Motor

V8, 510 hk, toppfart 310 km/t og en vanvittig lyd!

I Mercedes AMG GT S regnes bilgleden i desibel! Vi har prøvekjørt supersportsbilen.

Mercedes AMG-GTS

Mercedes AMG-GTS

Artikkel av: Øystein Byberg
19. mai 2015 - 12.49

AMG! Bare tre bokstaver, men tre bokstaver som får det til å sildre i blodårene til enhver bilinteressert. Legg til tre bokstaver til; GT S – og hjertet dunker hardere.

Vi skal ikke legge skjul på at spenningen var stor da vi dagen før langhelg hentet nøkkelen til det som fort kan bli det største eller et av de største biløyeblikkene i 2015; Mercedes AMG GT S.

Tidligere har vi sett bilen utstilt på bilutstillingene i Paris og Genève, men en sportsbil skal kjøres, ikke bare beundres.

Sportsbil er et understatement. I AMG GT S’ tilfelle snakker vi om supersportsbil.

De tørre fakta er V8, 510 hk, 650 Nm, 0-100 km/t på 3,8 sekunder og toppfart 310 km/t – og bakhjulstrekk.

Det buldrer herlig i det man fyrer opp maskineriet. Paradoksalt kommer mesteparten av lyden bakfra, selv om bilen har motoren fremme. Det skyldes naturligvis eksosanlegget. I en tid hvor mange bilprodusenter «downsizer», er det deilig med en skikkelig V8-er. Volumet er imidlertid ikke all verden, fire liter, vs utgående SLS som hadde et sylindervolum på hele 6,2 liter.

510 hk ned i bakken via bakhjulene er ikke verdens enkleste øvelse. Bånn gass kan lett føre til forferdelse hvis man mister kontrollen. Spesielt da vi kjørte bilen på regnvåte veier merket vi at her skal man være ekstra oppmerksom.

På tørre veier er AMG GT S bortimot perfekt. Dette er er dyrt og særdeles morsomt leketøy.

 

Det fine med moderne supersportsbiler er at de kan settes opp etter dagsform. I «comfort» er bilen omtrent som en hvilken som helst personbil.  Turtallet holdes nede og støtdemperne sørger for at du ikke kjenner hver minste lille ujevnhet i asfalten.

Neste trinn er Sport, mens vår favoritt var Sport +, da er bilen på hugget på alle måter og klar for å leke. Race-mode lot vi være, da vi bare kjørte bilen på offentlig vei denne gangen.

En knapp for ekstra buldring fra eksosanlegget ble hyppig brukt, sikkert til naboenes forferdelse. For det er lyd fra denne maskinen.

GT-betegnelsen er litt misbruk av forkortelsen.  En S-klasse coupé er mer en «Grand Tourer» enn en AMG GT og GT S. Inne i coupen er det langt fra lydløst, noe det heller ikke skal være i en sportsbil.

Ikke minst hører man vei- og dekkstøy, i tillegg til den herlige motor- og eksosanlegg-lyden.

Vekt er spart, noe som betyr at isolasjon er kastet ut

Som en supersportsbil verdig setter du deg ned i bilen. Når du først er på plass, sitter du som skrudd i de behagelige sportsstolene, i testbilen i knall rødt.

Du ser ut over det som virker som et uendelig stort panser.

 

AMG GT er en ekte toseter. Som seg hør og bør et lastekapasiteten svært begrenset, så ferieturen bør gjøres i allianse med et av fraktselskapene, eventuelt til steder hvor badebukse og Visa-kort er det man trenger.

Teorien tilsier en lastekapasitet på 350 liter Det har vi ingen tro på….

I motsetning til i hovedkonkurrenten Porsche 911 har du heller ikke noe baksete å putte baggene i.

AMG GT S vekker oppsikt, berettiget oppsikt. Designmessig snakker vi om et smykke eller et kunstverk. Vakkert.

Det er sjelden man opplever så mye oppmerksomhet med en testbil. Mobilkameraene var hyppig oppe på vår ferd. Tomler opp og store smil. Overalt hvor man ferdes.

På svingete, tørre veier er Mercedes-en i sett ess.  Det samme kan sies om tunneler, der den herlige V8-brummingen kommer til sin rett.  Smellene fra eksosanlegget lyder som en symfoni.  Det er nesten som en Jaguar F-Type, vår referansebil på herlig tunnellyd.

Vi kan nevne at testbilen kommer på rundt 2,1 millioner kroner, hvorav ekstrautstyret står for nærmere 300.000 kroner. Den er neppe fem ganger mer "verdt" enn en vanlig familiebil, men alt kan ikke måles i penger.  Bare lyden er verdt en million, spør du oss.

Løp og kjøp, dersom du har pengene!