Motor

Kraftigere motor og nytt design - X3 har blitt voksen

BMW har kommet med en ny versjon av X3. Dermed har en god bil blitt enda bedre.

Artikkel av: Øyvind Lillestrøm Knudsen
24. september 2014 - 11.44

BMW X3 er en av de mest solgte SUVene på det norske markedet, og i sin klasse er den kun slått av Volvo XC60. Her snakker vi imidlertid om et ganske betydelig gap - mens Volvoen er landets 21. mest solgte bil så langt i år med 1.396 biler, er X3 nummer 31 med 931 biler.

Tredjemann i trekløveret av kompakte premium-SUVer er Audi Q5, men denne må vi helt ned på 42. plass over landets mest solgte biler for å finne.

Både XC60 og Q5 har blitt fornyet i løpet av de siste par årene, og nå er det tid for facelift også for BMWen.

Dette er nyttNye X3 er oppgradert på en rekke områder. Blant de viktigste er at SUV-en blir utstyrt med BMWs nye generasjon biturbo diesel-motorer som gir lavere forbruk og utslipp. Alle motorer, bensin som diesel, er nå tilpasset de nye Euro 6-standardene.

BMW X3 sDrive18d med 150 hk og tohjulstrekk får dermed et utslipp på 124 gram CO2 per kilometer, mens toppmodellen xDrive35d med 313 hk, som klarer 0-100 km/t på 5,3 sekunder, får et utslipp på 157 gram.

Bilen vi har prøvekjørt, xDrive20d, blir trolig volummodellen i Norge. Her snakker vi et CO2-utslipp på 136 gram per kilometer.

 

Svært interessant er det at denne motoren har fått effekten økt fra 184 hk og 380 Nm til 190 hk og 400 Nm. Dette kommer vi tilbake til senere.

«Norgesversjonen» av bilen fås for øvrig fortsatt med 163 hk, men det er mange grunner til å velge 190 hk.

Ellers er nye X3 oppgradert både utvendig og innvendig, med nytt design og moderniseringer her og der.

UtseendeVi liker utseendet på nye X3 svært godt. Det er ikke slik at den skiller seg veldig mye fra forrige generasjon, og faktisk tror vi ikke folk flest legger merke til endringene som er gjort umiddelbart.

Når man går den nærmere etter i sømmene vil man imidlertid se at bilen har fått en ny front.

 

Her snakker vi samme linjeføring som i X4, og frontlyktene er dermed dratt helt inn i grillen. Dette er et designtrekk som først ble introdusert med siste generasjon av BMW 3-serie, og som etter hvert har kommet på stadig flere modeller fra BMW.

Vi har hele tiden ment at dette er et pent designtrekk fra BMW, da lyktene og frontpartiet blir hevet av et veldig harmonisk og relativt sportslig uttrykk.

En annen viktig nyhet ved X3 er dessuten at den nå kan leveres med LED-hovedlykter. Disse er av den adaptive typen, og gir enda bedre lys en «vanlige» xenon-lykter.

 

Vi snakker her om et tilnærmet hvitt lys, og selv på de mørkeste kvelder gir LED-lyktene veldig god oversikt over hva som skjer både på og utenfor veien foran deg. 

Tilbake til bilens design må vi nevne at det dessverre er veldig lite som avslører at dette er en ny modell når man ser den fra siden eller bakfra. Vi synes imidlertid at endringene i front er nok til at X3 nå fremstår som en mer attraktiv bil en tidligere.

 

Vi vet at mange har ment at X3 ble litt for «konete» og kjedelig, men de nye linjene bidrar i våre øyne til å gi bilen et mer maskulint og gjennomført utseende.

Motor og kjøreegenskaperKjøreopplevelsen i BMW X3 har hele tiden vært god, men er hevet ytterligere med den nye modellen.

Vi kjørte som nevnt en xDrive 20d, og vår testbil var dermed utstyrt med de nye 190 hestekreftene. Kraften oppleves som mer tilstedeværende enn før, og selv om gapet fra 380 til 400 Nm ikke er så stort, synes vi at bilen har fått litt mer å gå på.

