Motor

To meget gode grunner til å drømme om neste MC-sesong

MC-sesongen 2012 sine aller siste dager har sakte men sikkert trillet forbi. Kanskje var det ikke så lurt å avslutte med å prøvekjøre to motorsykler som gir deg lyst til å komme deg enda mer ut på veien?

Artikkel av: Stein Ove Haugen
16. november 2012 - 12.28

MC-sesongen 2012 vil kanskje ikke gå ned i historien som en av de beste sett med norske metrologiske øyne.

Feriemåneden juli, som mange bruker til å lufte sine tohjulte venner, forsvant i regn, regn og atter regn, og mange måtte vende tilbake til jobb uten å ha fått noe særlig med kvalitetstid på setet.

Sensommeren, høsten og sågar begynnelsen på vinteren bød likevel på en del gode dager for den MC-frelste kvinne og mann, og mange sykler settes dermed tilbake i boden med i alle fall et lite smil om munnen.

To deilige avslutninger på to hjul

Det kan vi også si for vår del. Skjønt det spørs om ikke smilet raskt glir over i tristesse og hulk etter å ha brukt den siste tiden i sesongen på å ha prøvekjørt duoen Ducati Diavel og Victory Las Vegas Jackpot - to motorsykler som får deg til å ønske at sesongen varte lengre - mye lengre.

Se en rekke bilder av to lekkerbiskenene i bunn av denne artikkelen!

På den andre side er det kanskje en smart idé å avslutte et år som først og fremst kommer til å bli husket for realt drittvær på best mulig måte?

Veldig forskjellige men ganske like likevel?

Man trenger ikke være MC-ekspert eller mekaniker for å forstå at syklene er totalt forskjellige, og et lite blikk på design og utførelse vil få enhver oppgående person til å se at det her er snakk om to helt ulike verdener.

Likevel fant vi flere likhetstrekk mellom de to doningene, som for eksempel at de begge har egenskaper som gjør at en tur med dem stort sett oppfattes som en nytelse.

Dette vil likevel ikke være en artikkel der vi sammenligner de to for å finne den beste, men heller et slags adjø til 2012-sesongen med en gjennomgang av to MCer som får deg til å lengte til våren.

Og hvem vet - når sent april og tidlig mai kommer snikende til neste år så har du kanskje spart deg opp nok midler til å skaffe deg din egen versjon av Ducati Diavel eller Victory Las Vegas Jackpot - eller en av hver for den saks skyld!

Victory Las Vegas Jackpot - stilig og artig

Vi fikk låne en utgave av Victory-motorsykkelen Las Vegas Jackpot av Polaris her i Norge.

For de som ikke allerede har lest seg opp så er Victory en motorsykkelprodusent med hovedsete i USA - nærmere bestemt i Spirit Lake i Iowa. Der begynte man med produksjon av tohjulinger i 1998.

Polaris er selskapet bak Victory, og startet sitt eventyr med MC sterkt inspirert av legendariske Harley-Davidson - som man også regner som største konkurrent. I likhet med Harley har Victory også trykket V-twin-motoren til sitt bryst.

Det første vi la merke til med vår utgave av Victory Las Vegas Jackpot - som fikk sin modelldebut tilbake i 2006 - var imidlertid ikke motoren, men designet på sykkelen - som så å si er umulig å ikke ha en eller annen mening om.

"Sirkus-MC" og "Tivoli-sykkel" var noen av de karakteristikkene vi fikk høre fra folk som fikk ta en nærmere titt på doningen, og kanskje har de delvis rett? Rød og hvitfarge er kanskje noen av favorittene hos Merano, Arnardo og på Tusenfryd?

Våre tanker gikk imidlertid ikke i de retninger primært og vi syns kort og godt av utformingen av sykkelen designmessig er både stilig og passende for modellen.

Se en rekke bilder av to lekkerbiskenene i bunn av denne artikkelen!

