Livsstil

- Studenter er en ubrukt ressurs

Det sier Annette Fosaas som har skapt en ny nettside som vil koble virksomheter med kreative studenter.

Annette Fosaas - Foto

Annette Fosaas - Foto

Artikkel av: Karen Thue
9. april 2015 - 09.30

- Studenter er en ubrukt ressurs når det gjelder nyskapning innen norsk næringsliv. For å nyttegjøre denne ressursen på en mest mulig effektiv måte har The Innovation Effect utviklet en ny nettside der studenter kobles direkte til prosjekter, forklarer gründer og daglig leder Annette Fosaas.

Nettsiden “theinnovationeffect.com”, er blitt til etter et samarbeid med blant andre Markedshøyskolen i Oslo, BI Handelshøyskole og flere aktører innen norsk IT. Det overordnede formål er å fremme norsk innovasjon, forteller Fosaas.

- Mange små og store norske selskaper gløder av skaperkraft og vilje til nyskapning, men mangler ofte nødvendig hjernekraft. Det er her studentene kan komme inn som en spennende og verdifull ressurs. Vår erfaring er at den kreative, arbeidssomme studenten kan bidra vesentlig til å utvikle det enkelte prosjekt, i kraft av egne ideer og nye perspektiver, sier gründeren.

Samtidig vil siden hjelpe studenter som kanskje mangler studierelevant erfaring, med å få jobberfaring.

- På nettsiden får studenten tilgang til ulike typer prosjekter i bedriftsmarkedet. Derved skaffer studenten seg relevant erfaring under studietiden, bygger sin personlige CV, og står mye bedre rustet til å få sin fremtidige drømmejobb, understreker Fosaas.

Allerede ser hun at nettsiden er blitt tatt  i bruk av næringslivet, og av studenter.

- Svært mange selskaper har behov for kreativ arbeidskraft. Det er veldig stimulerende å kunne fastslå at vi har funnet gode måter å løse selskapenes utfordringer på. Man kan vel si at dette innebærer en vinn vinn situasjon for selskapene, for de arbeidssøkende studentene og at det kan bidra til å øke innovasjonskraften i Norge, konkluderer Fosaas.