Info

Slik bygger du muskler

Muskelvekst typisk fremmes med flere repetisjoner. Stor muskler kommer ved tunge og få repetisjoner.

Artikkel av: Eline Hvamstad
9. november 2014 - 08.24

- For å få maks styrke, kreves tung belastning og få repetisjoner, mens muskelvekst mer typisk fremmes med flere repetisjoner, sier Therese Fostervold Mathisen, ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Norges Idrettshøgskole til Dagbladet.

Hun peker på at muskelutvikling skjer når muskelen utfordres;

- Poenget er å gå til utmattelse for at det skal ha muskelstimulerende effekt, sier Mathisen.

- Er målet å bli sterk, må du bruke tunge vekter og gjøre få repetisjoner. Det skal være så tungt at du ikke greier mer enn fire repetisjoner. Om målet er å få store muskler, må du gjøre 10-12 repetisjoner til full utmattelse, gjerne fem ganger. det har effekt for å bygge muskler, sier Jan Hoff, professor ved NTNU til avisen.

Sammen men kollega Jan Helgerud har han i mange år forsket på 4x4 - intervalltrening med fire sett med fire minutters drag for bedre kondisjon.

Ifølge Dagbladet fant de to for et par år siden ut at formelen også var gyldig for styrketrening.

Fire repetisjoner i fire sett var dobbelt så effektivt som tradisjonell styrketrening med 10-12 repetisjoner når arbeidet som ble gjord var likt, viste studien.

- Grensen for å oppnå effekt går ved 15 repetisjoner. Er det så lett at du kan gjøre mer enn 15, har det ikke effekt på styrke, sier Jan Hoff.