Livsstil

- Mindfulness og superalger my ass!

Blir vi slitne av vår egen søken etter det perfekte? spør Ann-Elin Schüssel og Cathrine L. Wilhelmsen.

Artikkel av: Karen Thue
3. mars 2014 - 09.10

Mandag morgen. Du kjenner det på kroppen. Sliten og lav på energi. Hvordan er det mulig? Du som har gjort alt riktig denne helgen!

Forrige arbeidsuke var knallhard, men du har tatt gode valg i helgen. Gått tidlig til sengs, drukket superalger, meditert og til og med vært på yoga. Du kjefter litt på deg selv og bestemmer deg for å spise grønn salat til lunsj og ikke noe kaffe latte. Stram rundt munnen går du i gang med dagens arbeid. Deilig å være voksen og kunne ta bevisste valg!

For mye av det gode?

Det er i tiden å være mindful og supersunn. Gå på yoga, meditere og spise superalger. Ikke misforstå, vi har vært tilhengere mindfulness i mange år. Men kan det bli for mye av det gode? Har vi flyttet høye krav, pes og stress fra ett område til et annet? De av oss som kjører hardt på i jobb og treningssammenheng, har vi nå fått et nytt område hvor stiller for høye krav? Er det derfor man blir sliten? At mindfulness og sunne valg har blitt et prosjekt som drives på samme måte som alle andre prosjekter i livet? Samme stramme linje. Blir vi mest slitne av vår egen søken etter det perfekte?

Cathrines farmor sa alltid; "sjokolade er kanskje ikke så godt for kroppen, men veldig godt for sjelen." Alt trenger ikke å være så forbaska nyttig bestandig. Kanskje vi skulle skeie litt mer ut med det som gjør godt for sjelen?

Fortjent feiring

Når toppidrettsutøvere feirer sine store prestasjoner skjønner vi det godt. De er fortjent å feire. Sports-psykolog og executive coach, Graham Jones i artikkelen "How the Best of the Best get Better and Better", Harvard Business Review, påpeker at feiringen er smart som følelsesmessig avspenning. I tillegg gjør de beste av de beste en nærmere analyse av hvorfor man lykkes.

Gode oppnåelser etterlater seg spor som med fordel kan gjentas. Men da må vi ta tid til å se etter hva som funket så bra. Toppidrettsutøvere tillater seg en lengre nullstillingsperiode etter at sesongen er over og evaluering, men hva med oss andre?

Evig i sesong

De fleste av oss er ikke toppidrettsutøvere, og sesongen vår er sånn sett aldri over. Men hverdagen kan allikevel være vel så krevende. Altfor sjelden hører vi at ledere tar seg tid til å feire oppnåelser sammen med sitt team. Gjøre noe litt større sammen. Gå ut og spise sammen på en hverdag.

Man behøver ikke gå ut av bygget heller. Bare det å bruke litt tid rundt lunsjen på en fredag og BARE snakke om egne oppnåelser kan være en feiring nok. Da kan en gå hjem med god følelsen og kjenne på hvor dyktig man har vært.

Vi fokuserer i stedet på å utbedre våre svakheter og bevise at vi tåler en storm til eller flere. Vi tar de tunge valgene istedenfor det lette, fordi vi har lært at det er her veksten ligger. Hvilket ressurssløseri! Vi har alle en akilles hel som blir spesielt tydelig når vi føler oss stresset og drukner oss i for mye jobb, mat, trening, TV, ja til og med meditasjon og mindfullness. Uansett kan det være tegn på at noe er ute av balanse.

Sunt å sose

Trening, sunt kosthold og mindfulness er viktig. Og minst like viktig for vitalitet og kreativitet er gode venner, gode opplevelser, humor og latter. Det er godt og viktig å skeie ut i blant, sose litt rundt og ta livet som det kommer.

Mandag morgen. Du kjenner det på kroppen. Sene kvelder ble det, men super hyggelig. Som du lo; herlig å være samme gode venner. God vin og deilig mat. Kanskje har du lagt på deg en kilo eller to? Pytt skitt. Gjør ingenting. Så verdifullt og feire livet med gode venner. Kanskje trener du i kveld - kanskje ikke. Kommer an på hvordan du føler deg når jobben er over. Med et smil om munnen og glede i hjertet går du i gang med dagens arbeid.

Det er en forskjell på de gode intensjoner og de valgene vi faktisk tar. Vi tror på endring, men gjør vi det samme, om og om igjen nærmer vi oss Einstein berømmelige definisjon på galskap: Å gjøre den samme tingen om og om igjen og forvente et annet resultat.

Tre gode råd

Nøkkelen er å bli kjent med "nissen på lasset" - han som alltid er med uansett hvor du flytter, eller i denne sammenheng hvor mye du utvikler deg.

1. Bli bevisst nissen - du har noen handlingsmønstre og en prosess som du gjentar i litt forskjellige former.

2. Hvordan gir nissen seg til kjenne - vises han i form av Den Flinke piken/gutten? Som Konkurransedyret? Som Sliteren?

3. Når du merker at nissen gjør seg gjeldene igjen - gi slipp, velg en annen lettere vei.

Ann Elin Schüssel (coach, jurist og forfatter) og Cathrine L. Wilhelmsen (coach, siviløkonom og tidligere toppidrettsutøver)

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK