Motor

Prøvekjørt: BMW i3 Plug-in

BMW i3 som plug-in høres ut som en god idé. Dette er våre inntrykk av bilen i praksis.

BMW i3 Plug-in hybrid. Alle foto: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

BMW i3 Plug-in hybrid. Alle foto: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

Artikkel av: Øyvind Lillestrøm Knudsen
28. desember 2015 - 11.39

BMWs lille og kule i3 har siden lanseringen vært en av de mest underholdende elbilene på markedet. Friskt design, frisk akselerasjon og gode kjøreegenskaper har gjort bilen til et populært alternativ, som med god margin blir landets fjerde mest solgte elbil i 2015.

Men i likhet med sine konkurrenter er dens største ankepunkt den relativt svake rekkevidden. 19 mil teoretisk og 13-16 mil i virkeligheten blir akkurat så tynt at det blir for snaut for mange. Og dette har BMW faktisk hatt en løsning på i andre land helt siden bilen kom på markedet, men det er først nå i3 kommer som plug-in her hjemme.

Mer om de praktiske egenskapene, design og kjøreegenskaper kan du lese her.

Det spesielle med denne utgaven av i3 er at bilen hele tiden går på eldrift, men at en liten tosylindret bensingenerator kjører i gang når det gjenstår rundt fem kilometer med elektrisk kraft. Det betyr med andre ord at i3 som plug-in i utgangspunktet kan kjøres så langt man bare vil.

Elektriski3 i denne utgaven fungerer imidlertid ikke som andre plug-in hybrider. Her er det null kobling mellom bensinmotoren og hjulene, så bilen går alltid på elektrisk kraft. I hverdagen betyr det at den i praksis fungerer som enhver annen i3 om man lader den ved behov.

 

Dermed har bilen de samme gode kjøreegenskapene og den samme piffen, og man merker egentlig ikke noe til at den er annerledes enn vanlige i3. Dette oppleves som en elbil med rekkeviddeforlenger, og ikke en hybrid. Ulempen er at den koster vesentlig mer enn den rene elutgaven, og at du må betale både bomring og vanlig veiavgift. Bussfeltet må du også holde deg unna.

At en bil som denne ikke får de samme fordelene som andre elbiler er forøvrig litt merkelig i våre øyne. Ved bykjøring er den like miljøvennlig – så lenge man ikke lar generatoren bli en hvilepute som gjør at man dropper å lade bilen.

Akkurat det tror vi imidlertid ikke kjøperne vil gjøre.

Det er nemlig noen negative sider ved den lille generatoren, og den oppleves mye mer som en ekstra trygghet enn et godt alternativ ved daglig kjøring. Først og fremst fordi den ikke gir en fullverdig kjøreopplevelse. Dessuten bråker den mye når den først er i bruk.

 

Generatoren er ikke koblet mot gasspedalen på noe hvis, så i utgangspunktet er det jevn dur ved gasspådrag. Bensinmotoren aktiveres heller ikke før det gjenstår rundt fem kilometer med strøm på batteriet.

Men kjører du fort eller i oppoverbakke når den først er i gang, ja da blir det mye og irriterende støy. Jo mer strøm elmotoren bruker, jo mer strøm må generatoren produsere. Det positive er at vi fint holdt følge med trafikken i 110-sonen fra Gardermoen til Oslo da batteriet i utgangspunktet var nesten tomt. Mye bråk var det, men rekkeviddeangsten var vi kvitt.

 

Verre var det derimot i bratt oppoverbakke. Vi merket en del til dette under testuken, og flere andre har også poengtert overfor oss at bilen får skikkelige problemer med kraften om det er bratt - særlig når det er kaldt. Da klarer nemlig ikke generatoren å produsere nok strøm til at elmotoren kan yte full effekt. Det kan fort bety at du er en sinke den siste biten opp til hytta.

 

Men dette er altså heller ikke noen vanlig plug-in hybrid. Når bensindriften kobles inn og driver hjulene, fungerer naturligvis andre plug-in hybrider helt normalt. Det gjør ikke i3 i denne utgaven. Bensinmotoren er som nevnt en ren rekkeviddeforlenger mer enn noe annet.

Og den fungerer fint som akkurat det, men man kan ikke kjøre i3 Plug-in helt som en vanlig bil selv med full tank. Om motoren krever mye strøm, er generatoren rett og slett ikke helt kraftig nok. Og den bruker også litt bensin - 0,6 liter på milen ved blandet kjøring for å være nøyaktig.

i3 Plug-in har for øvrig en niliters bensintank, og med både denne og batteriet fylt helt opp, skal bilen klare rundt 30 mil. Så er det jo bare å fylle på litt bensin om du må lenger enn dette. Bare vær obs på at det kan gå litt sakte.

Men bilen fremstår altså ikke som et klart alternativ til vanlige biler, særlig om du har behov for å kjøre mange lange turer. Dette er en bybil med en ekstra rekkeviddeforsikring. Du kommer med andre ord frem, men den er ikke laget for å være en langkjøringsbil.

Vårt inntrykkTil tross for at BMW i3 Plug-in ikke er en fullverdig erstatter for en vanlig bil, har den helt klart noe for seg. Den gjør at man slipper rekkeviddeangsten som mange har ved elbiler, og man slipper å stille seg i kø om batteriet er tomt og det er trangt om plassen på ladestasjonen. Ved litt lengre turer i Osloområdet trivdes vi godt med den lille bilen.

 

Problemet er derimot at det blir litt misvisende å kalle den en plug-in hybrid. Dette er mye mer en elbil enn noe annet. I hverdagen fungerer den også fint som akkurat det, og generatoren gir en ekstra trygghet, og selvfølgelig muligheten for å kjøre lengre.

Men den faller også litt mellom to stoler. Den er ikke en spesielt god bil for dem som trenger en “vanlig” bil, og for elbilkundene blir den nok for dyr med både moms og normale kostnader i form av bomavgifter og andre løpende avgifter.

i3 Plug-in blir dermed en elbil som med sin generator egentlig har mye for seg, men som med norske avgifter faller litt gjennom.

Vil du lese mer om bilens praktiske egenskaper, design og kjøreegenskaper? Da kan du lese vår test av vanlige i3 her!