Motor

Volvo S60 Cross Country - Ufornuftig fra «söta bror»

S60 Cross Country viser herlig ufornuftige takter fra Volvo.

Volvo S60 Cross Country. Foto: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

Volvo S60 Cross Country. Foto: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

Artikkel av: Øyvind Lillestrøm Knudsen
29. desember 2015 - 12.03

Volvo har etter hvert en bred portefølje av biler, og denne har bare vokst de siste par årene.

Vårt inntrykk er i tillegg at mange synes Volvos modeller er både pene, fornuftige og trygge biler. Imaget er kanskje på kanten til kjedelig for enkelte, men det har skjedd, og skal skje, mye i løpet av få år.

Dermed hender det at svenskene lanserer noe som er både irrasjonelt, spennende og morsomt. S60 Cross Country er akkurat en slik bil. Tvillingbroren V60 Cross Country fremstår som fornuften selv, men S60-utgaven er en bil for dem som både liker Volvo og særegne biler.

DesignDette er enkelt og greit en S60 som er hevet 6,5 centimeter og som har fått plastdeksler og offroad-detaljer på lik linje med XC-biler.

Man kan kanskje beskylde noen hos Volvo for å ha vært litt “småcrazy” da S60 Cross Country ble designet, og enkelte har ment at den er helt unødvendig. Men spør du oss er dette en klar konkurrent til biler som BMW X4, og også mindre SUVer som Range Rover Evoque og Mercedes GLA.

 

Og det er helt tydelig at det er et marked for denne typen blanding mellom SUV og sedan/coupe. BMW sparket det hele i gang med X6, og det er ikke helt unaturlig å tro at Mercedes har sett et marked når de nå har lansert GLE Coupé. Vi vet at S60 ikke er helt i den samme klassen, men den befinner seg et sted i samme retning.

Vi liker S60 Cross Countrys elegante linjeføring, med den moderne og lett gjenkjennelige Volvo-fronten, en lekker taklinje og en hekk som er bred og sporty.

 

De røffe plastdetaljene gir bilen karakter, og den ser mer luksuriøs ut enn en vanlig S60. Det er et spørsmål om smak og behag, men i våre øyne er S60 Cross Country en av de tøffeste modellene i Volvos portefølje.

Det fine inntrykket fra eksteriøret fortsetter på innsiden. S60 Cross Country er for det store og det hele prikk lik som både V60 og vanlige S60 innvendig. Det betyr et stilrent og pent dashbord, god opplevd kvalitet og solide materialvalg gjennom hele kupeen.

Volvo har et særegent interiørdesign, og skiller seg fra sine tyske premiumkonkurrenter på mange områder. Det oppleves kanskje ikke som like påkostet som en BMW, men har mange av de samme sporty følelsene som en Audi. I våre øyne er den skandinaviske enkelheten påfallende og fin.

 

Cross Country-versjonen har også egne fargetema, og vår testbil var blant annet utstyrt med tofargede sorte og beige seter.

Sportsstolene er standard i denne utgaven, og på sedvanlig Volvo-vis er disse blant de aller beste på markedet. Vi har hørt om kiropraktorer som anbefaler Volvo, og det er det en grunn til. Setene er kjent for å være meget gode, og bak rattet på S60 Cross Country trivdes vi i timesvis.

 

Rent praktisk sett er ikke dette en optimal bil. Den fallende taklinjen sørger for at det er relativt trangt i baksetet, og bagasjerommet er temmelig trangt med sine 380 liter. S60 Cross Country er dermed ikke noen stor familiebil.

 

På utstyrsfronten leverer bilen derimot godt. S60 Cross Country leveres ikke i lavere utstyrsgrad enn Summum, noe som betyr at den selv som standard har et godt utstyrsnivå.

Testbilen hadde i tillegg ekstrautstyr for 122.458 kroner, inkludert blant annet driver support-pakke, teknikkpakke og Volvo On Call, og opplevdes dermed som meget velutstyrt.

