Motor

Ladbar SUV-favoritt i ny og lekker drakt

Mitsubishi Outlander PHEV har kommet i ny utgave, og løftet passer bilen meget godt.

Nye Mitsubishi Outlander PHEV. Alle foto: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

Artikkel av: Øyvind Lillestrøm Knudsen
4. mars 2016 - 11.00

Mitsubishi har hatt stor suksess med sin satsning på ladbare biler. Merket var blant de første produsentene med en brukbar elbil – i-MiEV – selv om denne ikke har solgt så godt de siste årene, og ikke minst traff japanerne blink med Outlander PHEV. Selv etter nesten tre år på markedet er denne bilen så godt som alene om å tilby firehjulstrekk og ladbar hybriddrift, i alle fall når man ikke tar med premiummerkene.

Som familiebil med plug-in har bilen også fått lov til å regjere alene lenge, og et av de eneste reelle alternativene selv i dag er Volkswagen Passat GTE. Først nå begynner andre så smått å komme etter, blant annet Toyota med sin nye RAV 4 og Kia Optima som kommer til høsten. Med andre ord, Mitsubishi har vært innovative og fremtidsrettede, og det har betalt seg. Outlander PHEV har helt siden lanseringen figurert høyt oppe på norske registreringsstatistikker, og Outlander var sjette mest solgte bil i Norge i 2015. Så langt i 2016 ligger den på en sterk fjerdeplass.

Nå har bilen kommet i en faceliftet utgave, og det gjør at en allerede god bil har blitt mye bedre.

Pipingen er borte

Vi likte forrige generasjon Outlander PHEV temmelig godt fra første øyekast, men da vi testet bilen fant vi ut at den var langt fra fri for lyter og laster. Blant annet pep bilen ut i hytt og pine, enten det var en bakluke som skulle åpnes, eller en dør som ikke var helt lukket. Ikke alvorlige ting, men pipingen ble så mye at det var irriterende. Kanskje var det også grunnen til at noe av det første vi fikk høre fra Mitsubishis representant da vi hentet den nye testbilen var at dette hadde blitt rettet opp i.

Umiddelbart var reaksjonen vår at dette var ganske trivielt, men det er faktisk ålreit at en bil ikke piper ut alarmer mer enn det som er normalt hos konkurrentene.

Ellers er selvfølgelig det første man legger merke til ved nye Outlander at den har fått nytt utseende. Bilen avslører seg som en facelift på en del områder, men fronten og hekken er endret så mye at man lett kunne tatt den for å være en helt ny bil. Og vi liker det vi ser.

Nye Outlander ser penere ut enn før, er mer påkostet og har mye mer appeal i våre øyne. Den nye fronten er tøffere og mer hissig, og pene kromdetaljer i grillen og rundt lyktene gir den en viss premium-følelse. Mitsubishi er kanskje kjent for å være litt traust, men reaksjonene på denne bilen tyder på at designet faller i smak hos de aller fleste.

Også i hekken er den lett å like, og en pen diffusor, en del krom og helt nye baklykter med LED-detaljer gjør at bilen også her fremstår som moderne og påkostet.

Nye Outlander er enkelt og greit en pen SUV, med fine og elegante linjer. Vår sorte testbil trakk nok opp inntrykket en del, og dette er fargen å gå for om man ønsker at kromdetaljene skal komme mest mulig frem.

Bilen leveres for øvrig med tøffe 18” felger med sorte detaljer selv i innstegsvarianten Invite, og det bidrar helt klart til å gjøre den stiligere.

Det moderne inntrykket fra utsiden fortsetter inne i Outlander PHEV, og kupeen oppleves som velbygget og solid. Vår testbil var en topputstyrt Instyle+ , og da følger påkostet utstyr som skinnseter med elektrisk justering av førerstolen og 710W stereoanlegg med.

Selv i laveste utstyrsnivå har den dessuten utstyr som skinntrukket og oppvarmet multifunksjonsratt, multiinfo-display med fargeskjerm, sotede bakre vinduer, tosonet klimaanlegg, ryggekamera, DAB+, nøkkelfri adkomst og start, samt mye annet fint utstyrt. Mellomnivået Intense+ byr i tillegg på LED-hovedlys, navigasjon, 360 graders rattbetjent kamera, elektrisk bakluke, frontkollisjonsassistent, filskiftevarsler, adaptiv cruise control, og mer til.

Poenget er at den uansett utstyrsnivå er lastet opp, og at toppmodellen Instyle+ fremstår som en meget godt utstyrt bil, med det meste man ønsker av sikkerhets-, underholdnings- og komfortutstyr.

Interiørdesignet er imidlertid ganske traust, og vi synes særlig at Mitsubishi kunne gått for en litt stiligere løsning hva angår infotainmentenheten. De aller fleste bilprodusenter har i dag en integrert løsning som er en del av designet, mens Mitsubishis variant ser ut som en løs enhet som er plukket fra hyllen og installert i ettertid. Det er ikke gjennomført nok i 2016.

