Motor

Range Rover Evoque har blitt enda bedre

Range Rover Evoque er strammet opp inn- og utvendig. Designikonet takler alderen veldig bra.

Artikkel av: Øystein Byberg
19. mai 2016 - 10.55

2011. Det har allerede gått fem år siden Jaguar Land Rover-konsernet lanserte den lekre SUV-en Range Rover Evoque. Den var nærmest et designikon da den kom. Nå er en ansiktsløftet versjon på plass. Det slår oss at designen holder seg veldig godt og at store løft ikke har vært nødvendige.

Du må være en kjenner for å se forskjell på en 2011- og en 2016-modell, men dersom de står parkert ved siden av hverandre legger du merke til en viss oppstramming. Lyktene er nye. Det dreier seg om adaptiv full LED-frontlys-teknologi. Støtfangerne fremme og bak er nye. Dessuten har luftinntakene fremme blitt større og mer profilerte.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I det man setter seg inn i SUV-en merker man at setene har fått en standardheving. De er rett og slett mer behagelige å sitte i. Vår testbil var dessuten utstyrt med påkostet brunt skinn, som gir et ekstra innbydende inntrykk.

Bak rattet har man det aldeles utmerket, med et flott, mer påkostet dashbord.  Alt man tar i har premium-kvalitet. At man får godfølelsen når man setter seg inn og kjører en bil skal ikke undervurderes.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den runde girspaken dukket først opp i Jaguar XF da forrige generasjon kom på veien for åtte år siden. Vi synes fortsatt den er lekker. Den ni trinns automatkassen fra ZF fungerer utmerket.

Evoque er også oppgradert med nytt sikkerhetsutstyr som standard. Det dreier seg først og fremst om automatisk nødbrems og Lane-Keeping Assist.

Nå leveres også Evoque med lettlest headup-display.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Range Rover Evoque har aldri vært blant de mest praktiske bilene på markedet, til det er bagasjerommet for beskjedent, men for weekend-utflukten bør den duge.

Evoque er «egentlig» en terrengbil, selv om 99,9 prosent av bilene neppe får større utfordringer enn en brøytekant eller grusvei fra tid til annen. Bakkeklaringen er på over 20 cm.

Som i andre firehjulstrekkere fra Jaguar Land  Rover-konsernet er Evoque utstyrt med flere kjøreprogrammer (All-Terrain Progress Control) som skal gjøre utfordrende og offroad-kjøring lettere. Her kan man for eksempel stille inn bilen optimalt for kjøring i gjørme, sand og snø.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det er først og fremst på veien Evoque kommer til å tilbringe mest tid. Til tross for at det er en SUV har den et relativt lavt tyngdepunkt. Det gir gode kjøreegenskaper på vanlig vei.

Under panseret finner vi Jaguar Land Rovers nye Ingenium-motorer, som har en mer kultivert gange enn forgjengeren. Støynivået er redusert. Det samme er forbruk og utslipp av både CO2 og NOx.

Oppgitt forbruk for en Evoque med 150 hk er nå 0,51 liter ved blandet kjøring, mens CO2-utslippet er på 134 gram per kilometer. Faktisk er utslippet på den gjerrigste varianten på bare 109 gram (forbruk 0,42 liter på mila).

Startprisen på Evoque ligger på 488.900 kroner, da med forhjulstrekk. Med 4x4, som en Evoque absolutt bør utstyres med, er startprisen 40.000 kroner høyere. Men mange velger dyrere utgaver og mye utstyr.

Salgssjef Jacob Moer Aanonsen hos Jaguar Land Rover Norway sier til Hegnar.no at Evoque-kundene i snitt legger på ekstrautstyr for 130.000 kroner.

Vår svært velutstyrte pressebil koster den nette sum av 812.150 kroner, etter at importøren har lagt til snacks i form av ekstrautstyr for over 100.000 kroner.

Da får man en bil som oppleves som eksklusiv og som bærer «Range Rover»-navnet med stolthet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Internasjonalt har Evoque-salget holdt seg svært godt, mens det i Norge, hvor den kresne kjøpergruppen gjerne vil ha det aller siste nye, har dabbet av.

Interessen for Range Rover Evoque vil trolig ta seg opp fremover, da en cabriolet-versjon kommer på markedet i juli. Heller ikke dette blir en bil for hvermansen, med en startpris på 767.000 kroner.

Den vil bli levert med 150 eller 180 hk diesel, samt 240 hk bensin.

Moer Aanonsen anslår at Evoque-salget i år vil havne på 150 biler, pluss 20 av cabriolet-utgaven.

Alt i alt synes vi Evoque holder seg bra, men det er klart at konkurransen har blitt hardere i dette segmentet. Evoque er fortsatt blant de tøffeste i klassen.