Livsstil

Bruker 285 mill. på Halloween

Norske forbrukere vil legge igjen rundt 285 millioner kroner på knask og kostymer i år, ifølge beregninger fra Virke Analyse.

Foto: NTB Scanpix

Foto: NTB Scanpix

Artikkel av: Marianne Løland Skarsgård
25. oktober 2016 - 12.54

- Halloween har på få år vokst seg til å bli et høydepunkt for både barn og voksne, sier Bror William Stende, direktør for faghandel i Virke, ifølge en pressemelding.

Kommet for å bli

I år vil hver nordmann i gjennomsnitt bruke 55 kroner på Halloween-effekter, godteri og skumle dekorasjoner. Spesielt er det leketøys- og hobbybutikker, forretninger med bredt vareutvalg og dagligvarebutikker som opplever den store pågangen rundt 31. oktober.

I tillegg har en del blomsterbutikker og tradisjonelle klesbutikken kastet seg på Halloween-bølgen.

-Stadig flere velger å gjøre denne dagen til en festdag, med fargerike og kreative dekorasjoner i og utenfor huset, og gjennomførte kostymer, sier Stende.

Han peker på at det brukes mest penger på kostymer til barn mellom fire og 15 år.

- Halloween er en tradisjon som har kommet for å bli, og som gir handelen en skikkelig oppsving, fortsetter han.

Barn og voksne

Og det er ikke bare barna som liker den nye høytiden. Halloween-fester er blitt standard i de fleste studentfellesskap, og også de voksne har hengt seg på trenden.

- Her er det ofte om å gjøre å ha de mest kreative og tidsriktige kostymene, sier Stende.

Siden Halloween faller på en mandag i år, er det mange som kommer til å markere dagen lørdagen før.

- Likevel er det nok mandagen du vil få knask eller knep-besøk på døren, så husk å være klar med godteriet, avslutter Stende.