Livsstil

Droppet shippingkarrieren - ble kunstner på heltid

Tove Hertzberg forlot en gryende karriere i shippingindustrien for å satse på sitt kall som kunstmaler.

Tove Hertzberg

Tove Hertzberg

Artikkel av: Karen Thue
4. mai 2015 - 15.13

Da hun var liten, ville Tove Hertzberg helst bli operastjerne. I stedet tok hun en omvei gjennom shippingbransjen, før hun endte som kunstmaler. Hvordan skjedde egentlig det?

Født kunstner

Etter økonomistudier ved Høgskolen i Kristiansand, dro Tove til Plymouth i 1998, der hun tok en bachelorgrad i Maritim Business, med spesialisering i shipping. Etter dette fikk hun jobber i selskap som Fearnleys, Höegh, Siem Offshore og National Oilwell Varco.

Men så en dag, i 2012, forlater Tove livet i shippingbransjen til fordel kunstnerlivet. Et annerledes men helt nødvendig valg for henne.

- På et tidspunkt oppdaget jeg at jeg hadde beveget meg vekk i fra mine egne verdier. Langt vekk, forteller Tove.

Hun definerer seg selv som høysensitiv og introvert, noe som gikk dårlig overens med shipping-karrieren, der dagene ble tilbrakt ved et meklerbord tett på andre mennesker. Det var ikke slik hun ville tilbringe livet sitt.

- Jeg er jo født kunstner og har alltid vært et skapende menneske, understreker Tove, som malte sitt første bilde i 1991.

Da hun innså hvem hun var og hva verdiene hennes var, forstod hun at hun hadde tatt feil retning i livet.

- Jeg måtte gjøre en endring. Jeg valgte å lytte til min indre stemme som fortalte at jeg skulle noe helt annet med livet, og som trengte ro, sier hun.

Hun angret ikke på valget hun tok.

- Nei, jeg angret ikke. For første gang kjente jeg meg hel!

Tar en dag av gangen

Som kunstner har hun vendt seg tilbake til næringen hun forlot, ved å lage utsmykninger til både skip og rigger. Tiden hennes i bransjen gjør at hun forstår språket og kjenner utfordringene der.

- Jeg har vendt meg tilbake til en industri jeg forlot, nettopp fordi jeg synes de manglet noe. De manglet det visuelle som hjelper mennesker med å føle tilhørighet, stolthet og trygghet, forklarer hun.

Arbeidsdagene var lange før – nå er de enda lengre.

- Høye hæler og lekker drakt er byttet ut med slitte dongeribukser og ullgenser. Jeg har ikke lengre vakre røde negler, men konstant litt maling på hendene. Før jobbet jeg fra åtte til fem, fem dager i uken. Nå jobber jeg fra åtte til jeg stuper i seng klokken elleve, syv dager i uken. 

Hvordan vil du beskrive kunsten din? Og hva inspirerer deg?

- Inspirasjon til kunsten min henter jeg gjennom fotoshoots med modeller. Det er et samspill der vi skaper noe under fotograferingen. Så tar jeg dette videre på lerret, og forteller historien gjennom penselen. Jeg skaper et utrykk som skal begeistre og vekke mennesker, sier Tove.

Hun er stolt av å ha tatt en dag av gangen, og av å ha arbeidet hardt og målrettet.

- Jeg har gått fra det ene store prosjektet til det andre. Med et bevisst fokus på å møte alle oppdrag med kjærlighet og innsikt. Med hele meg.

Må du tenke annerledes når du lager kunst til skip og plattformer enn til andre omgivelser?

- Å kape kontraster motiverer meg. Og for meg har det vært det samme om jeg er nede i et maskinrom eller i en nedlagt fabrikk. Det er kontrastene jeg er ute etter.

Mange kunstnere er kritiske til å samarbeide med oljleindustrien - hva er dine tanker om det?

- Det er spennende å jobbe med ulik industri hvor mennesker er i arbeid. Og for meg er et oljeselskap likestilt med andre selskaper. Jeg går inn i prosjekter med et ønske om å finne noe vakkert selv der hvor støyen er høyest, sier Tove, som blant annet har levert kunst til Total.

Verdifulle erfaringer

Omvei til tross, i retrospekt innser Tove at erfaringene fra tiden i shipping-industrien har vært svært verdifulle for henne.

- Jeg har fått mulighet til å reise over nesten hele verden, og har møtt mange ulike kulturer og mennesker. Denne bakgrunnen har gjort meg til den jeg er i dag, slår kunstneren fast.