Motor

Løp og kjøp den lille rakkeren!

Denne bilen gir mest mulig moro for minst mulig penger.

Mazda MX-5. Foto: Hegnar.no

Mazda MX-5. Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
9. oktober 2015 - 12.43

Er du på jakt etter en «førtiårskrise-bil»? «Sportsbil som ikke koster skjorta»? «Konebil»? «Mannebil»? «Nummer to-, tre- eller fire-bil»?

Da trenger du ikke lete lenger. Svaret er enkelt og greit Mazda MX-5. Den er så morsom, billig og bra at det forundrer oss at det ikke står kø utenfor Mazda-forhandlerne.

Mazda fant den geniale vinneroppskriften allerede på slutten av 80-tallet. De så et marked for en liten, billig roadster. Bilene som var på markedet fra før var i stor grad skrudd sammen på engelske fabrikker med liberal alkohol-politikk, med påfølgende varierende kvalitet.

Miata/MX-5 tok markedet med storm, over hele verden. I alt er det bygget nesten én million av den lille rakkeren siden 1988.

Den helt nye generasjonen er «back to basic». Igjen er vekten under tonnet. Motorene er ikke så store, men så er ikke det så viktig så lenge vekten holdes nede.

At testbilen «bare» har en 1,5 liters bensinmotor på 131 hk gir ingen grunn til bekymring. Den turtallsvillige maskinen passer perfekt i den lille bilen. Girspaken er en fornøyelse å bruke.  Du må gjerne bruke den en del for å få maksimalt med futt.

Det finnes også en 2 liters variant med 160 hk. Den koster 35.000 kroner mer enn testbilen, men vi tviler på at du trenger den.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Designmessig er det gjort noen vellykkede grep. MX-5 har fått skarpere linjer. Dessuten er den blitt kortere enn forgjengeren.

Mazda går ikke for de mest avanserte løsningene i MX-5. Det liker vi. At taket ikke er automatisk betyr vekt spart. Det tar uansett maksimalt fem sekunder å felle det opp eller ned. Løsne en spak og fold! Enkelt og greit.

«Alle monner drar» ser ut til å gjelde når det dreier seg om å spare inn noen gram her og der. Se for eksempel på den spinkle solskjermen uten noen som helst myk fôring.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Men Mazda går ikke på akkord med sikkerheten. I «Sport»-utgave, som du bør unne deg dersom du skal ha en MX-5, er den utstyrt med både blindsonevarsling, overvåking av kryssende trafikk ved rygging, adaptive lys og automatiske fjernlys. Filskiftevarsling er standard på alle utgaver.

Bonusen er Recaro sporseter i alcantara og Bose lydanlegg med 9 høyttalere (skjønner ikke hvor de fått plass til alle i en så like kupé).

MX-5 blir fort en «kosebil», en av de bilene du bare må kjøre deg en tur med bare for turens del.

Vi var heldige som opplevde strålende høstsol i løpet av hele testperioden. I morgentemperaturer ned mot frysepunktet, med taket på, kunne vi glede oss over at kupeen ble svært raskt varm. Den er jo så liten at det går fort.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

 

Taket kan gjerne felles ned selv om det er friskt i luften. Setevarme og luftedyser rett ved hendene gjorde det behagelig å kjøre toppløst nærmest uansett utetemperatur.

Vi glemmer det fra gang til gang vi kjører en cabriolet, men det er noe eget med å suge til seg lukten fra omgivelsene, som bollebakeriet på Økern og det lokale gatekjøkkenet. Og naturligvis all eksosen i de mange tunnelene i Oslo-området. Elbilistene blir din venn!

MX-5 innbyr til aktiv kjøring. Det lave tyngdepunktet gjør den lille bilen til en drøm på svingete småveier.

Og prisen? 318.000 kroner. Med nullrente i banken er det bare å løpe og kjøpe. Her får du avkastning i bøtter og spann. I form av bilglede.

(Du finner faktaramme under bildet)

Mazda MX-5. Foto: Hegnar.no