Motor

BMW i8 - herlig råskinn på sparebluss

BMW i8 er en liten revolusjon. Sportsbilen klarer 0-100 km/t på 4,4 sekunder, men har et forbruk på bare 0,2 liter.

Artikkel av: Øystein Byberg
10. juli 2014 - 14.23

BMW i8 seiler opp som en av de mest spennende bilnyhetene i 2014. Men det er ikke bare selve bilen som er interessant.

 i8 er en helt ny måte å tenke bil på.  Det gjelder tankegangen bak bilen, design, materialvalg og drivlinjen.

"The first sustainable sports car" og "The sports car of the 21th Century", sier produsenten.

Den ladbare hybridbilen har ytelser som en sportsbil, men svært lave forbruks- og utslippstall. Og en hyggelig pris, sett med norske øyne.

i8 er utstyrt med én bensinmotor og to elmotorer.  Tro det eller ei, bilen som klarer 0-100 km/t på bare 4,4 sekunder er utstyrt med en tre-sylindret bensinmotor på 1.499 cm3 på 231 hk (170 KW). Legg til el-motor på 96 KW, så blir den samlede effekten 362 hk (266 KW).  Sammen blir dette krutt!

Under vår prøvekjøring i Nord-Italia fikk vi bare en liten smakebit på hva bilen er kapabel til. Akselerasjonen er formidabel. Den ene elmotoren sørger for at du har full kraft fra første stund.  i8 er en lyskryss-racer av rang.

I det hele tatt trenger du lite plass for å komme opp i fart. Vi foretok et sjåførbytte i en av de korte parkeringslommene på Autostradaen. Til tross for tett trafikk trengte vi bare noen få meter for å fylle en liten glippe i trafikken som gikk i over 100 km/t.

 

BMW i8 har det laveste tyngdepunktet noen sinne for en BMW; 46 cm over bakken. Det slår positivt ut for kjøreegenskapene, hvor bilen ligger som klistret i svingene. I praksis er bilen firehjulsdrevet, med mindre du kjører den i forhjulsdrevet elmodus (eDrive).

Begrensningen ligger i dekkene, som i standard-utgave bare er 195 mm brede fremme. De fleste vil nok oppgradere til 215, som fortsatt er smalt for en slik type bil.

BMW i8 kan kjøres i forskjellige modus. Du kan kjøre helelektrisk i inntil 37 km. Ikke særlig langt, med andre ord. Toppfarten med ren eldrift er 130 km/t. Med full pakke klarer du på tysk manér 250 km/t. Rene Autobahn-raceren.

Under vanlig kjøring er «Comfort» antakelig det beste valget. Føler du for litt horn i pannen sjalter du inn «Sport». Du får et saftig fraspark, dashbordet lyser rødt og du får en herlig brummelyd.

Du glemmer fort at lyden er juks og bedrag i regi av BMWs ingeniører og at lyden i realiteten kommer ut av høyttalerne i kupeen. Flott er den uansett.

I "EcoPro" optimaliseres eldriften.

Under vanlig kjøring er bilen tilnærmet tyst. Hjulstøy er ikke noe problem.  Og motorlyd har du knapt, med mindre du selv vil.

 

Rekkeviddeangst kan du glemme. Rekkevidden er på inntil 600 km med den største bensintanken. I Norge er denne på 42 liter. Ikke mye, men mer enn standard-tanken på 35 liter.

Til tross for heftige ytelser er ikke BMW i8 noen supersportsbil a la Ferrari. Det er heller en Grand Tourer. Oppsettet er stivt, men ikke ubehagelig.

Naturlig nok er bagasjeplassen er sportsbil verdig. Det vil si nærmest fraværende. Du har et lite bagasjerom bakerst, rett bak bensinmotoren. I tillegg kan de to baksetene benyttes til transport. Vil du ferdes med klasse, velger du spesialtilpassede i8-bager fra Louis Vuitton.

Vi så det allerede i elbilen i3; den nyskapende bruken av nye, resirkulerbare, lette materialer. BMWs ingeniører har virkelig stått på.  i8 er ikke noe unntak.

Vekten på bilen er oppsiktsvekkende lav. Til tross for to drivlinjer og tre motorer veier ikke bilen mer enn 1.485 kg. Det skyldes omfattende bruk av aluminium og karbonforsterket plast. Det har nærmest gått sport i å redusere vekt. Hver skrue er veid og funnet lett.

Designen er innovativ. i8 skiller seg virkelig ut i trafikkbildet. Blaserte italienere hang ut av bilene sine for å hylle testbilen på vår signingsferd.  «Hybrid?», lurte politimannen som stoppet oss i en rutinekontroll.  Drøssevis med bilder ble tatt. Det er sjelden man opplever slik respons med en ny bil.

i8 ser hypermoderne ut.  De flytende linjene, med blått som gjennomgangsfarge, er fremtredende.  BMW-en ser flottere ut i virkeligheten enn på bilder.

Dørene a la Lamborghini gir designen ytterligere løft. Tøft!

 

BMW har vært generøse med standardutstyret. Den norske importøren tar inn Pure Impulse-varianten, som for eksempel har Harman Kardon HiFi-anlegg. Det glemte vi å prøve…Enten nøt vi stillheten i elmodus eller den herlige brummingen i sportsmodus.

Alarm, head up-display og LED-lys er også inkludert på den rikholdige listen over standardutstyr.  

Vil du ha det nyeste nye velger du laser-lys som kan lyse 600 meter og dessuten bruker mindre energi enn vanlige xenon- eller LED-lys. Prisen på disse er ikke klare, men regn med at det ikke blir billig.

BMWs i-avdeling, som så langt har kommet opp med i3 og i8, ble etablert for fire år siden. De startet fullstendig fra scratch og har brukt alle sine ingeniørkunster for å lage helt nye typer BMW. Alt er utviklet i eget hus.

«Bærekraft» står sentralt hos BMWs i-ingeniører. Setene består blant annet av resirkulert PET-plast.

Regn med flere i-modeller i årene fremover. BMW har beskyttet i-varemerket helt opp til i9.

 

Til tross for en pris på rundt 1,3 millioner kroner er faktisk i8 en billig bil. Tyskerne må ut med fra 126.000 euro for samme bil, noe som tilsvarer nærmere 1,1 millioner kroner.  

PS: Danskene må bla opp over tre millioner norske kroner for å få en i8 i garasjen.

Den «lave» norske prisen skyldes selvfølgelig lave avgifter. Med et CO2-utslipp på bare 49 gram per kilometer og et snittforbruk på latterlig lave 0,21 liter på mila (begge tall i henhold til den svært lite realistiske EU-syklusen *) slipper den nye BMW-en billig unna i det norske avgiftssystemet.

Engangsavgiften er på beskjedne 96.317 kroner.

Den norske importøren hadde opprinnelig en kvote på 15 i8 i år, altfor få naturligvis, men etter at kvoten er økt er det så langt registrert 24 ordre.

Alt i alt ble vi imponert over hva BMW har fått til med i8. At det er en BMW er det ingen tvil om. De har gått helt egne veier og skapt noe så sjeldent som en kombinert sports- og miljøbil som appellerer både til hjertet og hjernen.

Vi gleder oss til å se BMW i8 på veien i Norge.

* EU-syklusen inneholder fire kilometer bykjøring og syv kilometer landeveiskjøring, tar rundt 20 minutter og kjøres under svært gunstige forhold.