Motor

510 hk og bakhjulstrekk

Fullstendig galskap på fire hjul!

Alle gode ting var heldigvis tre etter lånet av rovdyret AMG C63 S.

Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
24. oktober 2016 - 12.30

Frykt og vanvittig forventning. Det er de første følelsene som slår inn når du har sikret deg nøkkelen til Mercedes AMG C63 Coupé, attpå til den heftigste S-versjonen.

Den ser ut som om den vil spise deg levende. I så måte lever den opp til forventning.

Det er noe med kombinasjonen 510 hk, bakhjulsdrift, myke vinterhjul og sleipt og vått føre som skjerper årvåkenheten.

Allerede i første rundkjøring ut fra Bertel O. Steens hovedkontor på Lørenskog merker vi det. Her var det glatt! Selv med et moderat gasspådrag merker vi at rumpa vil ut og at ESP-knappen begynner å lyse som et juletre!

Første dag med bilen ble i grunnen forferdelig. Her sitter vi i en millionbil med voldsomme krefter, men hvor vi må kjøre med et egg på gasspedalen for ikke å ende i uføret.

Frykten tok overhånd. Det var ingen grunn til å risikere verken helsen eller dyre forsikringsoppgjør.

I høst-yret savnet vi testbilen vi akkurat leverte inn, en C 200 cabriolet! Med 4MATIC.

Men så er det nå en gang slik at enkelte biler er krevende, men når du får taket på dem føles de som verdens beste. AMG C63 havner i den kategorien.

Mange superbiler kan kjøres av hvem som helst. De sitter ofte limt til underlaget og er snille som lam i det daglige. AMG-versjonen er bare rå, ond og særdeles krevende.

Den er ikke spesielt tilgivende. Vi vil tippe at karroseriverksteder verden over lever godt på uforsiktige AMG-kunder. Man skal vite hva man gjør bak rattet.

Men når man blir kjent med bilen, og vet hvor de lunefulle grensene går, blir alt så mye bedre.

Bånn gass kan du bare glemme, med mindre du har en flystripe eller en bred bane foran deg. Og et heftig dekkbudsjett. At noen har klart å få bilen fra 0-100 km/t på bare 3,9 sekunder er en prestasjon.

Av og til MÅ du bare kjenne på kreftene. Da er det lurt å finne et rettstrekke, hvor du har god plass. Og så må du ha tørr asfalt.

Eller en islagt innsjø på vinteren. Dette må være en av verdens beste drifting-biler.

Norge er «velsignet» med et stort antall tunneler, hvor du kan drive «barmarkstrening» året rundt. I så måte er innbyggerne i Oslo heldige, hvor man med unntak av de verste rushtidene kan leke litt, uten at man nødvendigvis trenger å nå beslagsgrensene for førerkortet.

Bonusen med AMGs biler er lydnivået. Mange vil kalle det støy, men for oss autofile er det den vakreste vellyd. De må være så stolte, AMGs ingeniører, som klarer å skape noe sånt!

Kombinasjonen LYD og TUNNEL skaper en barnslig glede, hvor man hele tiden sitter og vurderer hvor strengt Veitrafikklovens paragraf 3 egentlig tolkes. Vi pleier å minne om den når vi kjører AMGs biler. Den går som følger:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret»

«Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen»

Ooops.

Jeg er redd det blir noen «forstyrrelser» når du gir på litt i en tunnel med en AMG C63 Coupé. Du ser det på alle bremselysene. Medtrafikantene som lurer på hva et «jetfly» med eksosproblemer gjør der inne.  Det smeller og putrer. 

Man kan bli litt flau av mindre, men den barnslige gleden overskygger det meste.

Og som vi var inne på tidligere, jo mer du kjører bilen, desto mer elsker du den. Den vil så gjerne spille på lag med deg, men straffer deg sinnssykt dersom du finner på dumheter.

Respekt, er nøkkelordet!

Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Som sportsbiler flest kan du sette opp bilen etter dagsform og bøllehumør. Det du ikke «slipper unna» er høylydt brumming i det du fyrer opp. Tolerante naboer er et stort pluss, i alle fall dersom du skal kjøre ut før hanen galer.

I «Comfort» kan du putre avgårde uten sinnsyke turtall, men motoren er beredt. Alltid beredt. Tråkk inn gasspedalen og AMG-en håper å få leke.  Det er mulig den har en «ECO»-innstilling også. Det er vi ikke sikre på. Vi glemte å sjekke. Helt bortkastet (i likhet med start-/stopp-funksjonen).

I «Sport» blir alt hissigere og du merker at bilen blir betydelig stivere.  Vi må innrømme at «Sport +» var vår favorittinnstilling, med stivest understell, mest mulig turtall, kjappe girskift og mest lyd.  Alternativet er å bruke «Individual» hvor du fritt kan plukke egenskaper fra øverste hylle. Rene godtebutikken.

«Race»-innstillingen rørte vi ikke. Til det ble vi for glad i ESP-en, som sørget for at våre tre hovedmål med lånet ble nådd:

Vi kom fra det uten helsemessige skader, bilen var like hel og førerkortet intakt.

Og forresten. Du trenger ikke krysse av for Burmester-anlegg. Det er sikkert knallbra, men du kommer ikke til å bruke det. Heller ikke radioen.

(Se faktaramme under bildene)

Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no

Foto: Øystein Byberg, Hegnar.no