Livsstil

- Som å gi barna dop

Professor advarer mot barns bruk av sosiale medier. 

Artikkel av: Karen Thue
19. september 2017 - 12.11

- Snapchat, Facebook, Instagram og WhatsApp har som mål å få barn og unge til å bruke så mye tid som mulig av sin våkne tilstand på deres plattform. For å oppnå dette tar de i bruk metoder fra psykologien for å trigge ønsket adferd, det vil si øke tiden man bruker på deres plattform, og dermed øke reklameinntektene, sier Tor Wallin Andreassen, professor på Norges Handelshøyskole (NHH) til Budstikka.no.

Han viser at når vi oppnår trofeer, statusikoner, «likes» og delinger på sosiale medier, så fungerer dette som psykologiske belønninger som får oss til å gjenta handlingen.

– Vi har et velferdssenter i hjernen som utløser det kjemiske stoffet dopamin – en form for velferdssereum – som gjør at vi kommer oss gjennom dagen, uken og livet på en harmonisk måte. En melding, lyd, vibrasjon, eller kommentar utløser et lite dopaminrush som føles godt og stimulerer til gjentakelse av handlingen. Over tid vil hjernens avhengighet til dopamin i større doser bli et poeng for å unngå nedturer. Dette er en av grunnene til at de unge og mange voksne er limt fast i mobilen, sier professoren til nettstedet.

– Dette kan for noen skape en avhengighet som leder til økt mobil- og Snapchat-bruk. Dermed skaper man en negativ spiral, som kan sammenlignes med dopavhengighet. Det er økt bruk disse selskapene ønsker, men er det det vi som samfunn ønsker?