Motor

Mazda CX-5 - den nye Norges-SUV-en

Mazda CX-5 seiler opp som et av de desidert beste kjøpene blant kompakt-SUV-ene.

Mazda CX-5

Mazda CX-5

Artikkel av: Øystein Byberg
14. juni 2012 - 15.00

I Norge selger de kompakte SUV-ene som aldri før. Det ser vi på salgsstatistikken, hvor modeller som VW Tiguan, Nissan Qashqai, Mitsubishi ASX og Toyota RAV 4 ligger høyt oppe.

Nå har det kommet en utfordrer som vil leke med de andre - og som har de beste forutsetninger for å klare det: Mazda CX-5.

Mazda er ingen nykommer når det gjelder SUV-er. Fra før produserer japanerne CX-7, som var en sinnsykt overpriset bil til nærmere 800.000 da den fra starten av bare ble levert med stor bensinmotor på 260 hk.

Prisen ble mer overkommelig med en 173 hks dieselmotor i 2011.

CX-5 har imidlertid et mye større "hit"-potensiale. Dessuten er den faktisk romsligere enn storebror.

Følg Hegnar BIL på Facebook

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Trumfkortet er at den kan leveres i et utall varianter. To- eller firehjulstrekk, diesel eller bensin og manuell eller automat. Og i motsetning til for eksempel Mitsubishi ASX får du kombinasjonen 4x4, diesel og automat, til en ikke avskrekkende pris, fra 397.000 kroner.

Vår testbil var utstyrt med drift på fremhjulene, en sterk dieselmotor på 150 hk, automatgir og nest høyeste utstyrsnivå (AdvancePlus). For den nette sum av 371.500 kroner får du mye bil for pengene.

Mazda CX-5 har, etter vår oppfatning, en vellykket design. Den ser betydelig friskere ut i formspråket enn for eksempel hovedkonkurrenten Nissan Qashqai. Bilprodusenten skryter selv av at designen er inspirert av geopardens smidige bevegelser. Vel.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

"Romslig" og "kompakt-SUV" er gjerne motsetninger. Når man kjøper en mindre SUV må man gjerne gi fra seg en del plass. Se for eksempel Ford Kuga, Nissan Qashqai og Mitsubishi ASX, som har en bagasjekapasitet på bare drøye 400 liter. Mazda CX-5 kan derimot "diske opp med" 500 liter. Da fungerer den også som en familiebil.

På veien er Mazda CX-5 akkurat slik du forventer at den skal være. Her er det ingen overraskelser. Dette er naturlig nok ikke bilen du kaster deg inn i svingene med. Til det formålet har Mazda MX-5.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I daglig drift fungerer Mazda CX-5 meget bra. Det er bare småting som irriterer. Hvorfor må man låse opp en nøkkelløs bil med nøkkel? Hvorfor piper det når du justerer volumet på radioen via rattet?

Man får litt "billig"-fornemmelser når man setter seg inn i Mazda CX-5. Alt fra setestoppingen til hardplasten tilsier at det ikke er noen dyr bil. Det er den heller ikke.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Mazda CX-5 har mye sikkerhetsutstyr som standard. Tre bokstavers-kombinasjonene står i kø. Vi nevner i fleng DSC (dynamisk stabilitetskontroll), RVM (Rear Vehicle Monitoring, radarbasert system som overvåker dødvinkel og kjøretøy bak), HLA (bakkestartassistanse), HBC (fjernlyskontroll) og LDWS (filskiftevarsler). Kjøper du bilen, er det bare å sette i gang å pugge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hvorfor kan ikke bilen huske om du vil ha blindsone- og filskiftevarsling? Når man må inn og trykke på en av de seks knappene ved siden av rattet hver gang man kjører, blir det til at man dropper disse sikkerhetsfunksjonene.

Motoren i testbilen innfrir. 2,2 literen på 150 hk er sprek og morsom og banker de nærmeste konkurrentene.

Hvis Mazda ikke lykkes med CX-5 i Norge, er det ikke på grunn av bilen. Dette er en gavepakke til landets Mazda-forhandlere.

Mazda CX-5Mazda CX-5

MotorMotor

4 syl4 syl

SlagvolumSlagvolum

21912191

EffektEffekt

150 hk150 hk

DreiemomentDreiemoment

380 Nm380 Nm

ToppfartToppfart

198198

0-100 km/t0-100 km/t

1010

GirkasseGirkasse

6 trinns automat6 trinns automat

DrivhjulDrivhjul

FremmeFremme

VektVekt

14251425

CO2 (g/km)CO2 (g/km)

139139

Pris fraPris fra

284.100284.100

Pris testbilPris testbil

371.500371.500