Motor

Atlantis 58 til 9,5 millioner

Den splitter nye sportscruiseren fra Atlantis gir kunden noen uvanlige valgmuligheter: - Atlantis 58 har blitt et sporty, robust og eksklusivt medlem i klassen rundt 60 fot. Men med en prislapp på 9,5 millioner kroner er den dessverre forbeholdt de få, sier Petter Nystrøm, daglig leder i Italmarin AS og importør av Atlantis.

Artikkel av: Øystein Byberg
3. oktober 2011 - 09.31

Den splitter nye sportscruiseren fra Atlantis gir kunden noen uvanlige valgmuligheter: Du kan bytte ut en gjestelugar med et multimediarom, et kontor eller et eget treningsrom.

Ikke mange båter under 19 meter gir deg mulighet til å endre stort på planløsningen om bord, hevder iItalienske Atlantis, som er en del av Azimut-Benetti gruppen. De tar sportscruiserklassen et steg videre ved å tilby lugarløsning etter eierens personlige behov.

58 foteren, som nylig ble lansert på båtmessen i Cannes, blir flaggskipet i den nye sportscruiserserien til Atlantis. Designmessig følger den i fotsporene til Atlantis 44 og 48, som ble lansert i fjor høst. De mest bastante kjennetegnene er høye fribord og muskuløse, offensive linjer, samt et elektrisk drevet tak som enkelt trekkes tilbake og åpner cockpiten. At båten også kan leveres med bakvegg i glass betyr at den i større grad frir til nordiske kjøpere, og særlig til vestlendingene.

Atlantis 58 har to velutstyrte hovedlugarer, to store baderom, stor salong og en komplett bysseløsning under dekk. I cockpit har båten spiseplass til 10 personer.

Atlantis 58 er utstyrt med akseldrift, og motoralternativene er 2 x MAN 1100 eller 2 x MAN 1200. Med sistnevnte er den blant klassens aller raskeste.

- Fra motorprodusenten var toppfarten oppgitt til 38 knop. På testturen fikk vi 42,5 knop, noe som forteller litt om fartskapasiteten i dette skroget, forteller Petter Nystrøm, daglig leder i Italmarin AS og importør av Atlantis.

- Atlantis 58 har blitt et sporty, robust og eksklusivt medlem i klassen rundt 60 fot. Men med en prislapp på 9,5 millioner kroner er den dessverre forbeholdt de få, sier Petter Nystrøm