Motor

Mercedes B-klasse imponerer på dårlige veier

Mercedes B220 4MATIC gjør en imponerende god jobb på dårlige norske veier.

Mercedes B220 4MATIC. Foto: Hegnar.no

Mercedes B220 4MATIC. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
25. april 2015 - 08.00

En ansiktsløftet versjon av Mercedes B-klasse er nå på plass på norske veier. Den praktiske Mercedesen har vært en stor suksess globalt, med over én million solgte biler siden første modell så dagens lys for drøye ni år siden.

Vi hadde tenkt å lage en vintertest av Mercedes B220 4MATIC, men slik ble det ikke. Dessverre/heldigvis ga en forsmak på våren tørre og fine veier, hvor vi ikke fikk satt 4x4-systemet på noen som helst prøve.

I stedet fikk vi kjørt Mercedes-en på varierende veier, fra jevne motorveier til småveier med telehiv. Jo mer vi kjørte, desto mer likte vi den. B220 gjorde en imponerende god figur på de dårlige veiene. Den er komfortabel, men samtidig sprek.

0-100 km/t på 7,5 sekunder er veldig bra i denne klassen.

Få de siste bilnyhetene på Hegnar BIL Facebook

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Vi må innrømme at vi har sansen for Mercedes’ støysvake bensinmotorer. I testbilen finner vi en to liters motor på 184 hk. Velger du 4MATIC får du dessuten en syv trinns dobbelt clutch automatkasse på kjøpet.

Du får ikke det samme momentet og bunndraget som i en dieselbil, men i stedet gledet vi oss over motorens fleksibilitet.

Sverger du til diesel, er B200 4MATIC med 136 hk et alternativ. Den er 16.500 kroner billigere enn B220-utgaven med bensin. En dieselvariant med 177 hk koster 35.900 kroner ekstra.

Man skal være en kjenner for å se forskjell på ny og gammel B-klasse. Nye støtfangere og lykter og nye interiørdetaljer røper bilen.

Designmessig er nok ikke B-klasse det mest spenstigste valget. I så måte kan både C-klasse og CLA Shooting Brake være bedre alternativer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

B-klasse har blant annet fått ny, større navi-skjerm a la den man finner i C-klasse, samt nye knapper og ny instrumentutforming. Har du kjørt en Mercedes de siste årene, vil du umiddelbart kjenne deg igjen.

Det kjipe for Mercedes er at hovedkonkurrenten fra München har kommet opp med en bil som er bygget på nøyaktig samme lest. Vi snakker om BMW 2-serie Active Tourer, som tidligere har imponert oss.  Hva du velger blir i stor grad smak og behag.

Prisen er omtrent den samme. Startprisen for B220 4MATIC er 412.000 kroner, mens vår velutstyrte pressebil kom på 537.000 kroner.

Den store nyheten er naturligvis at B-klasse nå leveres som elbil. Den er like romslig som B220-modellen vi kjørte og har en gunstig startpris på under 300.000 kroner.

- B-Klasse Electric Drive er som skreddersydd for Norge og har allerede rukket å bli en salgssuksess, sa Mercedes-direktør Johnny Kristian Danielsen nylig.

Med B-klasse frir Mercedes både til barnefamiliene og "godt voksne" som liker å sitte litt høyt.

PS: Mercedes B-klasse er en populær taxi. I tillegg til den relativt gode plassen, med et bagasjerom på snaue 500 liter, skryter aktører i bransjen av lave driftskostnader og gode priser som bruktbil med mange kilometer på telleren.

Praktiske egenskaper, komfort og et meget bra drivlinje med en sprek bensinmotor og firehjulstrekk er Mercedesens store styrker.