Motor

Slik unngår du kuldesjokk på dieselbilen

Dieselbiler trenger litt ekstra omsorg i vinterkulden. Her er noen tips.

Dieselpumpe. Foto: (AP Photo/Scott Heppell).

Dieselpumpe. Foto: (AP Photo/Scott Heppell).

Artikkel av: Øystein Byberg
12. desember 2012 - 09.02

Med noen enkle huskeregler, rett diesel på tanken, oppladet batteri og full tank er du godt rustet for vinteren, fastslår Statoil Fuel & Retail i en melding.

- Manglende batterikapasitet er den vanligste årsaken til at du ikke får start på dieselbilen om vinteren. Når temperaturen går ned synker batterikapasiteten dramatisk. Derfor er det viktig å lade batteriet jevnlig, sier Knut Skårdalsmo, senior produktspesialist.

Bileiere må også passe på at de har riktig diesel på bilen i vinterhalvåret. Det er store forskjeller i kuldeegenskapene på sommerdiesel og vinterdiesel.

- Dersom du har satt fra deg bilen på Gardermoen med sommerdiesel og kommer tilbake til 10-15 kuldegrader eller lavere, er det godt mulig du må ta taxi hjem. Dersom du bruker redskap sporadisk, for eksempel en traktor, er det viktig å skifte til vinterdiesel før du tar den i bruk igjen, understreker Skårdalsmo.

Vinterdiesel selges i utgangspunktet med samme kuldeegenskaper over hele landet. Skårdalsmo forteller likevel at oljeselskapene i visse tilfeller gjør tilpasninger lokalt.

- Skal du til et sted der det er fryktelig kaldt, anbefaler vi at du fyller opp tanken når du kommer fram før du setter fra deg bilen for natten. Det kan også lønne seg å ha så godt som full tank på bilen gjennom vinterhalvåret for å unngå kondens, råder Skårdalsmo.

Han advarer dieselbileiere mot å finne på lure løsninger hjemme i garasjen.

- I beste fall gjør du ikke noe galt, men potensialet for en stor ekstraregning er alltid til stede. I gamle dager brukte oljebransjen og entreprenører å blande inn parafin i dieselen for å få bedre kuldeegenskaper. Dette er ikke lenger lovlig på grunn av parafinens høye svovelinnhold. Dessuten vil svovelen ødelegge katalysatoren på nye dieselbiler. Parafin har dessuten altfor dårlige smøreegenskaper, så du kan også risikere å ta livet av dyre komponenter i innsprøytningssystemet.

Har du en eldre bil er det dessuten lurt å bytte dieselfilter før vinteren, dersom det er lenge siden du gjorde det sist. Med tynn og lettflytende motorolje starter bilen lettere i kulden og sørger dessuten for at batterikapasiteten ikke tappes unødvendig.

- Dersom du skal ut og kjøre dieselbil i ekstremkulde som 40 minusgrader er diesel i utgangpunktet lite egnet, men er bilen i jevnlig bruk går det faktisk bra, sier Skårdalsmo.

Møller Bil er også ute med t ips til eiere av dieselbiler. De er som følger:

  • Bruk lettflytende syntetisk motoroljeBruk lettflytende syntetisk motorolje

  • Sørg for at batteriet er fulladet og i god stand.Sørg for at batteriet er fulladet og i god stand.

  • Hold dieseltanken full for å unngå kondensHold dieseltanken full for å unngå kondens

  • Om bilen blir stående over lengre tid - gå ut og start opp motoren med jevne mellomrom. Kjør gjerne en tur for å lade batteriet.Om bilen blir stående over lengre tid - gå ut og start opp motoren med jevne mellomrom. Kjør gjerne en tur for å lade batteriet.

  • Monter motorvarmer eller dieselvarmer.Monter motorvarmer eller dieselvarmer.

  • Det er også viktig å passe på de andre væskene på bilen holder riktig frysepunkt. Sjekk både frostvæske og spylervæske.Det er også viktig å passe på de andre væskene på bilen holder riktig frysepunkt. Sjekk både frostvæske og spylervæske.

  • Skulle du bli stående uten å få start på bilen, kan det være lurt å ha pledd og varme klær liggende. Temperaturen synker raskt i en bil som ikke er i gang.Skulle du bli stående uten å få start på bilen, kan det være lurt å ha pledd og varme klær liggende. Temperaturen synker raskt i en bil som ikke er i gang.