Dessuten har X3 en åttetrinns automatkasse, og denne fungerte ypperlig i kombinasjon med den sterke dieselmotoren. Det eneste vi må trekke for at girskiftene innimellom kommer litt for sent.

 

Med ny motor oppleves bilen uansett som vesentlig mer kontant enn før, og i kombinasjon med de allerede skarpe kjøreegenskapene er det all grunn til å være fornøyd.

BMWen har hele tiden vært sportslig satt opp med en kontant og litt hard styrefølelse. Dette gjør at X3 gjør seg godt på svingete veier, da aktiv kjøring blir en lek.

Med trekk på alle fire hjul oppleves den samtidig som svært trygg, og du skal presse den til langt over hva man burde på offentlig vei før den slipper taket.

Da griper imidlertid hjelpesystemene inn, og bilen gjør seg naturligvis også godt på glatte og ujevne underlag.

 

Selv om X3 er en SUV det går an å kjøre aktivt med, er den komfortabel i hverdagen. Som i andre nye BMWer kan man velge oppsett ved hjelp av en knapp, og valgene står mellom forskjellige øko- og sportmoduser, samt en normalmodus.

Til hverdags er det sistnevnte som er vårt favorittvalg, og da oppleves bilen som komfortabel og lettkjørt. Styringen blir passe myk i lave hastigheter, samtidig som understellet gjør en god jobb over ujevnheter i veien.

 

Vi liker også svært godt at BMW har gjort betydelige forbedringer når det gjelder støy fra motoren, og konstaterer at det mindre dieselknatring i lave hastigheter. I høyere fart er støyen også lav, og vind- eller hjulstøy er det minimalt med.

Det gjør at X3 er en komfortabel bil på lange etapper, samt en svært god motorveiscruiser.

BMW oppgir at bilen skal bruke ned mot 0,52 liter diesel i snitt per mil ved blandet kjøring. Vi kjørte mest i byen, og hadde et snittforbruk på 0,84 liter per mil. Det er en god del høyere enn BMWs oppgitte 0,63 liter ved bykjøring, uten at vi kjørte bilen hardt.

InteriørSom vanlig leverer BMW varene hva angår interiøret. Vi skal vedgå at Mercedes har fått enda mer premiumfølelse i sine seneste modeller, men BMW henger ganske så godt med når det kommer til design og opplevd kvalitet.

 

Setene er blant de beste på markedet, mens infotainmentenheten i dashbordet både er lettbrukt og visuelt pen. Skinninteriør i sort Nevadaskinn var med på å trekke opp snittet i testbilen, sammen med panoramatak, head-up display, sort høyglans i intrumentpanelet, lyspakke, profesional-navigasjonssystem, DAB-radio, ConnectedDrive, oppvarmede seter foran og bak, comfort-pakke og så videre. Testbilen hadde alt det utstyret vi forventer i en premium-SUV.

 

Skal vi trekke for noe, må det være at flere mellomklasseprodusenter nå begynner å nærme seg BMWs SUVer i «touch and feel».

Dermed er det kanskje litt skuffende at interiøret ikke er hevet til et enda litt høyere nivå i nye X3.

 

Kvalitetsfølelsen er det uansett ingenting å si på, og BMW har fortsatt skinnelementer i paneler der rimeligere konkurrenter må spare. Det hele ser også pent og pyntelig ut, og i tysk tradisjon finnes det ikke et snev av ulyder og knirking i interiøret.

Vi må ellers trekke frem et romslig og komfortabelt baksete, samt et bagasjerom som har god plassutnyttelse og enkel innlasting. 550 liter er omtrent som i en stor stasjonsvogn, og bagasjerommet er dermed stort nok for en familie.

KonklusjonMed nye X3 har BMW gjort en flott bil enda bedre. Med ny motor og en meget god girkasse er kraften og harmonien større enn før, og de designmessige endringene er nok til å gi bilen en ny piff.

X3 gjør seg dermed fortsatt godt på alle områder, og fremstår som et meget attraktivt valg blant de kompakte premium-SUVene.