Motor

Nå har Ford S-Max blitt enda bedre!

Ford S-Max har blitt en enda bedre og penere bil - og nå kommer den med noe nordmenn elsker.

Ford S-Max. Foto: Hegnar.no

Ford S-Max. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
27. april 2015 - 00.00

«Hva er det du har vært ute og kjørt nå da?» «Ford S-Max». «Å ja, det var ikke noe spenstigere»

Stor flerbruksbil er kanskje ikke det mest spennende som finnes, men vi må innrømme at vi ble litt «omvendt» etter å ha kjørt helt nye Ford S-Max på den internasjonale lanseringen.

Kan man kjøpe flerbruksbil uten å ha en skokk med unger? Tanken slo oss da vi kjørte på spanske landeveier. Konklusjonen ble JA.

Flerbruksbiler er gjerne noe man kjøper av ren og skjær nødvendighet. Man legger billidenskapen på hylla og velger en høyreist bil med syv seter og drømmer seg 15-20 år frem i tid, når flokken har forlatt redet. De vi kjenner som har dagens S-Max har uten unntak tre barn. Da skjønner vi behovet.

Ford S-Max traff markedet perfekt da den kom på markedet i 2006. Det var den første store 7-seteren i en «normal» prisklasse uten at man måtte kjøpe kassebil. Fra før hadde vi biler som Opel Zafira, men de er et nummer mindre enn S-Maxen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Strammere designDesignmessig er det gjort noen små, men effektive grep for å skille nye og gamle S-Max. Mens utgående modell var litt klumpete, ser nye S-Max strammere ut, til tross for at målene er omtrent de samme. Bredden har imidlertid økt.

Vi har alltid likt fronten på S-Max. Den har vært distinkt og gitt bilen en særegen identitet. Nykommeren har fått den nye Ford-looken, med «Aston Martin»-grill og helt nye lykter.

Bak legger vi merke til de nye signaturlyktene, som hever inntrykket av S-Max.

De små designgrepene fornyer S-Max.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

OppryddingDet siste året har Ford ryddet kraftig opp i interiøret i flere modeller. Vi har sett det både i Focus og Mondeo tidligere. Materialkvaliteten er løftet, knapper fjernet og nye, større skjermer er installert. S-Max har gått gjennom samme prosess, hvor interiøret virker mye ryddigere enn før. Ulempen er at man må via menysystemer for å betjene enkelte funksjoner, som ESP.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Ford

 

Like praktisk som førS-Max har alltid vært en praktisk bil. Det er den fortsatt. Ved noen tastetrykk legger du lett ned de individuelle setene. Plassen på rad to er utmerket. Vi setter pris på at setene, som før, kan justeres både i lengderetning og ryggvinkel.  Vi fant oss godt til rette i baksetet og kunne registrere at baksetepassasjerene kan styre lufttilgangen selv ved hjelp av et betjeningshjul mellom forsetene. Selve luftdysene er flyttet opp i taket.

Bakerste rad er fortsatt mest beregnet for barn. I S-Max får du lett plass til store deler av knøttelaget.

Fem eller syv seterNye S-Max vil i likhet med utgående modell leveres både som fem- og syvseter. Det er definitivt mest lønnsomt å kjøpe syv-seteren, eller en bil som er klargjort for syv seter, da bruktprisene mer enn oppveier ekstrakostnaden ved kjøp.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Ford

 

Og nå, endelig firehjulstrekk!Det mange S-Max-eiere nok kunne tenke seg er firehjulstrekk. Det har ikke vært tilgjengelig, før nå. Den norske importøren regner med at halvparten av S-Max-kundene vil velge AWD. To av motorvariantene leveres med trekk på alle fire, begge med to liters dieselmotor; 150 hk med manuell girkasse eller 180 hk med PowerShift automat.

Vi kjørte S-Max med 180 hk-varianten kombinert med forhjulstrekk og manuell girkasse. Motoren passet bilen veldig bra. Et maksimalt dreiemoment på 400 Nm gir et greit kraftoverskudd.  

Det vil også bli levert en variant på 120 hk, men denne blir nok litt snau for de fleste. Dessuten leveres denne bare med Trend utstyrsnivå, noe som betyr at salget av denne blir svært begrenset. Mange vil nok ta steget opp til 150 hk-varianten.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

BensinSverger du til bensin, er 1,5 literen på 160 hk eneste alternativ i Norge.  Den leveres med manuell girkasse.

