Motor

Snerten designvinner fra Citroën

Etter ni år på veien har C1 kommet i ny utgave.

Fronten ser mye kvikkere ut på nye C1.

Fronten ser mye kvikkere ut på nye C1.

Artikkel av: Helene Kleppe
30. september 2014 - 13.20

Den mest iøynefallende endringen på denne helt nye generasjonen C1 er den kraftig moderniserte fronten som gjør at hele bilen ser «kvikkere» ut.  

Teknisk sett er Citroën 1, Toyota Aygo og  Peugeot108 den samme bilen, men de skiller seg fra hverandre på design. Citroën har etter min mening gjort den helt soleklart beste jobben her

Citroën tilbyr nye C1 med tre ulike utstyrsnivåer: Attraction, Nordic og Nordic High. Prisene starter på 121.900 kroner. Vår toppmodell med manuelt gir og en 68-hesters Toyotamotor kostet 166.900 kr. Den brukte 0,38 liter på mila ved blandingskjøring og slapp ut 88 g CO2 per km.

Topp utstyrsnivå gir bra comfort

C1 sine kupéløsninger har fått et robust men elegant preg.

Skinnrattet som er standard i Nordic High hevet definitivt komforten. Nordic High har også girkule i skinn, og man får elektrisk justerbare speil med varme, samt automatisk klimaanlegg og nøkkelfri adgang og start.

Toppmodellen vi testet har også ryggekamera med assistanselinjer, så lukeparkeringen med en C1 kan ikke annet enn å gå som en lek.

For utstyrsnivåene Nordic og Nordic High får du også setevarmer, elektriske vinduer foran, hastighetsbegrenser og mørktonede side- og bakruter.

 

De to topp- modellene har også berøringsskjerm som man bruker for å styre Dab-radioen, samt koble mp3-spilleren og mobiltelefonen til handsfree via bluetooth.

Rattet har alle knapper du trenger for å styre både telefon og musikk. Du kan også logge kjøreturen din her.

«Trillingene» som bare triller og triller...

Selv om bilene som nå ruller ut er en helt ny generasjon så er det er også verd å merke seg at statistikk fra ADAC i Tyskland (omtrent det samme som NAF her hjemme) viser at man kan føle seg trygg på å komme frem i en C1: 

En undersøkelse fra mai 2010 viste at «trillingene» Citroën C1, Toyota Aygo og Peugeot 107 var de småbilene i den 1-4 år gamle bilparken som var best på å holde seg unna tauebil og annen trafikkhjelp. Vi får anta at de ikke har fikset ting som allerede har vist seg å fungere godt!

Hold deg til høyre og hold deg for ørene!

Utover at ADAC konkluderer med at det er en seiglivet bil, så er ikke C1 noe autobahn-monster. Vi testet bilen i Norges flunkende nye 110-grense. 

Overraskelsen var hvor stabil bilen faktsik var i høy fart, selv om bilen tenderer til noe krenging i svingene. Skuffelsen var at kabinsusen var øredøvende da bilen passerte 90 km/t.

Som det meste annet man finner i a-klassen så har heller ikke C1 noen monsterakselerasjon. Det går likevel fint an å ta seg en svipptur innom motorveien, men hold deg pent til høyre.

Utrolig hva man faktisk har plass til i en slik bil

Citroën har vært anstendige nok til å registrere denne modellen som en 4-seter. Det er mange av konkurrentene som ikke er spesielt ærlige på hva det faktisk er plass til i baksetet.

Bagasjerommet er ikke det største, men det er helt utrolig hva man får plass til om man feller ned baksetet som på de fleste utgavene er delt 50:50. 

Bagasjeromsvolum er 196 l. Dersom du feller ned setene har du plutselig 780 l til rådighet.

 

For å sjekke kapasiteten dro jeg og en handleglad venninne med stor fryseboks og harryhandlet. Det er helt uproblematisk å få 12 flasker vin, et brett Red Bull, ett 54 liters akvarium, 48 toalettruller, 11 handleposer og noen 4-pack med Pepsi Max inn i det nedfelte bagasjerommet på en Citroën C1. 

Det var plass til mye mer da vi ga oss på Nordby, så den eneste grunnen til at vi ikke tok turen innom Ikea også for å fylle opp med et par store poser til, var at det rett og slett var for behagelig å bare bli sittende i de oppvarmede bilsetene til Citroën hele veien hjem. 

Konklusjon

Dette er en drivstoffgjerrig sjarmør som er helt perfekt for bykjøring, dersom du ikke skal frakte med deg storfamilien.

Bilen har et godt komfortnivå sammenlignet med øvrige biler i samme segmentet.

Peugeot 108 og Toyota Augo har identisk teknologi, men Citroën C1 er den desidert peneste av trillingene.

Her finner du hele prislisten og kan se alle spesifikasjoner på de respektive utstyrsnivåene.