Info

Kristiansen om kunsten å tenke positivt

- Affirmasjoner er en god hodeøvelse, sier tidligere toppidrettsutøver Ingrid Kristiansen.

Foto: Ingrid Kristiansen

Foto: Ingrid Kristiansen

Artikkel av: Stein Ove Haugen
8. juli 2013 - 12.58

Tidligere løpedronning og langrennsløper Ingrid Kristian tar denne uken for seg kunsten å tenke positivt og lage positive tankesetninger i artikkelserien: Sprek hele livet.

- Positive tankesetninger (affirmasjoner) er god "hodeøvelse", sier Kristiansen.

- Du kan skreddersy setningene slik at de passer til den situasjonen du opplever som utfordrende. Formålet er å bedre "tankehygienen" din og bli kvitt alle de negative tankemønstrene, forklarer hun og trekker frem et eksempel;

Føler du deg nervøs og utrygg i en gitt situasjon, for eksempel når du skal holde en tale. Da kan dette kanskje hjelpe:

Jeg er trygg og sikker

Jeg er rolig og avspent

Jeg er glad og fornøyd

Jeg tør å…

Henry Ford sa en gang: "Enten du tror at du kan, eller at du ikke kan, så har du rett."

Tankene avgjør nemlig hvem vi er og hva vi kan oppnå. I vår daglige tankeverden har vi alle noen "uvaner" - negative tanker vi stadig gjentar og som påvirker yteevnen vår. Det gjelder å gripe fatt i disse negative tankene og omprogrammere dem til gode tankevaner:

Uvane vs. God vane

Nei, dette kan jeg ikke!? <-> Dette kan jeg!

Dette går ikke!? <-> Dette går bra!

Jeg er dum!? <-> Jeg er flink!

Jeg er usikker!? <-> Jeg er sikker!

Jeg er trøtt og sliten!? <->Jeg er uthvilt og opplagt!

NB!Tankesetningene skal bare inneholde positive ord og uttrykk. Du må unngå alle nektelser ("ikke") og ord relatert til tvang og skyldfølelse ("må", "skal", "bør", "er nødt" osv.).

- Tankesetningene skal alltid være i nåtid, som om det positive innholdet allerede er sant. Skriv og si dem både i første person, andre person og tredje person - jeg føler meg vel, du føler deg vel, han/hun føler seg vel - slik at du også får med omverdenens syn på deg i treninga, tipser Kristiansen.

Hun mener man bør gjenta disse setningene minst 20 ganger hver dag.

- Vær særlig oppmerksom hvis du kjenner at du reagerer med motvilje og tvil når du skriver ned en setning. Da er du på sporet! Det er nettopp denne motstanden som hindrer deg i å mestre den aktuelle situasjonen. Skriv den ned og bruk den!

Hvor lang tid tar det?

Det er ikke mulig å gi et definitivt svar, det avhenger både av personen og situasjonen. Graden av utfordring vil variere fra små irritasjoner til dype blokkeringer eller fobier, og følelsene som er involvert, kan være svake eller sterke.

- Hvis du er flink til å trene, kan du oppnå stor framgang i løpet av noen uker eller måneder. Hvis situasjonen innebærer en fysisk utfordring i tillegg til den mentale, er det en forutsetning at du trener hode og kropp samtidig, påpeker Kristiansen.

Vær raus med ros

Tenk også litt på alle de uvanene vi overfører til omgivelsene våre. Hva skjer for eksempel med et barn som stadig får høre at det er dårlig i matte? Det utvikler negative følelser for faget, og det begynner å si til seg selv: "Jeg er dårlig i matte". Med andre ord begynner barnet å drive negativ mental trening.

Resultatet kan bli lærevansker og lav selvtillit, eller andre former for uønsket adferd.

- Gi heller barnet ros når det lykkes, oppfordrer Kristiansen!

Hun forklarer at på samme vis som skissert over utsettes vi alle for negativ påvirkning gjennom TV, internett, aviser og reklame. Kjente personer og vakre modeller setter standarder for utseende og vellykkethet som er umulige å følge for de fleste - et budskap som setter seg fast i underbevisstheten og gir dårlig tankehygiene.

- Derfor er det viktig at du hele tiden vokter selvbildet og selvtilliten din. Gi deg selv og andre ros så ofte du kan, vektlegger hun.

- Ikke kjøp deg selvtillit

Noen mosjonister og idrettsfolk blir veldig opphengt i merkevarer; de "kjøper" seg selvtillit og motivasjon ved å skaffe seg det dyreste og flotteste utstyret på markedet!

Riktig utstyr kan selvfølgelig være til god hjelp, men bare opp til et visst nivå. Hvis innsatsen på treningsfeltet ikke står i stil med utstyrsnivået, blir det fort en ubalanse mellom stil og innhold.

- For noen år siden var jeg med på et gateløp i Florida. Jeg ruslet rundt i startområdet og gjorde meg klar da den dama seilte opp. Her var det rosa tights, de hotteste solbrillene på markedet og racingsko av den profesjonelle typen. Dama snakket med høy røst og i store bokstaver, her manglet det ikke på selvtillit! Hun gjorde tydelig inntrykk på en del av de andre deltakerne, men jeg lot meg ikke imponere. Dama stilte seg selvfølgelig i første rekke, klar til start. Og det var det siste jeg så til henne. Hun kom i mål hele 10 minutter etter på en 10-kilometer. Det finnes ingen erstatning for godt trening!

Dette er Ingrid Kristiansen:

Ingrid Kristiansen er utdannet bioingeniør ved Trondheim Ingeniørhøyskole. Hun har vært profesjonell løper i mange år ved siden av å være mor. Hun var på det norske langrennslandslaget fra 1975-1979, og i denne perioden deltok hun for Norge i Olympiaden i Inspruck i 1976 og VM på ski i Lahti i 1978 .

Hun er den eneste person i verden, kvinne eller mann som samtidig har hatt verdensrekordene på 5,000m bane, 10,000 m bane, 15 km landevei, 1/2 maraton og maraton.

Ingrid har trent og fulgt opp noen av Norges lovende langdistanseløpere på 1990 tallet. De siste 10 år har Ingrid trent og inspirert kunder innen løping, ski, Nordic walking og trugegang. Hun opererer som PT innenfor løping og langrenn og kan inspirere og motivere, hun kan få «gull» av «gråstein».

Også du kan trene med løpestjernen, sjekk hjemmesiden for mer info: www.ingridkristiansen.com