Motor

Langtest av Norges billigste SUV

Vi tok med oss Dacia Duster på ferie. Dette er inntrykkene vi sitter igjen med.

Dacia Duster. Alle bilder: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

Artikkel av: Øyvind Lillestrøm Knudsen
4. september 2016 - 12.00

Dacia Duster er navnet på bilen som med stolthet kan bære tittelen Norges billigste SUV med firehjulstrekk. Bilen er for den saks skyld også Norges billigste SUV med forhjulstrekk, med en startpris under 200.000 kroner.

Og for de fleste er nok Dacias image deretter – billig er stikkordet, og man kan lett anta at dette bare er kjipt.

Hvordan fungerer den da som en helt ordinær familiebil, attpåtil i sommerferien? Det bestemte vi oss for å finne ut.

Praktisk bil

Dacia Duster er en ganske typisk SUV. Den er høy og firkantet, med god bakkeklaring og solide plastdetaljer.

Førsteinntrykket vårt av bilen var at den fremstod som robust. Særlig fordi vår testbil hadde ekstra detaljer i form av kufanger i front og matchende sidelister.

Duster leveres i tillegg med kraftige takrails, som gir bilen et ekstra tøft tilsnitt.

Utover det er designet litt intetsigende, uten å utmerke seg på noe spesielt vis. Bilen er ikke spesielt fin, men den er heller ikke rar eller stygg i våre øyne.

Et godt kalkulert OK beskriver den godt.

Det samme gjelder på innsiden. Bilen har enkle og greie stoffseter, som er tålelig gode å sitte i, og interiøret får frem nostalgien for alle som har kjørt en bil fra sent 90-tall.

Her er det nemlig enkle overflater og hardplast som gjelder, og det eneste som trekker bilen i en mer moderne retning er infotainmentenheten med 7” berøringsskjerm.

Denne fungerer for øvrig helt fint, og vi satt pris på både navigasjon og bluetooth under vår testperiode. Fraværet av DAB-radio var kanskje forventet, men dette burde likevel vært på plass i 2016.

Som en ekstra bonus får man både ryggekamera og parkeringssensorer bak, så helt fri for utstyr er bilen på ingen måte.

I likhet med resten av interiøret er det ingen hokus pokus med betjeningen av enheten. Grafikken er i beste fall svært enkel, og det imponerer ingen.

Men det er også litt av poenget med Duster. Dette er ikke en bil for dem som vil ha masse fancy utstyr og soft touch-materialer. Den fremstår på alle måter som en bruksbil, og materialvalgene er deretter. Den harde plasten oppleves nemlig som solid, og vårt klare inntrykk er at dette er en bil man ikke trenger å være redd for å bruke.

Det er også viktig å poengtere at den til tross for sin enkelhet oppleves som en god oppgradering om man kommer fra en litt tilårskommen asiatisk SUV.

Dusters interiør er ellers praktisk, med god takhøyde, fin plass i bredde og lengde i baksetet og et firkantet og lettbrukt bagasjerom på kurante 408 liter.

Vi opplevde bagasjerommet som større enn det er på grunn av den firkantede utformingen.

For øvrig er bagasjelokket et av stedene man virkelig ser at dette er en billigbil. Her har Dacia nemlig spart utgifter ved å bare dekke en liten del av lokket med plast innvendig. Resten er bart metall.

Kjøreegenskaper

På veien er Dacia Duster bedre enn vi hadde ventet. Bilen oppleves som forholdsvis stor,  og er både trygg og stabil i egenskapene.

Det er kanskje urettferdig å ha så lave forventninger på forhånd, når vi vet at det aller meste som befinner seg under dekslene kommer fra morselskapet Renault eller Nissan.

For eksempel er firehjulsdriftsystemet hentet fra sistnevnte, og skal være direkte sammenliknbart med både Renault Kadjar og Nissan Qashqai.

Det betyr god kvalitet, og et utprøvd system som vi vet at fungerer. Duster burde med andre ord komme seg fint til fjells året rundt.

Samtidig vet vi at bilen bare har tre av fem stjerner i EuroNCAP, men det skyldes i hovedsak at den ikke har ESP som standard i Europa. Her til lands har bilen imidlertid ESP uansett modell.

Duster oppleves mest av alt som en SUV av forrige generasjon, og det betyr at den har relativt komfortable kjøreegenskaper, men at den ikke er like myk og raffinert som vi er vant til i dag.

Fjæringskomfort, styrefølelse og understell er ganske uinspirerende, men på landeveien gjør den en grei jobb.

Duster har i tillegg cruise control, så lange kjøreturer i jevne hastigheter går som en drøm.

I mer ulendt terreng kommer den solide bakkeklaringen på 21 centimeter godt med, og Duster er en bil man fint kan bruke på skikkelig dårlige fjellveier.

Som familiebil

Så var det vårt hovedspørsmål før vi lånte bilen, hvordan er den som familiebil?

Svaret er at den er helt OK, men litt for liten. Vi har nevnt det firkantede og praktiske bagasjerommet, som duger godt til mye. Men 408 liter blir likevel litt snaut med både barnevogn og bagasje for hele familien.

I baksetet har barna derimot god plass, og to store barneseter festes enkelt i ISOFIX-festene på begge sider bak. I midten er det ikke ISOFIX, og det er kanskje like greit. Tre seter i bredden får man nemlig ikke inn i Duster.

Foran har de voksne fin plass, og ikke minst god oversikt på grunn av den lyse og luftige kupéen. Høy sittestilling bidro dessuten til vår trivsel, men vi var mer skuffet over selve innstillingsmulighetene.

Rattet har nemlig bare høydejustering, og vi slet litt med å finne en god stilling.

Konklusjon

Dacia Duster er en bil som ikke har så mange konkurrenter, fordi den først og fremst konkurrerer hardt på pris.

Den er helt klart billig med en startpris på 261.400 kroner med firehjulsdrift. Dog smetter prisen 286.400 om du skal ha en bil som er tålelig godt utstyrt, men heller ikke dette er spesielt dyrt.

For den prisen synes vi at man får en robust og god bil, som antakeligvis dekker behovet for veldig mange.

Man må imidlertid gi slipp på noe av komforten man er blitt vant med i 2016, og bilen kan ikke sies å leve helt opp til dagens standard.

Duster er med andre ord bilen for den som vil ha noe helt usminket og som ikke bryr seg om at naboen skal synes man har fin bil, men som samtidig vil ha fremkommelighet, praktiske egenskaper og en bil man kan bruke.

Som familiebil i sommerferien gjorde den en helt grei jobb, og vårt største savn var egentlig plass mer enn komfort.