Den eneste bensinvarianten som var tilgjengelig for testing i Spania var på hele 240 hk. Avgiftene tar imidlertid knekken på denne i Norge, slik at den dessverre ikke tas inn. I denne bilen fikk vi også stifte bekjentskap med PowerShift-kassen, som etter vår oppfatning gjorde en god jobb. Automat og stor bil blir aldri feil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Ingen SUVBakkeklaringen er på 13 cm uansett om du velger forhjuls- eller firehjulstrekk, så dersom du har en utfordrende hyttevei må du muligens vurdere et SUV-alternativ.

Ford har heller ingen umiddelbare planer om en «allroad»-variant av bilen.

«Høy bil» gir i utgangspunktet dårligere kjøreegenskaper enn «lav bil», spesielt på svingete veier, men vi synes Ford har gjort en veldig bra jobb med S-Max for å gi den fullverdige personbilegenskaper. I stedet kan man glede seg over fordelene den litt høye sittestillingen gir deg, som bra utsyn.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Proppet med sikkerhetsutstyrFord er flinke når det gjelder sikkerhetssystemer. S-Max er proppet med sikkerhetsutstyr. Blant annet er utvidet Active City Stop standard på alle S-Max nå. Den er aktiv opp til bilens toppfart og vil sørge for å stoppe bilen helt (i hastigheter opp til 80 km/t) for å hindre kollisjon eller redusere farten før kollisjonen. Systemet registrerer både stillestående og bevegende objekter.

Nye S-Max kan også leveres med kamera i fronten, som gir 180 graders visning av det som befinner seg foran bilen. Dette fant vi svært nyttig i trange spanske gater, hvor det var uoversiktlig i mange kryss.

Ford S-Max har en funksjon vi aldri har sett i en bil før (og som vi strengt tatt ikke har savnet); en intelligent hastighetsbegrenser. Cruisekontrollen vil med hjelp fra trafikkskiltgjenkjenningen automatisk justere farten etter fartsgrensen. Du kan legge inn en toleranse på 0 og 10 km/t som gjør det mulig å kjøre litt fortere en fartsgrensen. Funksjonen overstyres ved å trykke inn gasspedalen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Under en halv mill. for full pakkePrisene er omtrent som før. For eksempel er startprisen på innstegsmodellen på 120 hk (Trend, manuell kasse) 361.000 kroner, mot 355.100 kroner for utgående modell, men nykommeren har fått 5 ekstra hestekrefter og mer utstyr, så i realiteten snakker vi nok om en prisreduksjon.

Volummodellen 2.0 TDCi med 150 hk, PowerShift og Titanium er 17.000 kroner dyrere enn forgjengeren med 140 hk og mindre utstyr.

Sverger du til AWD er startprisen 442.000 kroner (150 hk, manuell), mens rosinen i pølsa med 180 hk, Powershift automat og trekk på alle fire koster fra 487.000 kroner.

Så vidt vi kan bedømme, er en halv million for en toppspekket, sterk S-Max med firehjulstrekk gunstig. Romsligere bil finner du knapt i denne prisklassen.

Les mer om prisene her

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Ford

 

KonkurrenteneVW har både Touran og Sharan. S-Max havner litt midt i mellom rent størrelsesmessig.

 Syv-setere som Peugeot 5008, Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic, Toyota Prius + Seven, Mazda 5, Opel Zafira og Kia Carens og BMW 2-serie Grand Tourer er også mindre enn Ford S-Max. Av disse er det bare BMW-en som kan leveres med 4x4.

Går man opp til SUV finner vi dessuten Mitsubishi Outlander, Kia Sorento og Land Rover Discovery Plus med syv seter, tillegg til noen alternativer i millionklassen.

Vi skal heller ikke glemme Fords andre flerbruksbiler, som Grand C-Max, som er mindre enn S-Maxen, og det større romskipet Galaxy.

KonklusjonDu trenger ikke ha en drøss med unger for å kjøpe en Ford S-Max. Det er ikke noe nederlag å kjøpe/kjøre bilen.  God plass er aldri feil. Når du i tillegg får en komfortabel bil lastet med sikkerhetsutstyr, et moderne, oppgradert interiør og muligheter for både en glimrende automatkasse OG firehjulstrekk, blir S-Max en bil å regne med (også) fremover.

Hegnar.no deltok på lanseringen av nye  S-Max som Fords gjest.