Motor

Passat - kjedelig og knallbra

VW Passat

VW Passat

Artikkel av: Øystein Byberg
16. februar 2015 - 10.50

I løpet av de siste årene har markedet for store stasjonsvogner tapt terreng.  Samtidig har SUV-salget tatt av. På kort tid har det imidlertid kommet nye modeller på markedet som kan sette den gode, gammeldagse stasjonsvognen på kartet igjen.

Vi tenker naturligvis først og fremst på Ford Mondeo og VW Passat.

Etter å ha kjørt VW Passat en ukes tid har vi kommet frem til at det er vanskelig å «ta» Passat på noe. Alt er så skikkelig gjort. 

Mange vil gi Passat stempelet «kjedelig».  Det skyldes ikke minst at det finnes så mange Passater i trafikken at man kan bli lit lei. Men det er ikke bilens feil. Det betyr bare at mange har gjort samme, fornuftige valg.

VW Passat er en knakende god bil. Designet er ikke revolusjonerende. Det skal det heller ikke være. Se for eksempel på Golf, hvor man ser en helt klar utviklingslinje fra første modell så dagens lys for 40 år siden. Volkswagen tar de små designmessige skrittene.

Siste generasjon Passat er strammet tilstrekkende opp til at den ser ut som en ny, moderne bil. En ny, frekkere front a la Phaeton gir karakter.

I profil minner Passaten om Citroën C5 Tourer.

VW Passat

 

De små skrittene følges opp bak rattet. Har du kjørt Passat (eller Golf) de siste 10 årene vil du umiddelbart kjenne deg igjen. Her finnes det absolutt ingen overraskelser. Det skal legges til at testbilen ikke var utstyrt med heldigitale instrumenter, som finnes som ekstrautstyr. Her er det de gamle klokkene som gjelder.

En liten skuffelse kan være at komfortsetene, "Top Comfort", som er standard på Highline-utgavene, ikke gir like god komfort som de lover. Vi vil påstå at setene i en 2008-modell Passat med samme utstyrsgrad er bedre.

Men du har det naturligvis ikke vondt.

VW Passat

 

Passat er i utgangspunktet en relativt velutstyrt bilmodell, spesielt hvis du velger Highline.

Flere av tilvalgspakkene kan være fornuftige, som transportpakken med blant annet hengerfeste og fjernbetjent parkeringsvarmer (17.600 kroner), skinnpakke til 8.200 og businesspakke med blant annet navigasjon og ryggekamera (9.100 kroner).

Dynamisk lysassistent er tilvalg for bare 4.700 kroner. Denne gjør at du kan kjøre med fjernlys hele tiden i mørket. Avansert teknologi regulerer fjernlysene slik at de ikke blender møtende biler. Lyset maskeres ut automatisk og du har optimal sikt hele tiden.

Vi har tidligere testet lignende systemer i mye dyrere biler, hvor du gjerne må ut med betydelig større beløp.

VW Passat

 

Testbilen var utstyrt med VWs gamle to liters diesel. Ytelsen er 150 hk, noe som nok er tilstrekkelig for de fleste. Rosinen i pølsen er utgavene med 190 og 240 hk, som kan leveres med vår favorittkombinasjon DSG og 4Motion.

Det er synd at det ikke finnes bensinutgaver med 4Motion eller mindre dieselmotorer kombinert med 4x4 og automat, men det er nok et svært bevisst valg av Volkswagen-konsernet.

I det minste ble det nettopp åpnet opp for bestilling av 4Motion-utgaver på 150 hk, bensin og diesel, med manuell kasse.

En ny Alltrack-variant er bebudet til høsten i år.

VW Passat

 

I og med at VW Golf Stasjonsvogn har bedre bagasjeplass enn forrige generasjon Passat (605 vs 603 liter), var den ingen overraskelse at nykommeren har vokst i lasteevne.

650 liter sier teorien. Det er større enn konsernets egen Skoda Superb (633 liter) og nesten på høyde med romskipet Mercedes E-klasse (695 liter). Romslig, er vår konklusjon.

Rent kjøremessig er det ingenting å utsette på Passaten. Den er sprek nok. DSG-kassen er slik vi kjenner den fra et utall modeller fra VAG-konsernet.

Testbilen var utstyrt med sportsunderstell. Det koster bare 2.900 kroner ekstra, men det spørs om norske veier er gode nok til at man får fullt utbytte av dette. Bilen blir litt i overkant stiv.

Føre og årstid innbød ikke til «aktiv kjøring». Hvordan det er å grisekjøre bilen gjennom svinger vet vi ingenting om, men det betyr heller ikke noe for 99 prosent av Passat-kundene.

Vi fikk i alle fall ingen overraskelser bak rattet. Alt er på stell.

VW Passat

 

VW Passat er en veldig bra bil. Noe annet ville vært overraskende. At den er «kjedelig» er ikke bilens feil. Det er heller et komplement.

Du kan glemme heftig lidenskap, med mindre du velger råskinnet med 240 hk, men heller glede deg over et stabilt og lykkelig samliv med Passaten, som alltid stiller opp.

 

VW Passat