Livsstil

Så viktig er pauser for hjernen din

Du er ikke doven. Små avbrekk er sunne for deg og hjernen din.

Sovnet på jobben - Foto - Scanpix

Sovnet på jobben - Foto - Scanpix

Artikkel av: Karen Thue
10. mai 2016 - 08.54

I en undersøkelse fra 2015 foretatt av Analyse Danmark for Riberhus, ble over 1000 dansker mellom 18 og 56 år spurt om sine pausevaner, og resultatet viste at ca 55 prosent tok færre enn tre pauser om dagen. Dette var inklusiv lunsj og toalettpauser, skriver Avisen.dk.

Stresskonsulent og foredragsholder Helle Berntzen forteller at mangelen på pauser i hverdagen henger sammen med at vi lever i en kultur der det er prestisjefylt å være effektiv. 

Men vitenskapen viser at det er viktig å planlegge pauser i løpet av arbeidsdagen, før hjernene våre blir ukonsentrerte. Og det blir de. 

- Du kan sammenligne hjernen din med en pc eller en motor - de brenner også ut - hvis de kjører non stop. Eller med musklene dine i kroppen - de skal også ha en pause innimellom. Resultatet av vitenskapelige undersøkelser viser at når man har jobbet med en oppgave i ca. halvannen time, så endres prosessen i hjernen. Den skifter karakter og blir ukonsentrert - dette er ikke noe man selv kan styre.

Hjernen restituerer og sorterer alle de inntrykkene den har fått, når man tar pause. Hvis vi bare kjører på i ett sett, blir vi først ufokuserte, mindre effektive og siden rastløse og kan oppleve hukommelsestap, søvnproblemer, forhøyet blodtrykk, muskelspenninger og komme i faresonen for stress. 

Så hvordan skal du bruke pausene dine ifølge eksperten?

- Ta alltid lunsjen vekk fra pc-en og legg såkalte mikropauser inn i arbeidsdagen. Det kan være et minutt der du bare trekker pusten dypt, lukker øynene, strekker deg godt eller reiser deg fra stolen og går en liten runde, henter vann, går utenfor bygningen, på toalettet eller inn i et tomt lokale. Gjør det eventuelt når du har avsluttet en telefonsamtale, en oppgave eller liknende. Undersøkelser viser at en mikropause på mellom 30 sekunder og fem minutter kan øke fokuset ditt med 15 prosent. Hvis du sitter foran en PC og jobber det meste av dagen, vil bare 15 sekunders pause hvert 10. minutt redusere trettheten din med opp til 50 prosent, og hvis du regelmessig tar to minutters pause kan du øke effektiviteten din med mer enn ti prosent, forteller Helle Berntzen.