Motor

Kan en Opel være hip og kul?

Opel prøver å gjøre Adam mer rocka. Oppskriften er velkjent.

Artikkel av: Øystein Byberg
19. september 2014 - 13.00

Med Adam gikk Opel inn i markedet for små «livsstilsbiler», hvor form prioriteres fullstendig i forhold til funksjon. I samme kategori finner vi biler som Fiat 500C, Citroën DS3, Toyota iq, Mini osv.

Siden Adam Glam, Jam, Slam osv ble lansert på Paris-messen for to år siden, er det registrert 243 biler i Norge.  Adam ligger på 139. plass på statstikken. Dette segmentet er i likhet med bilene knøttlite.

Nå kommer varianten som skal være med å løfte Adam-salget: Rocks. Opel bruker en velkjent oppskrift. Ta utgangspunkt i en vanlig bil, sett på plastbuer på skjermen, samt noe som ligner skliplater fremme og bak. Hev bilen 15 mm.

Dermed har man fått en røffere Adam som skal appellere til flere. Den er mer maskulin, hevder Opel. I det minste er den litt mindre feminin. 

Vi tok turen til Latvia for å kjøre nykommeren. I likhet med sine Adam-søsken kan den skreddersys i det uendelige med ulike fargekombinasjoner, deksler, felger, interiørdetaljer osv. Under Europa-lanseringen var 40 Adam Rocks tilgjengelige for test. Ingen var like. Tyskerne gjorde et stort poeng ut av alle de mange millioner mulige kombinasjonene.

 

Det finnes 16 ulike eksteriørfarger, seks ulike takfarger, stort eller brunt Swing Top-tak, fem farger på sidespeil, 19 typer felgdesign, seks ulike skinnpakker innvendig, 10 varianter interørdekor, 10 typer delskinn seter og to helskinn og fem ulike logolister på grillen.

Man får bare håpe at de som skal kjøpe bilen som brukt har samme preferanser.

Det som er felles er et stort soltak i tekstil, kalt «Swing Top», som åpnes på fem sekunder. Noen kabriolet blir det aldri, men det kan være kjekt å lufte seg litt. Det åpne taket skal ikke ha noe å si for vridningsstivheten eller funksjonalitet.

Kjøreopplevelsen med og uten taket oppe er bra. Vi forutsetter imidlertid at det norske veinettet er bedre enn det latviske, for det blitt litt hopp og sprett og tjo og hei over de mange ujevnhetene på 18-tommerne testbilene var utstyrt med.

 

Det beste med Adam Rocks er motoren. Den norske importøren gjør det enkelt for deg. Du får den kun med en helt ny 1,0 liters turbo bensin-motor på 90 hk. Den har samme dreiemoment (170 Nm) som utgaven på 115 hk, som var eneste tilgjengelige motor under lanseringen. Den tre-sylindrede motoren minner om den glimrende EcoBoost-motoren til Ford. Veldig bra!

Importøren velger å vrake 115 hk-varianten til fordel for 90 hesteren. Når minstemann er nesten like kjapp, men har betydelig lavere utslipp, kan ikke prishoppet opp til den største motoren rettferdiggjøres.

Et forbruk på 0,45 liter på mila er absolutt akseptabelt for en bensinmotor. Drivstofftanken er på beskjedne 35 liter, så man må nok likevel fylle opp regelmessig.

 

Dreiemomentet er økt med 30 prosent i forhold til den gamle bensinmotoren. Det merker man. Bilen er kjapp og morsom å kjøre. Støynivået er lavt og vibrasjoner nærmest ikke-eksisterende.

Den nye motoren vil også bli tilgjengelig i Corsa, som vises frem på Parisutstillingen i oktober. Opel har byttet ut store deler av motorparken i det siste. Flere nye motorer er på vei inn, noe som lover bra for det tyske bilmerket.

En ny seks trinns girkasse er også på plass i den nye bilen. Den veier under 40 kilo og er 30 prosent lettere enn girkassen den erstatter.

 

Vi fant oss også til rette bak rattet i Adam Rocks. Kvalitetsfølelsen er høy. Opel har heldigvis skygget unna den billigste plasten. Alt virker pent og ordentlig gjort. Brukervennlig er det også.

Adam Rocks har ikke navigasjon i vanlig forstand, men IntelliLink hvor du lett kobler opp smarttelefonen din via en App, slik at du får opp kartene i det som ser ut som en vanlig 7 tommers navi-skjerm i midtkonsollen. Slik sparer Opel penger og du får oppdaterte kart. Ulempen kan eksempelvis være roaming-kostnader hvis du tar bilen med deg utenriks. Men dette er uansett ikke noen feriebil.

 

Som nevnt innledningsvis, biler i denne kategorien er ikke praktiske. Bagasjerommet er en vits. Vi fikk så vidt lirket på plass en liten trillekoffert og en liten ryggsekk.  Den offisielle størrelsen er på 170 liter, 484 liter med nedfelt baksete.

Baksetet fungerer best for barn – som fortrinnsvis har amputert beina...

Adam Rocks er lettkjørt i byen. En lengde på 3,75 meter gjør den lett å manøvrere. Når du i tillegg får både parkeringsassistent som fikser parallell- og lukeparkering på egen hånd, samt parkeringssensorer, har du få unnskyldninger hvis det skulle smelle på parkeringsplassen.

Også ute på veien får du hjelp av for eksempel blindsone-varsleren.

Prisen for Adam Rocks er 225.000 kroner. Det er ikke direkte billig, men ingen upris i forhold til for eksempel halvåpne Fiat 500 og Citroën DS3. Men sammenlignet med en Polo, Fiesta eller Yaris blir det litt stivt.

Alt i alt fungerer Opel Adam Rocks bra. Motoren imponerte oss mest. Det er heller ikke noe å si på kjøreegenskaper og utstyrsnivå.  Den kjører bedre enn størrelsen skulle tilsi. Det som trekker ned er den manglende plassen i bagasjerommet og baksetet.

Den har en frisk design som lyser opp i trafikkbildet, men ikke kall den maskulin!

Den norske lanseringen skjer i februar 2015.