Livsstil

Kaffe kan blokkere opptaket av næringsstoffer

Hvordan gir kosttilskudd best effekt? Hvordan vet du om du virkelig trenger ekstra vitaminer? Hva bør du tenke på når du tar tilskudd?

Artikkel av: Martine Holøien
3. februar 2019 - 09.38
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

- Bra kvalitet er avgjørende, så sammenlign gjerne ulike merker. Jeg pleier å anbefale tilskudd som er framstilt av mat i stedet for av kunstige ingredienser, og som inneholder stoffer som kroppen trenger for å ta opp de næringsstoffene den behøver. For eksempel er C-vitamintilskudd laget av tørkede appelsiner og inneholder alle de tingene - for eksempel bioflavonoider - som trengs for at vitaminene skal tas opp på best mulig måte, forklarer kostholdsrådgiver Lina Åhlén til KK.

Det kan ifølge Åhlén gå måneder før man merker resultater.

- Jernlagrene tar det for eksempel tid å bygge opp, mens du ganske så fort kan kjenne at tilskudd av omega-3 har en blodfortynnende effekt. Og relativt mange næringsstoffer gir effekter som vi kanskje ikke merker direkte - før vi for eksempel slurver med å ta tilskuddet og ganske snart blir forkjølet, sier Åhlén til KK, og legger til:

- Når og hvordan du tar tilskuddene, spiller også en rolle for hvor bra kroppen tar opp næringen. Anbefalingene varierer avhengig av hvilke tilskudd du tar, og det må du være oppmerksom på. Multivitamintabletter skal gjerne tas i forbindelse med måltider, mens for eksempel probiotika bør tas på fastende mage. Jern tas lettere opp hvis du tar tablettene sammen med noe som er rikt på C-vitaminer, sier hun til nettstedet.

Hvis du tar tilskuddene i forbindelse med frokosten, bør du tenke på at kaffe kan blokkere opptaket av visse næringsstoffer.

- Unngå å drikke kaffe en time før og en time etter at du tar et tilskudd. Visse mineraler «kjemper» også om opptaket om du tar dem som tilskudd, for eksempel magnesium og kalsium, og jern, sink og kobber. Det er derfor ikke lurt å ta dem samtidig. Fettløselige vitaminer trenger fett for å bli tatt opp av kroppen, så de kan gjerne kombineres med fettbaserte tilskudd som omega-3, eller tas sammen med mat, forklarer Åhlén til KK.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.