An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Siste skrik fra Citroën

Citroën kommer med en forsmak på kommende modeller.

Foto: Citroën

Artikkel av: Øystein Byberg
6. september 2016 - 14.59

Den nye konseptbilen viser frem Citroëns «Be different, feel good»-filosofi i storbilklassen, og er en forsmak på hva man kan vente seg i årene som kommer.

Citroën viser frem den nye konseptbilen CXPERIENCE i forkant av den offisielle lanseringen på årets bilutstilling i Paris. Med den 4,85 meter lange bilen viser Citroën frem noen av sine ambisjoner om å nærme seg premiumsegmentet, heter det i en pressemelding.

Den nye konseptbilen følger Citroëns lange og stolte tradisjoner for komfort, og er det siste utstillingsvinduet for merkets «Advanced Comfort». Dette skal sørge for komforten til både fører og passasjerer, og er et gjennomgripende program som er en del av hele designprosessen.

Mens komfort tidligere hovedsakelig dreide seg om ren kjørekomfort, har Citroën nå et mye bredere perspektiv. Dette inkluderer blant annet lys, plass, ergonomi og tilkoblingsmuligheter i tillegg til de tradisjonelle punktene. CXPERIENCE-konseptet er bygget for å filtrere ut verden utenfor, og er blant annet utstyrt med Citroëns avanserte hydrauliske demperputer som nylig ble lansert.

Ladbar hybridløsning

 CXPERIENCE er den første bilen som viser frem PSA Groups nye ladbare hybriddrivverk. Med en bensinmotor som yter mellom 150 og 200 hestekrefter og en elmotor som leverer inntil 80 kW, kombinerer CXPERIENCE lavt forbruk og høye ytelser. Bilen kan kjøre på ren elektrisk drift og har da en rekkevidde på 60 kilometer. Ute på veien vil de to systemene samarbeide – enten for å redusere drivstofforbruket eller for å levere maksimal ytelse. Ved full utnyttelse av både bensin- og elmotoren kan bilen levere opptil 300 hestekrefter.

Batteriet på 13 kWh kan lades opp på noen få timer. Ved bruk av en standard kontakt vil batteriet fullades på 4,5 timer, men med en 6,6 kW-lader som er designet for et 32A-uttak kuttes ladetiden til mindre enn 2,5 timer.

Mellom bensin- og elmotoren er det plassert en 8-trinns automatgirkasse som sørger for komfortable girskift. Batteriet er plassert i gulvet – en løsning som bidrar til god plass i både kabin og bagasjerom.