Livsstil

Superrike betaler 250.000 for unike babynavn

Det blir stadig viktigere at barna får et unikt navn.

Baby - Foto - Scanpix

Baby - Foto - Scanpix

Artikkel av: Eline Hvamstad
25. januar 2015 - 07.00

Unike babynavn blir stadig mer populært, og superkjendiser som Kim Kardashian og Kanye Wests "North", Beyonce og Jay-Zs "Ivy Blue" og Gwyneth Paltrows "Apple" har gjort konkurransen tøff.

Det har gitt et nytt marked for det svenske selskapet Erfolgswelle. De tilbyr profesjonell hjelp til å få det mest unike babynavnet der ute, skriver The Daily Mail.

Det koster deg bare 250.000 kroner, prosessen tar opp mot 100 timer, og det hele vurderes og gjennomføres av et stort team av fagfolk og spesialister.

De faktiske navnene lages av et team med 13 tekstforfattere med veiledning fra spesialister på barnenavn.

Deres verk blir deretter kontrollert av fire historikere for å sikre at navnet ikke har noen negative konnotasjoner.

Tolv oversettere, som sammen snakker de fleste store språkene over hele verden, sjekker deretter at navnet ikke er i bruk i andre land, og ikke kan oversettes til noe på et annet språk.

Deretter sjekker to advokater med spesialfeltet varemerker, registrerte selskaper og produktnavn for å være sikker på at ingen andre har har patent på 250.000-navnet.

- Vi møter familiene og tar en lenger prat for å avdekke deres kulturelle bakgrunn og behov, sier selskapets toppsjef, Marc Hauser til The Daily Mail.

- Først presenterer vi dem for et utvalg på 15-25 navn basert på deres preferanser, de som ikke er aktuelle velges bort, før vi igjen kommer tilbake med ytterligere 15.

-Det er litt som å spille ping pong, vi går frem og tilbake for å finne ut hva de ønsker og deres smak, men familien er alltid ansvarlig, sier Hauser.