Motor

Test: Tesla Model S på langtur

Teslas superlader-nett er bortimot genialt. Vi tok med oss en Model S der bilen er en sjeldenhet.

Artikkel av: Øystein Byberg
25. september 2014 - 12.44

Vi husker godt første gang vi kjørte Tesla Model S. Det skjedde i juni i fjor, noen måneder før kundebilene var på veien. Oppmerksomheten var enorm. Sjelden har vi kjørt en bil som har skapt så mye interesse. Men det var den gang da. Nå virker det som om Tesla-en er en av de vanligste bilene på de store veiene rundt Oslo.

I løpet av et drøyt år er det registrert hele 5.438 nye Model S i dette landet, noe som gjør Norge til det nest største landet for Tesla, i absolutte tall, bare slått av hjemlandet USA.

Testbilen vi kjørte i fjor hadde amerikanske ladespesifikasjoner og kunne dermed ikke lades andre steder enn hos Tesla på Alnabru. Denne gangen ville vi teste ut som Teslaen faktisk kan brukes på langtur? Er superladerne lette å bruke? Og hvor langt kommer du på en «tank»?

Da vi overtok bilen kunne displayet informere oss om at estimert rekkevidde var på 495 km. Da kan man i teorien komme ganske langt. Vår destinasjon var Göteborg, rundt 30 mil unna. På forhånd hadde vi sett oss ut noen ladealternativer. Etter litt småkjøring i Oslo før avreise, var rekkevidden begrenset til litt under 400 km. Med rundt 30 mil mellom Oslo og Göteborg, anså vi det som uproblematisk å kjøre hele strekningen uten lading.

Teslas Super Chargers ved Uddevalla i Sverige

 

Vi valgte likevel å ta en stopp ved kjøpesenteret Torp utenfor Uddevalla. Her fant vi åtte superladere og én annen Tesla. Her var det bare å rygge inntil laderen, ta ned «pistolen» fra lader og «skyte». I det du trykker på en knapp på ladeledningen, spretter ladedekselet på Tesla-en elegant opp. I rekordfart blir du tilført enorme mengder kraft. Vi stod parkert i 30 minutter og fikk dermed økt rekkevidden med 300 km! Og det hele er gratis.

Vel ute på veien igjen fikk vi mer og mer flashback til vår første Tesla-tur i fjor. I Sverige er nemlig Model S en svært sjelden bil, da den relativt sett er veldig dyr. Der koster Audi A8 mindre enn Tesla-en.

De få bilene som finnes, er naturligvis norskregistrerte.  Dermed får man mange etterlengtede blikk. Står du parkert, kan du banne på at mange tar den i nærmere øyensyn.

Göteborg har naturligvis ikke samme lademuligheter som Oslo, men vi fikk kapret den siste av fire ladeplasser i det store parkeringshuset Nordstan med 2.700 parkeringsplasser. Der stor vi sammen med to ladbare Volvo V60 og én Nissan Leaf.

Med vanlig stikkontakt tar det naturligvis lang tid å lade elbiler, ikke minst Tesla, men vi hadde god tid. Etter å ha stått parkert i ett døgn, var vi klar for reisen hjem til Oslo, med full «tank»

I 110-120 km/t på motorveien mister du fort rekkevidde. Bilen er rask, men du lærer deg fort at det lønner seg å ikke kjøre fortere enn fartsgrensen.  Et par kilometer la vi oss også tett etter et vogntog for å spare litt strøm, men tålmodigheten var for dårlig til å bli liggende der.

Lading går kjapt på superladerne I løpet av en halv time får du over 30 mil ekstra rekkevidde

 

Vi ville hatt en rekkevidde på ca 70 km etter å ha kjørt de 30 milene. Vi tok imidlertid en 10 minutters stopp for å teste Super Chargeren i Sarpsborg. Heller ikke her var det noe problem å få ladet. To av åtte plasser var opptatt.  Etter den lille pausen fikk vi 100 km ekstra.

Testbilen var en P85 Performance-utgave som har en maksimal teoretisk rekkevidde på 502 km. Ved et snitt på 88 km/t reduseres denne til 480 km. Vår erfaring tilsier en rekkevidde på 350-400 km med mye motorveikjøring, men det betyr likevel at du kan bruke bilen på langtur, i og med at superladerne er så effektive.

Selve bilen kjenner vi fra før. Med 421 hk og 600 Nm tilgjengelig fra stillestående sier det seg selv at akselerasjonen er rå. 0-100 km/t går unna på 4,4 sekunder.

Den store 17 tommers skjermen er imponerende, men vi slet for eksempel med å finne radiokanaler i Sverige.

Lasteevnen er stor. Vi puttet masse bagasje, inkludert en 20 tommers guttesykkel, bak i bilen.  Under panseret fikk vi uten problem plass til alle «harry»-varene fra Strömstad.

Du får med deg mye bagasje i Tesla Model S. I tillegg finnes det et bagasjerom under panseret.

 

Tesla Model S er en superkomfortabel bil som det er en fornøyelse å kjøre på langtur.

Med Teslas geniale superlader-nett kan man faktisk kjøre langt med Teslaen. Det bygges stadig ut, både i Norge og i utlandet, slik at Model S blir en bil for stadig flere.

Vi forstår godt at Ola Nordmann har gått amok for å sikre seg bil på tax-free. Selv med en pris på rundt 800.000 kroner for topputgaven med mye utstyr, er det mye bil for pengene.

PS: Pressebilen fikk nok litt ekstra oppmerksomhet i trafikken på grunn av nummerskiltet. Den var nemlig utstyrt med EL 40000.

På en av superladerne snakket vi med en annen Tesla-sjåfør som hadde hørt at noen hadde budt 100.000 kroner for en Tesla med et spesielt eller enkelt nummer.

- Jeg kan bekrefte at det har vært kunder som har sagt seg villig til å betale godt med ekstra for å få en "kult" skiltnummer, men om noen har tilbudt så mye som 100.000 kroner kjenner jeg ikke til. Uansett hva de hadde tilbudt, ville vi ikke solgt dette, da vi selger verdens kuleste bil, ikke skiltnummer, sier Teslas Kjell-Arne Wold til Hegnar.no.