Motor

Den glemte SUV-en

Du får den oppgraderte SUV-en med firehjulstrekk, automat og diesel - samt fornemmelsen av 2004.

Artikkel av: Øystein Byberg
1. desember 2011 - 14.07

Opel har vært et av tapermarkedene på det norske markedet. Egentlig litt ufortjent, for den tyske bilprodusenten lager fortsatt bra biler.

Med Insignia og Astra tok Opel store designmessige sprang, både interiør- og eksteriørmessig.

"Astra er en glimrende bil som bør vurderes av alle som er ute etter en liten familiebil, uavhengig av om du bruker hatt til daglig eller ikke", skrev vi i februar 2010 da kombiutgaven var på plass i Norge.

"Astra stasjonsvogn gir en solid pakke med god plass, relativt mye utstyr og en høyere opplevd kvalitet enn tidligere. Dessuten ser den bra ut", sa vi i februar 2011 om Tourer-utgaven.

"Med nye Insignia har plutselig Opel fått en kul modell å by på",skrev vi i februar 2009 etter å ha prøvekjørt fem-dørsvariante n. " Super bil til under 400.000", var dommen.

Vi ble litt skuffet Spenningen var derfor ekstra stor da vi dro for å hente en faceliftet utgave av Opels SUV Antara. Allerede våren 2007 hadde HegnarOnline Antara inne til test for første gang. Den gang konkluderte vi med at bilen var for dyr.

Og la oss ta konklusjonen først som sist: Vi ble litt skuffet over Antara. Opel kan bedre enn dette, det har vi sett i andre modeller fra merket de siste årene.

I det du setter deg inn i bilen får du fornemmelsen av 2004, året da forrige generasjon Astra kom på markedet. Knapper, spaker, instrumenter osv er til forveksling likt det man finner i gamle Opeler. Vi hadde ventet å finne et moderne dashbord og interiør a la småsøster Astra og og halvbror Insignia, men i Antara har tiden stått stille. Det fungerer, for all del, men verden, og det vil også si konkurrentene, har gått videre de siste årene.

Antara har fått noen nye lykter, en ny grill, noen flere hester og lavere utslipp enn tidligere. Det er bra, men ikke revolusjonerende.

Tørst etter diesel Opel Antara er en tørst bil, både på papiret og i praksis. Sjelden har vi brukt en halv tank på så lite kjøring som i Antara. Oppgitt forbruk er 0,66 liter på mila ved blandet kjøring. Utslippet er på 175 gram CO2 per kilometer. Ingen blir imponert over slike tall i dag, selv i en stor bil med firehjulstrekk og automatgir. Vi kjørte ingen vitenskapelig test av forbruket, men på noen kortere strekk på landeveien opplevde vi forbruk opp mot 0,8 liter på mila. Da blir du fort populær på den lokale bensinstasjonen.

Under 10 sekunder til 100 km/t Kjøreopplevelsen er helt på det jevne. Litt stivt og stølt blir det over ujevnheter. Bilen vår var utstyrt med vinterdekk på 19 tommers felger.

Testbilen vår var utstyrt med en seks trinns konvensjonell automatkasse som fungerte helt greit. En eco-funksjon skal gjøre det mulig å spare noen dråper drivstoff.

Opel presser 13 flere hester ut av nykommeren i forhold til originalen. Toppeffekten er dermed 163 hk, som for de fleste vil være tilstrekkelig i en slik bil. 0-100 km/t går unna på like under 10 sekunder, noe som slettes ikke er verst i en bil på 1.850 kilo.

Antara er på ingen måte lydløs, spesielt ikke på tomgang. Dieselknatringen er der fortsatt, men i det minste bråker den mindre enn utgaven som kom for fem år siden.

Stor og liten Antara ruver på parkeringsplassen. Den er 4,60 meter land, 1,85 meter bred og 1,72 meter høy. Det er på nivå med biler som Volvo XC60 og Audi Q5. Innvendig plass er helt ok, mens bagasjeplassen, som i mange andre SUV-er, ikke er all verden. Det skal være plass til 420 liter med bagasje. I og med at reservehjulet er kastet ut, er det flust med "smuglerrom" under gulvet.

Du får "Norges-pakken" Antara gir deg "Norges-pakken", det vil si SUV, diesel og automat, til en halv million. Det i seg selv er positivt, men andre merker gir deg samme kombinasjonen i finere innpakning. Ta for eksempel VW Tiguan, som også gikk gjennom en oppgradering nylig, som gir en høyere opplevd kvalitetsfølelse, bedre plass i bagasjerommet og omtrent samme pris. Mitsubishi Outlander gir seg syv seter, bedre plass og en bedre dobbeltclutch girkasse. Og over nyttår kommer Mazda CX-5.

Fra samlebånd i Sør-Korea Opel Antara er søstermodellen til Chevrolet Captiva. Begge produseres i Sør-Korea. Internasjonalt kan du også få Antara med to-hjulstrekk, men den norske importøren tar, fornuftig nok, bare inn utgaven med trekk på alle fire.

En bedre bil Opel Antara har blitt en bedre bil, men vi tviler på at den vil avansere særlig på registreringsstatistikken. Til det er det altfor mange bra alternativer til rundt en halv million kroner.

Opel Antara 2,2 CDTiOpel Antara 2,2 CDTi

MotorMotor

4 syl4 syl

SlagvolumSlagvolum

22312231

EffektEffekt

163 hk163 hk

DreiemomentDreiemoment

350 Nm/2000350 Nm/2000

ToppfartToppfart

188188

0-100 km/t0-100 km/t

9,99,9

GirkasseGirkasse

6 trinns automat6 trinns automat

DrivhjulDrivhjul

4x44x4

VektVekt

18501850

CO2 (g/km)CO2 (g/km)

175175

Pris fraPris fra

489.000489.000

Pris testbilPris testbil

514.100514.100