Motor

Kvikk utfordrer i kompaktklassen

Nissan har spritet opp 1,6-literen i Pulsar, og byr nå på 190 hestekrefter. Det øker underholdningsverdien betraktelig.

Nissan Pulsar 190. Alle foto: Øyvind Lillestrøm Knudsen/Hegnar.no

Nissan Pulsar 190. Alle foto: Øyvind Lillestrøm Knudsen/Hegnar.no

Artikkel av: Øyvind Lillestrøm Knudsen
10. august 2015 - 09.28
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Nissan har etter hvert god erfaring med å lage morsomme varianter av sine ordinære biler. Særlig har Nissan Juke Nismo vært et godt eksempel på akkurat det.

Nå har japanerne også gjort en liten jobb med Golf-konkurrenten Pulsar, og den nye versjonen med etternavnet 190 byr på mer moro enn før.

Kulere å se påNissan Pulsar 190 er en diskret men verdig oppgradering i forhold til vanlige Pulsar. Her snakker vi først og fremst om noen små oppdateringer i front rent utseendemessig. Mest iøynefallende er nye lykter med sort innmat.

I tillegg har bilen fått spesielle aluminiumsfelger i sort og sølv, som leveres som 17” i Acenta-utstyrsnivå, og 18” i Tekna-utstyrsnivå. Vår testbil var utstyrt med sistnevnte, og de store felgene gjorde seg godt mot testbilens dype røde lakk.

 

Bilen har dessuten fått forkrommet eksospotte som standard i 190-utgaven. Med andre ord snakker vi om små grep som er ment å øke den sportslige følelsen.

Ellers er Pulsar 190 stort sett lik vanlige Pulsar. Det betyr et moderne ytre, med forholdsvis harmonisk linjeføring.

Vi synes bilen er vesentlig penere foran enn bak, mye grunnet en hekk som blir litt høy og rar i våre øyne. Smak og behag vil nok mange mene, men det virker som om en del er enige med oss.

 

Det skal for øvrig nevnes at denne bilen ikke er i nærheten av en like ekstrem variant som en Nismo-utgave. Til tross for at den dermed ikke er ment å være en like «ekstrem» bil som nevnte Juke Nismo, er vi litt skuffet over at Nissan ikke har gjort litt mer ut av eksteriøret. Mer markante luftinntak og skjørt kunne gjort mye for å heve inntrykket.

Nissan har for øvrig tidligere vist frem Puslar Nismo Concept, og det er lov å håpe på at det kommer en fullblods Nismo-variant av Pulsar etter hvert.

Interiørmessig vil vi si at Nissan har kommet langt de siste par årene, men at de ikke er helt i mål i Pulsars tilfelle. Det meste er moderne, og materialvalgene er relativt gode, men det ligget et par hakk under Qashqai og X-Trail. Disse to modellene har for øvrig virkelig blitt fine innvendig.

 

Vi er ikke veldig store fans av den dominerende svarte plastkanten som går på tvers av dashbordet, og synes det er litt billigfølelse akkurat her. Ellers oppleves interiøret som velbygget, og mange av overflatene har fått myke materialer. Dessuten er knapper og brytere lettbrukte og solide i følelsen.

Setene i testbilen var dessuten gode, med mykt skinntrekk og god sidestøtte.

En ting som imponerer oss i Pulsar er lyddempingen. Her synes vi Nissan har gjort en god jobb, og bilen var et behagelig sted å være over tid.

 

Da er det heller ingen ulempe at multimediebiten er på plass. Pulsar leveres med utstyr som DAB+, bluetooth, USB og AUX - med andre ord det man trenger i en moderne bil.

Den har også en omfattende utstyrspakke utover dette, med det aller meste sikkerhetsutstyret man kan få i denne klassen.

Vi kan blant annet nevne nødbremse-system, filskiftevarsler, trøtthetssensor, 360-graders kamera, blindsonevarsler, Nissan Safety Shield med ryggesonevarsler, parkeringsassistent, automatiske lys, Nissan Connect med tilkoblede tjenester, tosonet klimaanlegg, kjørecomputer med 5"-fargeskjerm, 5,8"-infotainmentskjerm og så videre.

 

Ellers skal det nevnes at Nissan har gjort en solid jobb med å øke den innvendige plassen i Pulsar. Baksetet har enorm benplass for klassen, og foran fant vi oss veldig godt til rette. Kupeen oppleves rett og slett som svært luftig, og det kommer godt med.

Det at baksetet er viet såpass mye oppmerksomhet skulle man kanskje tro at gikk hardt utover bagasjerommet. Men faktum er at Pulsar gjør det godt for klassen også på bagasjeplass, med et VDA-volum på 385 liter.

Det er 5 liter større enn i en Volkswagen Golf, som også er en praktisk og god bil.

Det vi ikke liker med Pulsar, er at vi fant det vanskelig å finne en skikkelig behagelig sittestilling.

Rattet blir litt lavt, og kan ikke flyttes så høyt som vi skulle ønske. I tillegg følte vi at setet ikke kommer langt nok ned. Dermed fikk vi en litt keitete sittestilling, noe som igjen trakk ned kjørekomforten.

UnderholdendeHovedpoenget med å velge denne modellen fremfor en vanlig Pulsar er motoren. Den er på 1,6-liter, og DIG-T avslører at dette er en bensinbil. Med 190 hestekrefter under panseret er det ikke snakk om noen sinke, og bilen produserer 240 Nm dreiemoment fra 1.600 til 5.200 omdreininger.

Dermed er kreftene til stede gjennom store deler av registeret, og det reflekteres også i en akselerasjon fra 0-100 km/t på hederlige 7,7 sekunder. Det opplevde vi som mer enn kvikt nok i hverdagen.

Motoren er koblet sammen med en sekstrinns manuell kasse, som med tette steg og fin komfort sørger for et sporty oppsett.

 

Nissan tilbyr ikke Pulsar 190 med automat, men selskapets CVT-løsning hadde antakeligvis heller ikke gitt det ønskede samspillet i en smårask bil som denne. Manuelt gir passer denne klassen godt.

Motoren sørger for at Pulsar 190 er en underholdende bil. Den er kvikk i vendingen, og gjør seg godt på svingete småveier. Understellsoppsett, styring og fjæringskomfort er som i en vanlig Pulsar, så her kan man imidlertid ikke forvente en stiv sportsbil. Det gjør lite, da Pulsar uansett byr på en forholdsvis dynamisk kjøreopplevelse uten at komforten lider.

 

Med andre ord er dette langt fra den stive fjæringskomforten i Nissans Nismo-modeller.

En god allrounder med fin motor er altså summen. Den gir litt ekstra moro, uten at den blir noen villstyring av den grunn. Det oppgitte blandede forbruket på 0,59 liter med 18” felger er for øvrig høyst teoretisk, og vi lå på cirka 0,7 liter per mil i testperioden.

KonklusjonDet er enkelt og greit én god grunn til å velge Pulsar 190 over en mer ordinær utgave av bilen, og det er motoren.

190 hestekrefter er mye i denne klassen, og Nissans moderne bensinmotor leverer underholdende egenskaper.

Prisen er det heller ikke altfor mye å si på, og vår testbil kostet 356.900 kroner pluss leveringsomkostninger.

Klarer du deg med færre hestekrefter og en akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen på 10,7 sekunder, spørs det derimot om bilen er verdt de 70.000-80.000 kronene den koster mer enn en tilsvarende utstyrt variant med 115 hestekrefter.