Totalprisen for vår utgave av Victory Las Vegas Jackpot er 283.333,-. Noe stivt kan man kanskje si, men Jens Stoltenberg & Co. grafser til seg endel cash dersom man kjøper en MC med såpass kraftig motor.

4-takt 50° V-Twin-motoren som sitter på denne sykkelen er nemlig på 1.730 kubikk, og åpner man lommeboken for noe slikt vil også Staten ha sitt.

Sykkelen har et eksossystem med utjevningsrør, lyddemper og skråkappet endestykke, veier totalt 296 kilo og er 2,43 meter lang. Det har en 6-girs manuell girkasse og kan romme 17 liter drivstoff.

Bred, bredere, BREDEST

Hvis design er noe man raskt legger merke til ved Victory Las Vegas Jackpot så er saktens bakhjulet og størrelsen på dette også noe som kjapt gjør inntrykk.

Dekket på framhjulet er relativt normalt - 90 i dimensjon - mens røveren som sitter bak har en dimensjon på hele 250. Dette gir motorsykkelen et helt eget utseende, men det er ikke å stikke under stol at det også påvirker kjøreegenskapene.

Spesielt krypkjøring blir en aldri så liten utfordring - spesielt i starten - og sakte gjennom rundkjøringer vil vi heller ikke karakterisere som optimalt med 250 bak.

Men på tur og i fart skal det ikke så alt for mye til å bli vant med dekkdimensjonen, og når man har presset sykkelen ned i de første svingene og kjenner hvordan dette bør gjøres, tenker man mer og mer på hvor fett dekket ser ut for de som kommer bak.

Når gjelder kjørestil ved sykkelen er det liten tvil om at den er mer turtallsglad enn gireglad - i den forstand at man sjelden behøver å gå lenger enn 3. eller 4. gir utenfor motorvei. Lyden i Victory Las Vegas Jackpot - i alle fall i den utgaven vi fikk låne - er for øvrig nydelig. Det må nesten nevnes at pottene som satt på vår sykkel nettopp skulle sørge for fet lyd.

Generelt kan vi videre si at man må være relativt glad i en del oppmerksomhet dersom man skal eie en Victory Las Vegas Jackpot. Folk snur seg og titter og kommenterer om hverandre, så at sykkelen vekker oppsikt er det ingen som helst tvil om.

Til tross for at den virker relativt stort og massiv ved første møte kan vi også slå fast at den er overraskende intuitiv på veien og kjapp å bli vant til. Vi var spent på om det kom til å ta lang tid før vi var komfortabel med sykkelen, men ble meget overrasket her.

Ordet "komfortabel" kan vi også benytte om setet man finner på Las Vegas Jackpot. Mange andre sykler har sittestillinger man må jobbe litt for å gli ned i, men også her var denne sykkelen veldig enkel å bli vant til og veldig enkel å bli glad i.

Plast og pinglete hjul

Skal vi være litt kritisk med Victory Las Vegas Jackpot - og det skal man gjerne i en gjennomgang som denne - må vi nok si at forhjulet ikke helt virker som den passer til denne sykkelen. Spesielt med tanke på at det nevnte bakhjul er enormt.

Se en rekke bilder av to lekkerbiskenene i bunn av denne artikkelen!

Det virker nesten som at Victory-teamet gikk tom for ideer eller ikke orket mer etter å ha jobbet med sykkelen fra bakdekket og fremover. Med tanke på hvor solid og gjennomført resten av sykkelen er stusset i alle fall vi litt på hvordan det fremre hjulet ser ut.

Også bremsene fremme er i veikeste laget og skal man bremse ned fra høye hastigheter bør man nok ta i bruk bakbremsen mer enn vanlig. På andre MCer er som kjent disse bremsene mest til pynt.

Ordet "veik" kan også tas i bruk når det gjelder noen av knappene og hendlene på styret - som er laget av det som oppfattes som temmelig skjør plast. Her kunne man kanskje ha kostet på seg metallutforming?

Victory Vegas We Like!

Generelt sett må vi likevel si at vi fikk et meget godt inntrykk av Victory Las Vegas Jackpot. Sykkelen ser rå ut, kjører bra og lydopplevelsen er som nevnt ypperlig.

