An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Biltest

Det koster å være kar!

Vi lander på at denne Mercedes-en forsvarer prisen.

Artikkel av: Øystein Byberg
7. november 2016 - 13.47

Det startet med BMW X6. Mange år etter kom Mercedes med sitt svar; GLE Coupé. Så krympet BMW sin modell og lanserte X4. Denne gangen kom svaret fra Mercedes mye kjappere i form av GLC Coupé.

Bilene er bygget på samme lest. Ta en relativt fornuftig SUV, gjør den litt kulere og litt mindre praktisk, og vips, en SAV! En Sport Activity Vehicle.

GLC Coupé er et såkalt derivat, hvor man tar utgangspunkt i en allerede utviklet bil, i dette tilfelle GLC. Disse bilene er mye billigere å utvikle enn en helt ny modellrekke. Dermed kan bilfabrikantene spy ut modellvarianter på markedet som dekker alle tenkelige og utenkelige behov. De tyske premiumbil-produsentene BMW, Audi og Mercedes er mestre på dette.

GLC Coupé er i utgangspunktet tilsynelatende en unødvendig bil. Mercedes’ brede modellportefølje dekker de fleste huller, men plutselig er bilen der som får hjertet til å banke litt hardere. For det er først og fremst på det emosjonelle feltet GLC Coupé scorer. Den ser uforskammet bra ut og gjør noe ekstra med selvtilliten til kjøperen.

Testbilen var utstyrt med innstegsmotoren. 220d-utgaven. 170 hk. Egentlig et gjesp. Utenfra hører du dieselkaklingen. Etter hvert bryr du deg ikke, for inne i en varm bil hører du lite til motoren. Du gleder deg i stedet over en seig motor med nok, men ikke overflod av, kraft. Et maksimalt dreiemoment på 400 Nm tilgjengelig allerede på 1.400 omdreininger gir bilen futt ved forbikjøringer.

Du kobler inn Distronic Plus, den adaptive cruisekontrollen som i tillegg til å justere farten i forhold til bilen foran, også holder bilen innen veimerkeringen. Du får nesten lyst å slippe rattet. Det går an, bare ikke så lenge av gangen.

Systemene er ikke helt på nivå med dem du finner i fantastiske E-klasse, men de fungerer veldig bra og er et nyttig sikkerhetstiltak.

Har du kjørt en Mercedes de siste årene vil du umiddelbart kjenne deg igjen bak rattet. Her er spakene, instrumentene og knapper akkurat der du venter å finne dem.

Automatkassen på ni trinn girer silkemykt. Betjeningen skjer naturligvis via en spak på rattet, Mercedes er standhaftige på det punktet.

Og det tykke rattet, aldri undervurder et ratt, er svært behagelig å ta i. Ofte kan noe så banalt som ratt og lyden av dører som lukker seg skille klinten fra hveten, premium fra folkebil. Igjen, følelser.

Tøffingen på 20 tommers AMG-felger ser ut som en versting. Før du setter deg inn tenker du at de hjulene kanskje er litt i overkant og antakelig kommer til å gi en stiv og ubehagelig opplevelse. Neida, bilen er overraskende komfortabel, akkurat slik vi ville satt den opp.

Coupé-fasongen gjør bilen hakket mindre praktisk enn opphavet. Bagasjerommet oppgis å være på 500 liter med alle seter i bruk, mens den vanlige GLC-en kan skilte med 550 liter, med mindre du velger plug-in-varianten, som har betydelig mindre plass. Med setene nedslått er volumet på 1.400 liter, 200 liter mindre enn GLC.

940.000 kroner for en innstegsmodell er egentlig galskap. Eller er det det? I en GLC Coupé må du stadig vekk legge de mest rasjonelle tankene litt bort, for følelsen du får når du kjører bilen gjør noe med deg. Du kan sikkert ha det fint i en bil til halve prisen, men vi vil påstå at det heller ikke er hinsides å betale så mye for Mercedes’ nye modell.

Det er for så vidt mulig å slippe billigere unna. Vår testbil, med alt mulig og umulig ekstrautstyr for den uhørte sum 294.500 kroner, har egentlig en startpris på 644.900 kroner, men det er fort gjort å gå litt bananas i godtebutikken når utstyr skal velges.

Det skal legges til at standardutstyret også er ganske omfattende. Du får mer enn ratt og fire hjul.  Ni trinn automat er standard, det samme er ryggekamera (faktisk en nødvendighet), nøkkelløs betjening og elektrisk bakluke.

Mercedes GLC Coupé ville havnet høyt på vår ønskeliste dersom bilvalget utelukkende skulle gjøres på bakgrunn av følelser. Den ser uforskammet bra ut og gir mye premium-følelse.

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.