Motor

Audi Q3 har blitt enda bedre

Audi har pyntet på kompakt-SUV-en. Her er vår Q3-rapport.

Audi Q3. Foto: Hegnar.no

Audi Q3. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
24. november 2014 - 11.07

Audis premium kompakt-SUV Q3 er nå klar for en ansiktsløfting, tre og et halvt år etter lanseringen. Faceliften vil være på plass i Norge i februar, men vi har allerede sett og prøvd bilen på tyske veier.

Det første man legger merke til at Q3 har fått nye støtfangere og den nye «singelframe»-grillen, som vil bli forbeholdt SUV-modellene til Audi fremover.

Støtfangeren har blitt mer robust. De horisontale linjene har blitt tydeligere og luftinntaket større. Tåkelysene er nå integrert i hovedlykten.

Også støtfangeren bak er ny, også den med skarpere linjer. Baklyktene har dessuten fått nytt design. Hvis man velger LED-varianten, får man noen kule blinklys som blinker seg utover i retningen føreren har tenkt seg.

Grepene er små, men effektive. Q3 ser litt friskere ut enn tidligere.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Audi Q3. Foto: Hegnar.no

 

Bak rattet kjenner man seg umiddelbart igjen. Det meste er som før, det vil si typisk Audi-ryddighet.

Navigasjonsskjermen har blitt oppgradert. Som i større og dyrere Audier finner du nå Google Earth-kartene. Visuelt fungerer systemet utmerket. Vi opplevde imidlertid av og til at beskjedene fra navi-systemet kom i seneste laget.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Audi Q3. Foto: Hegnar.no

 

Q3 leveres nå med seks motoralternativer; tre med bensin og tre med diesel. Det som ventes å bli volummodellen i Norge; 2.0 TDI 150 hk quattro, var dessverre ikke tilgjengelig under lanseringen i Tyskland. I stedet kjørte vi to liters diesel og bensin, begge med Audis glimrende dobbeltclutch-kasse S-tronic og 4x4, med henholdsvis 184 og 180 hk. 

Begge var hyggelige bekjentskaper, men vår personlige favoritt var bensinutgaven. Den er stillegående og passer bilen veldig bra.

Vi kjørte også råskinnet RS Q3 med 340 hk. Les mer her

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Audi Q3. Foto: Hegnar.no

 

Selve kjøreopplevelsen er som før. Q3 skal ha fått ny elektromagnetisk styring, oppgradert understell, støtdempere, ESP og firehjulstrekk-system, men dette klarer ikke menigmann kjenne noe til, med mindre han går rett fra utgående modell til faceliften.

Alle Q3-motorene har fått økt effekt og lavere forbruk. Audi opplyser at CO2-utslippet er redusert med opp til 17 prosent.

Du får Q3 både med Quattro og forhjulstrekk. Mens en del andre kompakt-SUV-er kjøpes uten 4x4, er det Quattro som gjelder for fire av fem Q3-kunder.

Interiøret er som før, med unntak av at du nå får flere fargekombinasjoner.  Kupeen har ok med plass sett i forhold til konkurrentene.

Bagasjerommet er i teorien på 460 liter. Som vi har påpekt før i forbindelse med Q3-tester: Det føles mindre. I det minste har det blitt litt mer praktisk, med ny rullegardin og nett.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Audi Q3. Foto: Hegnar.no

 

Importøren åpner for bestilling av faceliften i desember. Prisene er ikke klare, men det antydes et prispåslag på 5.000-8.000 kroner fra dagens modell. Det skyldes at Q3 får mer standardutstyr enn tidligere, blant annet Xenon plus med LED kjørelys, Bluetooth-tilkobling og DAB +. Tidligere har disse tre postene kostet snaue 16.000 kroner ekstra.

PS: Dagens to-liter diesel på 177 hk, med S tronic og Quattro, koster fra 483.000 kroner.

Audi Q3 har vært en meget bra kompakt-SUV. Nå har den blitt enda bedre.

Vi gjør oppmerksom på at reisen ble betalt av Audi.