Prisen er kanskje i stiveste laget - man må nesten ut med 300 lapper for å kunne slenge seg bak styret her - man vi innrømmer glatt at vi forstår hvorfor man kan bli såpass forelsket i denne doningen at lommeboken åpnes på vidt gap.

Våren 2013 i en brummende rød Victory-sykkel høres så definitivt ut som en meget god idé!

Ducati Diavel - et vanvittig villdyr

Den andre motorsykkelen som allerede får oss til å tenke på tørre veier og sene kvelder med behagelig temperatur er råskinnet Ducati Diavel Carbon.

Vi fikk låne en utgave av villdyret fra Bård Eker og hans Eker Perfomance i Fredrikstad, og fikk oss noen heftige dager på en sykkel man vil slite tungt med å glemme.

Italienske Ducati er velkjent for de fleste som følger med innen motor og helt siden 1946 - da brødrene Bruno, Marcello og Adriano Ducati bestemte seg for å gi verden en ny mopedlegende - har deres tohjulinger gjort inntrykk på veier så å si over hele verden.

Den spede start kom faktisk allerede i 1926, men de første 20 år stod Ducati bak helt andre produktet, som for eksempel radioapparater.

Selskapets hovedsete ligger i Borgo Panigale i Bologna, og tidligere i år bladde tyske Audi opp nærmere 6,5 milliarder kroner for å sikre seg aktøren.

Se en rekke bilder av to lekkerbiskenene i bunn av denne artikkelen!

Diavel ble først presentert for verden i 2010 under Milan International Motorcycle Show og har siden det raket til seg et utall priser. Sykkelen er i dag en av Ducatis mestselgende modeller.

Som navnet tilsier har denne utgaven av Diavel en rekke elementer i karbon, blant annet alle dekslene på sykkelen. Sammen med lettere felger har dette faktisk bidratt til en vektreduksjon på rundt 3 kilo sammenlignet med den vanlige utgaven.

MCen er utstyrt med en Testastretta 4-takters 11° L-Twin-motor som byr på 1.198 kubikk eller 162 hestekrefter. Legger man til at sykkelen veier rundt 210 kilo forstår man umiddelbart hvor mye futt som gjemmer seg i denne rakkeren.

Grunnprisen på sykkelen er 284.800 kroner - altså nesten nøyaktig det allerede nevnte Victory Las Vegas Jackpot koster. På vår Ducati var det i tillegg ekstrautstyr til snaue 30.000 kroner. Man kan også få en basisversjon av Diavel for 249.800 kroner.

Sykkelen har nøkkelløs startløsning slik man finner på en rekke biler for tiden, og det er altså nok å ha nøkkelen i lommen for å gå i gang dette villdyret. For man forstår temmelig raskt hvilke enorme krefter denne sykkelen har mulighet til å tilby - dersom du er interessert.

Velg selv din kjørestil

Man kan nemlig ta det forholdsvis rolig med en Ducati Diavel, hvis voldsom fart og futt er noe man syns kun er skremmende og fælt. Sykkelen gir deg mulighet til å velge tre ulike kjøreinnstillinger: Sport, Touring og Urban.

Velger man sistnevnte innstilling er faktisk Diavel relativt snill og grei, selv om man til og med her merker at det ligger en ulv og lurer under litt fåreskinn.

De ulike innstillingene tilbyr ulik mengde hestekrefter og såkalt traction control og i Urban barberes gampeantallet ned til 100 - et nivå som selv nybegynnere som oss fant meget enkelt å mestre.

For å være ærlig var nettopp dette noe av det mest overraskende med hele opplevelsen rundt Ducati Diavel, hvor usedvanlig håndterbar denne sykkelen kan være trass i et utseende som mildt sagt er vanvittig hissig.

Og her melder det seg også en aldri så liten utfordring: I hvilken bås skal man plassere denne motorsykkelen? Er det en såkalt gateracer? Er det en cruiser? Vi faller ned på at det faktisk er ingen av delene, eller kanskje litt av begge to?