Ellers er interiøret ganske rett frem, med grei bruk av myke overflater og en god kvalitetsfølelse. Det nye skinnrattet er mer påkostet enn i forrige utgave av Outlander, og skinnkvaliteten er myk og behagelig i hendene. Touch points er viktig, og vi synes Mitsubishi har gått for fine materialer der man ofte holder eller trykker.

Ut over det var skinnsetene i testbilen myke og fine, med grei sidestøtte. Vi fant dessuten raskt en god kjørestilling, og både rattet og førersetet har mer enn nok av innstillingsmuligheter.

Bagasjerommet er fortsatt på 463 liter, og dermed ikke veldig stort. Det har imidlertid en god og firkantet utforming, som gjør at det er lett å utnytte plassen. 

Drivlinje

Vel og bra, Outlander PHEV har blitt penere, mer gjennomtenkt og mer sofistikert enn før.

Men det er nok for de fleste ikke det viktigste argumentet for å kjøpe denne bilen. Det er derimot den ladbare hybride drivlinjen.

Outlander PHEV var på mange måter en pioner da den kom, for det fantes egentlig ingen andre alternativer om man ville ha ladbar familiebil (utenom elbilen Tesla). Siden har det kommet mange flere til, og konkurransen har hardnet. For Mitsubishis del har det dermed vist seg at de var smarte som allerede fra starten hadde stor nok batteripakke til at bilen teoretisk klarer 50 kilometer på strøm. Det gjør nemlig at den fortsatt er blant markedets beste på elektrisk rekkevidde.

Og dermed er ikke bilen bare penere på utsiden, den er fortsatt et meget godt alternativ for den som vil bruke minst mulig fossilt drivstoff i hverdagen.

I løpet av vår testuke med bilen ble det nemlig fort klart at rekkevidden var god, og at den selv på de kaldeste vinterdagene klarer mellom 30 og 35 kilometer på ren eldrift. Det er et stykke unna den oppgitte rekkevidden, men bra målt mot konkurrentene. Og for vår del viste det seg at de rundt tre milene var nok til at vi både kom oss til og fra jobb, samt ut på de små hverdagslige turene, uten å måtte lade mer enn en gang om dagen.

Med andre ord klarte vi oss fint hele uken med et minimalt bensinforbruk, og vi lå under det oppgitte snittforbruket på 0,18 liter per mil på de fleste kjøreturene våre. Stort sett varierte det fra 0,00 til 0,15 liter per mil, og det er meget bra.

Det skal dog sies at vi la til oss et ganske økonomisk og rolig tempo, noe vi gjerne tar oss i å gjøre i denne typen biler. Det er noe med konkurransen med seg selv om å ikke bruke drivstoff.

På landeveien må vi derimot konstatere at forbruket er noe helt annet. Skal man et stykke ut av byen – og særlig på motorvei – tar strømmen slutt ganske fort, og forbruket glir raskt opp mot en liter på milen.

Og det er i tråd med hva vi har hørt fra Mitsubishi-selgere: Outlander PHEV er en bil som fungerer optimalt dersom man stort sett bruker den til småkjøring i byen, samtidig som man bare trenger bilen til langkjøring en gang i blant. For veldig mange kunder tror vi det passer godt.

Når man ikke kjører kan man lade opp batteriet på to måter, normallading og hurtiglading. Ved hjelp av en ladekabel på 10A som følger med i bilen, kan man lade opp batteriet via et 220V jordet strømuttak. Ladetiden er ca. 5 timer fra helt tomt til helt fullt batteri.

Man kan også kjøre innom en hurtigladestasjon og lade raskere, her tar oppladingen ca. 30 minutter fra tomt batteri til 80 prosent av full kapasitet.

Koblet til strømnettet kan du også forhåndsvarme - eller -kjøle bilen ved hjelp av timer-funksjon. 

Fin å kjøre

Outlander PHEV har hele tiden vært fin å kjøre, og man merker den ekstra vekten på rundt 300 kilo i forhold til vanlige Outlander.

Selve kjøreegenskapene blir bedre ved at mye av vekten kommer i bunnen av bilen.

Styrefølelsen skal også være bedre, men Outlander PHEV er uansett ikke overstadig engasjerende. 

Bilen er derimot svært behagelig å kjøre, og den har et lavt støynivå. Ikke nok med at bilen har lydløse elektromotorer, men i tillegg er isoleringen av bilen bedre enn på en vanlig Outlander. Forskjellen fra forrige modell kan vi ikke si at vi la nevneverdig merke til.

Totalt sett er dette dermed en ypperlig bil for familien, og den byr på myke og behagelige kjøreegenskaper som passer godt når det er komfort man er ute etter.

Konklusjon

Nye Mitsubishi Outlander PHEV er en solid oppgradering fra forgjengeren på en rekke områder.

Finere design, mer gjennomtenkte løsninger og et lass med utstyr gjør den attraktiv, og prisen bør heller ikke skremme.

Som en ladbar hybrid gjør den dessuten en god jobb, og bilen leverer et utmerket kompromiss for mange.

Vi må imidlertid understreke at det er viktig å vurdere om denne drivlinjen blir riktig i forhold til ens eget behov og bilbruk.