Motor

Aston Martin Rapide S: Vanvittig råskap og eleganse

Aston Martin Rapide S er bilverdens svar på Dr. Jekyll and Mr. Hyde.

Artikkel av: Øystein Byberg
9. oktober 2014 - 15.27

James Bonds favorittbilmerke Aston Martin har i løpet av 101 år skapt mange legendariske modeller, for eksempel diverse DB-modeller.

Den britiske luksusbilprodusenten har også laget «familiebiler» med fire dører. Fra 80-tallet husker vi Lagonda, som i hovedsak var designet med hjelp av linjal.

For to år siden lanserte fire-seteren Aston Martin Rapide. Den norske importøren Insignia har solgt 10 nye Rapide og fire brukte. Da muligheten for å kjøre Rapide på tørre veier før høsten og vinteren for alvor slo inn over landet, var vi ikke vanskelige å be.

Testbilen var en Rapide S med 558 hk hentet ut fra Aston Martins flotte V12-er på snaue seks liter. I det du fyrer opp bilen merker du at dette er noe helt spesielt. Lyden er magisk. Det buldrer nydelig. Inne i garasjer og tunneler blir effekten enda sterkere. Hvem trenger narkotiske stoffer eller alkohol når man kan få «rus» i form av godlyd fra en Aston Martin?

Bak rattet får man umiddelbart godfølelsen. Luksusfølelsen er påtrengende.  Her er det skinn så langt øye kan se. Flotte detaljer spriter opp, som de fire girknappene, startknappen, den analoge klokken osv.

I det du gir gass merker du umiddelbart at du har enormt med krefter. Det er fort gjort å få litt hjulspinn, selv med traction control innkoblet.

 

Aston Martin Rapide utstråler en enorm eleganse. Den over fem meter lange bilen vekker oppsikt, men «flasher» ikke nødvendigvis like mye som enkelte av konkurrentene.

Underholdningen får du stå for selv, for i tunneler er det veldig fristende å bruke padleårene for å gire ned slik at du får opp turtallet. Fra 3.500 omdreininger og oppover blir symfonien, eller spetakkelet fullkommen(t).  Vi må beklage overfor skremte medtrafikanter som møtte oss på vår testferd.  Det ble litt mye lyd til tider.

Det fine med Rapide S at det er en Gran Tourer som kan kjøres svært behagelig i det daglige og på langtur, men som er et rovdyr av rang hvis man vil kose seg på svingete veier eller på bane. Den takler alt med like stor eleganse.

Det er opp til sjåføren, bilen lystrer uansett som en butler.

 

2014-modellen vi kjørte var utstyrt med en seks trinns automatkasse, med mulighet for manuell overstyring. I 2015-modellen får man en mer moderne, kjappere kasse fra ZF.

Under aktiv kjøring på småveier kan det nok være en idé å stå for giringen selv.

En toppfart på 306 km/t burde holde for de fleste. Selv på tyske Autobahn er det vanskelig å finne strekninger hvor det er forsvarlig å kjøre i 300+.  2015-modellen har en toppfart på 327 km/t.

558 hk til tross, Aston Martin Rapide klarer ikke sprinten 0-100 km/t på bedre tid enn 4,9 sekunder (4,4 sekunder i 2015-modellen). Bevares, det er raskt, men du kan få Golf-er som er like kjappe.

Bilen veier tross alt to tonn.

Når helheten er så bra, er det lett å overse svakhetene, for Rapide har noen små skavanker. Da tenker vi først og fremst på navigasjonsenheten og multimedie-anlegget.

For å gjøre dashbordet så rent som mulig, har Aston Martin valgt å gjøre navi-skjermen nedfellbar. Det gjør at du ikke ser den i det daglige. Det kan du være glad for, for den klumpete enheten hentet fra Garmins velfylte lager er ikke direkte elegant.  Selve grafikken er også utdatert i forhold til konkurrentene. Brukervennligheten er også så som så.

 

Lydanlegget fra Bang og Olufsen gir knall lyd dersom du bruker en medbrakt iPhone, iPod eller CD, om noen fortsatt bruker det.

DAB-radio kommer på 2015-modellen. I vår testbil var det en heller skurrete FM-radio som stod for underholdningen.

Nå skal det sies at man strengt tatt ikke trenger andre lydkilder enn motoren når man kjører Aston Martin Rapide. Flottere musikk finnes knapt.

V12-eren er fantastisk. Lyden er helt på høyde med det råeste, råe.

Og bare for å ha nevnt det. En helt ny Aston Martin Rapide S koster snaue tre millioner kroner.  Vi tipper at prisen ikke betyr all verden for den lille gruppen som vurderer Aston Martin.

Aston Martin Rapide S leverer en perfekt pakke. Du får en særdeles elegant bil, som fungerer både til hverdags og fest. Vil du ha sportsbil får du det, vil du ha «daffe til jobben»-bil, får du det.