Uansett hvordan man karakteriserer den så kan man i alle fall si at sykkelen generelt sett er veldig strømlinjeformet og man kan ikke unngå å bli truffet av hvor aggressiv og rå Ducati har utformet dens ytre. Det aller mest karakteristiske er kanskje hekken, som står opp som en hissig stjert.

Skiltet bak, som ved første øyekast virker å henge i løse luften over det brede bakdekket, er også noe man får øye på raskt. Ved første møte virker også Ducati Diavel usedvanlig kompakt, trass i at vi totalt sett må karakterisere den som stor.

Dette skyldes nok i stor grad den korte avstanden mellom hjulet fremme og bak.

Se en rekke bilder av to lekkerbiskenene i bunn av denne artikkelen!

Alt i alt blir det likevel en umulig oppgave å bruke ord for å beskrive råskapen ved Ducati Diavels utseende. Se gjennom bildene av sykkelen i bunn i denne artikkelen så forstår du sikkert hva vi mener.

- Dette er livsfarlig!

Det klassiske spørsmålet etter at man har prøvekjørt en doning og gjort seg opp et slags inntrykk av positive og negative sider rundt, er jo om man kunne tenke seg å hatt den i garasjen på permanent basis.

Svaret med hensyn til Ducati Diavel blir i så måte en smule annerledes.

- Denne sykkelen kunne jeg aldri hatt. Jeg hadde jo havnet i grøften etter et par uker. Dette er jo livsfarlig, var beskjeden vi fikk fra et par oppspilte MC-venner som også hadde fått prøve Diavel uavhengig av hverandre.

Og selv om kommentaren selvsagt er humoristisk ment, så er det ingen som helst tvil om at man mest sannsynlig får lyst til å kjøre vanvittig fort med denne MCen før eller senere. Kanskje for fort?

På den annen side er denne motorsykkelen utstyrt med Bosch/Brembo ABS-bremser av beste kvalitet, samt såkalt traction control - begge elementer som bidrar til at sikkerheten blir ivaretatt på beste måte.

På generelt grunnlag må man jo her også skyte inn at ingen MC er farligere enn føreren som sitter i sete vil at den skal være. Alle motorsykler må behandles med respekt, uansett hvilken modell man kjører og hvor stor motoren er. Ulykker skjer først når man mister respekten for sykkelen - og Diavel er ingen MC man bør miste respekten for.

Vanskelig å finne negative elementer

Generelt kan man vel slå fast at det er meget vanskelig å finne så veldig mye å utsette ved Diavel.

Utseende har vi allerede hyllet, sykkelen gir deg mange muligheter med tanke på kjørestil og kjøreopplevelse, og prisen tatt størrelsen og eksklusiviteten i betraktning er heller ikke veldig avskrekkende - selv om 300.000 kroner selvsagt er en god slump penger.

En bitte liten ting vi irriterte oss litt over var at knappen som brukes til blinklyset også er knappen som regulerer hvilke kjøremodus man vil bruke. Dette gjorde at vi i vanvare havnet inn på modusmenyen midt under kjøring.

Nå skal det sies at det å slumpe borti modusmenyen ikke på noen som helst måte går ut over sikkerheten. Menyen forsvinner av seg selv igjen etter noen sekunder og sleivtreffet får ingen betydning for hvordan MCen kjører eller annen teknikk generelt. Vi merket imidlertid at oppmerksomheten vår ble dratt mot skjermen ubevisst, og det er jo selvsagt ikke direkte heldig.

Så man kan jo stille seg spørsmålet: Er det lurt å ha multifunksjonsknapper på en motorsykkel? Vi er i tvil.

Vi er imidlertid over hodet ikke i tvil om at det hadde vært svært så tilfredsstillende og kunne tasse ned i garasjen til neste vår for så å finne Ducati Diavel Carbon under en presenning - klar til å tilby ytterligere hvin og moro på to hjul.