Motor

Stilig, smart og god med knøttliten motor

Tresylindret 1,0-liters bensinmotor i en Kia cee'd? Det er en bedre idé enn man skulle tro.

Kia c'eed. Foto: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

Kia cee'd. Alle bilder: Øyvind L. Knudsen/Hegnar.no

Artikkel av: Øyvind Lillestrøm Knudsen
29. september 2016 - 15.30

Kia cee'd er koreanernes konkurrent i kompaktsegmentet, og den har hele tiden vært en riktig så stilig bil. Som 2016-modell kom bilen i ny utgave, og med 1,0-liters tresylindret bensinmotor, den nye topputgaven GT-Line og 120 hestekrefter viser bilen seg å levere en riktig så god pakke.

Pen å se på

Førsteinntrykket først. Siste generasjon Kia cee'd var en helt ny retning for Kia da den først kom på markedet i 2012. Skarpe, moderne og sportslige linjer, i en totalpakke som fremstod som milevis mer attraktiv enn forgjengeren.

Og det gode inntrykket har den holdt på. Med facelift har bilen fått oppdaterte lykter, og særlig er det ny og moderne LED-signatur bak som gir bilene en mer moderne følelse.

I tillegg har GT-Line blitt den nye toppmodellen, og med det følger tøffe og sporty designelementer som tidligere kun var tilgjengelige i den mer sportslige GT-utgaven av bilen. Det betyr tøffe skjørt, sporty grill og ikke minst såkalte ice cube-kjørelys. Disse er enkelt og greit fire små LED-lys foran på hver side av bilen, som gir et skikkelig tøft og sportslig inntrykk. Man får litt rally-følelse.

Med faceliften er Kia cee'd dermed enda et lite hakk tøffere enn før å se på, og den hevder seg i våre øyne helt i toppen av klassen på design.

Utover det estetiske har bilen fått en god del nytt utstyr som følge av oppdateringen, blant annet DAB-radio og flere nyheter på sikkerhetsfronten.

Totalen er en vesentlig mer attraktiv bil enn tidligere, som både ser bedre ut, og er bedre utstyrt.

Fin å kjøre

cee'd har hele tiden vært en god bil å kjøre, og det er naturligvis ikke endret i den oppdaterte utgaven. Her snakker vi om et fint kompromiss mellom sportslighet og komfort, og den er omtrent som vi venter i denne klassen.

I forhold til en Volkswagen Golf synes vi den er hakket mer underholdende, mens den ikke er helt på Ford Focus-nivå på dynamikk.

Sportsligheten kan økes noe ved å stramme til motstanden i styringen, dette kan gjøres i tre trinn, og med Sport aktivert opplevde vi bilen som temmelig direkte i styreresponsen.

En annen ting vi bet oss merke i var støynivået, som er på et lavt nivå for klassen. Dermed oppleves bilen som både helstøpt og solid, med godt komfortnivå. Den topputstyrte testbilen ga i tillegg et påkostet inntrykk, som gjorde at vi trivdes veldig godt bak rattet.

Mest interessert var vi imidlertid i den nye turbobensinmotoren, som med sine tre sylindre og slagvolum på 1,0 liter på forhånd ikke vekket de store følelsene.

Men med 120 hestekrefter og 171 Nm dreiemoment synes vi den passet cee'd svært godt.

11,1 sekunder fra 0-100 kilometer i timen imponerer ingen, men bilen opplevdes likevel som mer enn kvikk nok ved hverdagskjøring.

I tillegg likte vi det morsomme snerret fra den tresylindrede motoren godt. Slike små motorer er kjent for sin særegne lyd, som i noen tilfeller blir litt masete.

I den godt lydisolerte Kiaen opplevde vi lydbildet mer som sporty og underholdende.

Kombinert med en tettsteget og lettbrukt sekstrinns manuell girkasse hadde vi svært lite å utsette på kjøreopplevelsen. Det hele virker godt gjennomtenkt og er en fin kombinasjon. Man må imidlertid være forberedt på å jage girene litt, og girspaken må tidvis brukes aktivt. Med en så liten motor tar nemlig kreftene relativt fort slutt.

Fordelen med motoren er derimot at den er økonomisk, og et oppgitt blandet forbruk på 0,49 liter per mil i en bensinbil bør ikke skremme kundene.

I realiteten brukte bilen som vanlig mer enn dette, men vi hadde ingen problemer med å få den under 0,6-tallet ved blandet kjøring.

Det er absolutt godkjent, og motoren er et frisk pust i en tid der diesel har blitt fy-fy. Nedskalering har vært en naturlig konsekvens av stadig søken etter lavere forbruk og utslipp, og vi synes nå at 1,0-liters motorer for alvor leverer godt.

Fortsatt fin på innsiden

En av fordelene med at cee'd var et så stort steg fremover da den kom i ny utgave for fire år siden, er at kupeen fortsatt oppleves som moderne noen år senere.

Den oppdaterte utgaven er egentlig helt lik på innsiden som før, og vi trivdes godt. I en bil med GT-Line får man eksempelvis behagelige delskinnstoler med god støtte i alle retninger og tiveis justering, digitale instrumenter, og mye utstyr. Det inkluderer blant annet smart key, skiltleser, sportsratt, adaptive xenonlys og panorama soltak.

I alle utgaver leveres bilen med en solid utstyrspakke, og blant annet er DAB-radio, filskiftevarsler og  bremseassistent med fra start, i tillegg til en hel masse annet.

Bilen er ellers romslig både i for- og baksetet, og bagasjerommet på 381 liter er ganske stort for klassen.

Vi har med andre ord lite å utsette her.

Konklusjon

Den ansiktsløftede utgaven av Kia cee'd treffer i våre øyne godt, særlig på grunn av den nye og moderne bensinmotoren.

Her får man en tålelig kvikk og lettkjørt bil, med godt utstyrsnivå, en påkostet følelse og et design som fortsatt er lekkert.

Startprisen på 224.900 kroner er dessuten konkurransedyktig, og en topputstyrt GT-Line med metalliclakk ender under 300.000 kroner.

Kia er også eneste produsent som tilbyr syv års nybilgaranti, og cee'd fremstår med det som et av de smarteste og beste valgene i klassen.