Livsstil

Med denne frokosten beskytter du mot diabetes

En stor og ny studie fra Norden har kommet frem til superfrokosten som reduserer risikoen for diabetes betraktelig.

Grovt brød. Foto: Scanpix

Grovt brød. Foto: Scanpix

Artikkel av: Martine Holøien
11. september 2018 - 10.49

En ny studie fra Norden har fulgt rundt 55.000 deltakere gjennom en periode på 15 år. Deltakerne ble delt inn i grupper etter hvor mye fullkorn de hadde rapportert å spise. De med høyest forbruk hadde spist minst 50 gram fullkorn hver dag, tilsvarende en porsjon med havregrøt og en skive fullkornsknekkebrød, skriver Dagbladet.

Andelen som var rammet av diabetes 2 var ifølge avisen lavest i gruppen som hadde rapportert inn høyest fullkorninntak, og økte for hver gruppe jo mindre fullkorn de hadde spist.

Risikoen for diabetes var 34 prosent lavere for menn og 22 prosent lavere for kvinner i gruppen som hadde spist mest fullkorn enn i gruppen som hadde spist minst fullkorn.

- Det som overrasket meg mest, var at jeg trodde det skulle være større forskjell om man spiste rug og havre i stedet for hvete. Men alle hadde omtrent samme gode effekt mot diabetes 2, sier Rikard Landberg, professor i ernæring og helse på Chalmers University of Technology/Chalmers tekniske høyskole i Gøteborg, som har vært seniorforsker i studien, til avisen.