Totalprisen på tett oppunder 680.000 kroner fremstår absolutt ikke som billig, men vi kan heller ikke si at det er spesielt galt målt mot BMW, Audi og Mercedes.

KjøreegenskaperI denne klassen - selv om vi ikke helt vet hvor definert den er - forventer vi sporty egenskaper, fremkommelighet og godt overblikk.

Det leverer S60 Cross Country på godt vis. Bilen er naturligvis litt mykere enn en vanlig S60 på grunn av den økte høyden, men den blir aldri overstadig krengete.

 

På svingete veier er bilen forholdsvis underholdende og passe stram, men med et klart komfortelement. Den takler ujevnheter i veien godt, men er ikke mykere enn at man har god kontakt med underlaget. Styrefølelsen er kontant og fin, men man merker naturligvis den ekstra høyden. Bilen har sporty egenskaper, og disse hjelpes av momenstyring og kurvekontroll.

På landeveien er dette en skikkelig fin cruiser, og den oppleves som veldig trygg og stabil i høye hastigheter.

 

Da bilen ble lansert tidligere i år, uttalte Volvos svenske produktspesialist at den er ment å være en litt mer eksklusiv og påkostet bil enn stasjonsvogn-tvillingen V60 Cross Country. Dermed leveres ikke S60 Cross Country med mindre motorer enn D4-dieselen på 190 hestekrefter, og man får den naturligvis med AWD og automatgir.

Vår testbil var utstyrt med nettopp denne kombinasjonen, som i utgangspunktet fremstår som temmelig optimal.

Her er det snakk om en kraftig femsylindret diesel med Euro6-klassifisering, koblet mot et AWD-system som kobles inn ved behov og en sekstrinns automatkasse.

 

Volvo har enda ikke klart å få på plass sin nyeste 8-trinns automatkasse og den nye firesylindrede D4-motoren i kombinasjon med AWD.

Det er synd for S60 Cross Countrys del. Man kjenner nemlig fort at den aldrende sekstrinnskassen er litt treg og gammeldags, samtidig som den gamle D4-motoren støyer i overkant mye. Dieselkaklingen er rett og slett litt vel kraftig i en bil som skal være et premiumalternativ.

De 190 hestekreftene oppleves imidlertid som potente, og det er ingen tvil om at motoren er kraftig nok. Med AWD oppleves også bilen som veldig trygg uansett underlag. Det er med andre ord ikke snakk om en håpløs drivlinje på noe vis, men det merkes at dette ikke er siste nytt.

Akselerasjonen fra 0-100 kilometer i timen går på 8,8 sekunder, og det oppleves som forholdsvis kvikt. Bilen har også forholdsvis lavt drivstofforbruk, og det oppgitte forbruket ved blandet kjøring er 0,57 liter.

I løpet av vår testuke var hovedtyngden av kjøringen på en miks av motorvei og småveier i Oslo, og forbruket lå da på rundt 0,80 liter per mil.

Man kan forøvrig få den nyeste D4-motoren med 8-trinnskassen i S60 Cross Country, men da må man velge bort AWD. Denne kombinasjonen har både lavere forbruk og bedre miljødata, men fraværet av firehjulstrekk blir for oss litt feil i denne bilen.

KonklusjonS60 Cross Country må være Volvoen for dem som ikke typisk velger Volvo. Den er særegen og tøff, med klare premiumambisjoner og et iøyenfallende design.

Kjøreegenskapene er i tillegg gode, og bilen er både underholdende og komfortabel. Faktisk står den høyt på listen over biler vi gjerne tar med oss på langtur.

Så får det heller være at den ikke er like praktisk som en V60 Cross Country, og at den sannsynligvis har et begrenset publikum. Når Volvo har en uttalt målsetning om at den skal være en påkostet bil, og den ikke leveres med hverken små motorer eller lite utstyr, så er den heller ikke ment å være en praktisk bil for hvermansen.