Livsstil

- Norske gründere må våge å feile

Det mener TicketMobile-entreprenør og sjef, Stina Birkeland.

Stina Birkeland - Foto - Privat

Stina Birkeland - Foto - Privat

Artikkel av: Karen Thue
17. september 2014 - 13.05

I artikkelen «Pyselandet», som stod på trykk i Finansavisen 30. august, kommer det frem at andelen kvinnelige gründere har gått ned, til tross for storstilt satsing på kvinnerettede gründertiltak.

Mens andelen i 2006 og 2007 lå på 32 prosent, falt den i 2013 ned til 29 prosent.

Samtidig sier 35 prosent av den norske befolkningen at frykten for å mislykkes hindrer dem i å etablere bedrift.

App-gründer Stina Birkeland (33) har sett statistikken, og mener nordmenn er nødt til å våge mer. I 2012 sa hun selv opp sin faste jobb for å satse på gründerlivet. I 2013 vant hun magasinet Alt for damenes kåring av Årets Gründertalent for bedriften TicketMobile, som også har mottatt støtte av Innovasjon Norge. Selskapet har i dag fem ansatte i India og en prosjektleder i Norge.

- I USA har man en kultur for å feile. «Fail fast», sier de der. Vi må bygge en tilsvarende kultur i Norge, sier gründeren til HegnarKvinner.

Jobbe mot janteloven

Birkeland erfarte amerikanernes aksept for det å feile da hun nylig var på besøk i San Fransisco.

- Der var holdningen sånn: «Å ja, du har gått konkurs to ganger? Bra! Hva holder du på med nå?» De ser på feiling som god læring, at det gir dem større sjans for å lykkes neste gang

Hvem bør ta ansvar for å spre denne holdningen i Norge mener du?

- Man jobber jo mot janteloven her. Så jeg tror alle må ta ansvaret, både gründere, læresteder, organisasjoner og ikke minst media. Dere må fortelle mer enn bare suksesshistoriene. Vi må snakke om de som feiler, og som reiser seg igjen.

Målet for Birkeland er å fornye billettbransjen. TicketMobile lanserer snart verktøy som vil gjøre det lettere for arrangører å selge billetter, og lettere for publikum å kjøpe dem. Får TicketMobile-appen tilgang til din Spotify-konto og din plassering, vil den anbefale eventer i nærheten ut i fra dine musikalske preferanser. Så kan du kjøpe billett via mobilen.

Men med 5 millioner mennesker kan Norge raskt bli for lite for Birkeland. Etter to år er TicketMobile derfor i gang med å utvide i Europa. Det å tørre å tenke stort er et annet kriterium for å lykkes, mener Birkeland.

- Visst er det viktig å få produktet ut i markedet hjemme. Men mange tenker internasjonalt for sent. Særlig innenfor teknologi, sier hun.

Bra med kvinnesatsing

Innovasjon Norge har brukt millioner på sitt Kvinnovasjonsprogram. En av Kvinnovasjons arrangementer, er kåringen av Årets Gründerkvinne. 23 millioner er brukt på 17 finalister. Men kun én av vinnerne er en økonomisk suksess, nemlig porselensprodusenten Wik og Walsøe, opplyser Finansavisen.

Er det meningsløst å ha egen satsing på kvinner?

- De finalistene kunne like gjerne vært menn. Det har ingen ting med kjønn å gjøre om du feiler eller ikke. Det handler blant annet mer om kompetanse og hva slags bransje man går inn i. Mange av finalistene satset på teknologi. Og da er det avgjørende både med timing, marked og kapital, sier Birkeland, som selv ble veldig inspirert av kåringen lenge før hun selv ble gründer.

- Det er bra med mangfold. At vi har egne konferanser og kåringer for kvinnelige entreprenører er bare bra.

Birkeland påpeker at det stedet i verden som har flest kvinnelige gründere, Washington DC, har 35 prosent kvinner.

- Så når vi har 29 prosent så er det jo ikke så ille, men vi kan alltids få flere understreker hun.

Men hvorfor er det ikke 50/50 kvinner og menn? Er kvinner mindre risikovillige?

- Det har noe å gjøre med de yrkene vi har hatt tradisjonelt sett, og at vi har et annet ansvar enn menn i ulike perioder i livet, og at vi derfor ønsker mer stabilitet.

Engasjerte seg tidlig

Noe som bidro til at Birkeland følte seg klar for å satse som gründer, var at hun involverte seg i innovasjonsmiljøene og gikk på gründerkonferanser før hun fant sin egen idé. Det er noe hun anbefaler andre som gjerne vil bli gründere.

- Å dele erfaringer med andre likesinnede er utrolig viktig. Omgås gründere som har nådd dit du ønsker å nå, og de som er i samme fase som deg selv, oppfordrer Birkeland.

For å sikre tilgang på den rette kompetansen, er det også lurt å ha flere mentorer, som har kunnskap innen ulike fagområder, mener hun.

- Som gründer møter man stadig nye utfordringer, og man er man nødt til å lære raskt. Er det noe man ikke forstår eller kan, så må man våge å spørre om hjelp.

I tillegg til å delta aktivt i miljøet, og samarbeide med ulike mentorer, har Birkeland fått på plass et styre i TicketMobile.

- Det er personer jeg stoler på, med unik erfaring, som ser ting med andre øyne enn meg. De er med på å legge press på at selskapet skal nå de målene vi har satt.

Kjenn din verdi

Sist, men ikke minst er gründere avhengige av investorer. For å få noen til å satse på selskapet ditt er en god forretningsplan det viktigste kortet, mener Birkeland. Hun tror noen norske gründere lett blir for produktforelsket.

- Når du legger en god forretningsplan så blir du kjent med ditt eget produkt, med markedet og prisingen, og når du så skal selge konseptet inn til noen som sitter med kalkulatoren på bordet, så fremstår du troverdig, sier hun, og anbefaler også en god investorplan og en stor dose tro på deg selv.

- Du er nødt til å ha selvtillit og en ståltro på produktet ditt. En investor investerer ikke bare i produktet, men også i deg. Og de må vite at du evner å styre selskapet, sier hun og fortsetter:

- Når man skal hente kapital er det også viktig å tenke på kompetent kapital eller strategisk kapital hvor investoren har mer å  bidra med enn kun penger. Dette kan være nettverk, kunnskap, marked eller produktforbedring.

Men ikke gå ut for å hente penger hvis du er desperat.

- Du bør gå når du har medvind i selskapet, og vite din verdi - prisen du skal ha. Hvis ikke kan du risikere å gå med på en deal du ikke burde akseptert, advarer Birkeland.

Stina Birkelands sjekkliste for nye gründere:

Lag en grundig og god forretningsplan.

Orienter deg om markedet og dine konkurrenter.

Nettverk og skaff kontakter som kan hjelpe deg på veien.

Ha ståltro på ideen og produktet ditt.

Bygg opp et godt team.

Omgås likesinnede og andre grundere.

Ha en sterk visjon - vit hvor du vil.

Orienter deg om støtte ordninger og kapitalinnhenting.

Få deg en mentor - alle trenger veiledning.

Ha kontroll på kostnadene.

Hold ut og ikke gi opp!

FØLG HEGNARKVINNER PÅ FACEBOOK HER