Motor

Jeep Cherokee vil ta rotta på X3 & co

Jeep Cherokee kommer inn som et friskt pust i SUV-markedet.

Artikkel av: Øystein Byberg
3. september 2014 - 12.30

Jeep har vært et av de største vinnermerkene på det norske personbilmarkedet i år. Riktignok kommer merket fra lave nivåer, men en vekst på 181 prosent fra i fjor er ikke dårlig.

Nå kommer modellen som skal få Jeep ytterligere opp på salgsstatistikken.

Cherokee er en SUV i mellomklassen. Jeep sikter seg inn mot segmentet som i dag består av modeller som BMW X3, Volvo XC60 og Audi Q5.

Om Cherokee har noe der å gjøre, skal vi komme tilbake til.

Få med deg de siste bilnyhetene på Hegnar BILs Facebook-sider

 

Den ser frisk utLa oss ta det mest iøynefallende først; Design. Cherokee har et omdiskutert utseende. Det er spesielt den futuristiske fronten som skaper splid. Vi må innrømme at vi syntes bilen så litt «rar» ut første gang vi så Cherokee på bilder, men vi synes den er penere og mer distinkt i virkeligheten. SUV-en ser moderne ut og vil trolig vinne seg på litt sikt.

De syv søylene i grillen, som har vært varemerket til Jeep siden Willys Jeepene, er beholdt.

Fra siden minner Cherokee om storebror Grand Cherokee, som kjemper i ML- og X5-segmentet.

Les også: Jeep Grand Cherokee - konge på og utenfor veien

 

VelutstyrtVår testbil med Premium-pakke har mye utstyr, som skinnseter (bare førersetet er elektrisk styrt), LED-lys, kjøling i setene, navigasjon, diverse, 70 assistansesystemer og varme i rattet.

Jeep sikter seg inn i premiumsegmentet, men bak rattet får man ikke helt BMW- eller Audi-følelsen. Det er noe litt billig ved enkelte løsninger og designelementer, som plasten rundt navi-skjermen. Man får ikke det påkostede inntrykket som man finner i en tysk konkurrent, selv om mye av utstyret er det samme.

Til Jeeps forsvar skal det sies at den er billigere enn sine konkurrenter fra Bayern og Göteborg.

 

TerrengegenskaperDet er nok drivlinjen som er Jeepens største force.  Jeep er synonymt med terrengbil. Derfor har man ikke gått på akkord med terrengegenskapene.

Selec Terrain. Jeep sitt kjøresystem, gir deg fire forskjellige valg etter hva underlaget krever.

Auto:

  • Helautomatisk tilpassset firehjulstrekkHelautomatisk tilpassset firehjulstrekk

  • Kraftfordeling fra 100 prosent (forhjulstrekk) til optimal fordeling i forhold til underlagKraftfordeling fra 100 prosent (forhjulstrekk) til optimal fordeling i forhold til underlag

Sport                   

  • Starter i andre gir for å unngå hjulspinnStarter i andre gir for å unngå hjulspinn

  • Kraftfordeling: 60 prosent foran, 40 prosent bakKraftfordeling: 60 prosent foran, 40 prosent bak

Snow                   

  • Endret girskiftmønster (hurtigere skift ved høyere turtall)Endret girskiftmønster (hurtigere skift ved høyere turtall)

  • Kraftfordeling: 40 prosent foran, 60 prosent bakKraftfordeling: 40 prosent foran, 60 prosent bak

Sand/Mud

  • Underlagets beskaffenhet avgjørUnderlagets beskaffenhet avgjør

  • Kraftfordeling: inntil 100 prosent trekk på bakhjulKraftfordeling: inntil 100 prosent trekk på bakhjul

 

Jeep vil også bli tilgjengelig med lavserie fra fabrikk. Da snakker vi.

På vanlig vei er Jeep fast i fisken. Bilen kunne ha absorbert ujevnheter bedre.  Selv på motorvei blir du klar over humper du aldri tidligere har merket.

Flott girkasseEllers kjører bilen bra. Vår testbil var utstyrt med en dieselmaskin på 170 hk kombinert med en glimrende automatkasse.

Nå kan nemlig Jeep Cherokee leveres med en ni trinns kasse. Den er utviklet av ZF i samarbeid med Chrysler, og minner om den man finner i Range Rover Evoque.

Den elektronisk styrte girkassen er selvkalibrerende. Systemet krever 10–15 mil kjøring for optimalisering av girskift. Den har adaptiv tilpasning i forhold til kjøremønster.

Vi var meget godt fornøyd med valgene kassen tok selv.

 

70 assistansesystemerSom sagt finnes det hele 70 assistansesystemer i bilen. Mange er velkjente fra før. Det vi merker oss i nye Cherokee er en funksjon som bremser bilen dersom du er på kollisjonskurs når du rygger.

Mange vil også sette pris på parkeringsassistenten, som i tillegg til vanlig lukeparkering på begge sider av veien, også takler parallellparkeringBilen har også filskiftevarsling, hvor fører varsles i instrumentpanel ved ufrivillig filskift. Kjøretøyet skaper et “motmoment” i rattetVi fikk heldigvis ikke testet det ut, men Cherokee leveres også med kollisjonsvarsling, hvor fører varsles når det oppstår fare for å kjøre inn i bilen foran.

Som seg hør og bør er Cherokee utstyrt med adaptiv cruise-kontroll. Den likte vi ikke betjeningen av. Det virker unødvendig med syv knapper på rattet for styring av denne.

Les også om Land Rover Discovery Sport, som går rett i strupen på Jeep-en

Ganske rommeligKompakt-SUV-er er sjelden romslige i forhold til en stasjonsvogn i samme prisklasse. Vi tror imidlertid at kupeen i Jeep-en er romslig nok for de fleste.

Bagasjerom-volumet er oppgitt til ikke altfor imponerende 412 liter. Et stort rom under bagasjeromsgulvet og smarte oppbevaringsløsninger trekker opp.

For øvrig er maks tilhengervekt på hele 2.351 kg.

 

Faller litt mellom to stolerVi sitter igjen med inntrykk av at Jeep Cherokee faller litt mellom to stoler. Den er ikke premium «nok» i forhold til for eksempel en Volvo XC60 eller BMW X3. Dessuten blir den for dyr for dem som vurderer en SUV a la Mitsubishi Outlander, VW Tiguan, Honda CR-V osv.

At den havner litt i sjiktet mellom premium- og folke-SUV-en kan også være en fordel, ved at den dekker et hull i markedet.

KonklusjonVi tror Jeep Cherokee vil appellere til dem som aldri i verden ville ha kjøpt en BMW, men som liker terrengbil DNA-et, den moderne designen og det høye utstyrsnivået, ikke minst på sikkerhetsfronten.

En noe lavere prislapp enn de tyske konkurrentene trekker også opp.