Motor

Biltest

SUV-en klarer 0-100 på under 5 sekunder

Her får du både sportsbil og snill familiebil i ett. Stikkordet er AMG.

Artikkel av: Øystein Byberg
4. november 2016 - 14.15

AMG. Det er noe med de tre bokstavene som får blodet til å bruse i årene.

Den gode nyheten er at terskelen for å skaffe seg en bil med de forgjettede tre bokstavene har blitt lavere. Mercedes-AMG har nemlig lansert noen AMG-versjoner hvor man ikke har tatt den helt ut i råskapens verden, men holdt litt igjen.

Resultatet er svært sportslige biler, som ikke er så stive og ubehagelige at du vegrer deg for å kjøre på tur med familien.

0-100 på under 5 sekunder

For norske forhold burde 367 hestekrefter holde. Det er hva vi finner under panseret på kompakt-SUV-en AMG GLC 43. Bilen er utstyrt med en V6 biturbo med et slagvolum på tre liter. 4MATIC er naturligvis standard. Med godt grep klarer bilen 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Toppfarten er begrenset til 250 km/t og er nærmest av akademisk interesse dersom du holder bilen i bånd her hjemme.

Bensin er naturligvis greia i AMG-SUV-en. Motoren slurper naturligvis i seg en del gylne dråper, men det er neppe bensinutgiftene som tar knekken på familieøkonomien. Vi lå stort sett på et forbruk rundt 1,3 liter på mila. Det var også snittet bilen har hatt i løpet av de siste 1.300 km, røper kjørecomputeren.

Med en bensintank på 66 liter blir det en del besøk på bensinstasjonen.  Du kan like gjerne skaffe deg de beste rabattkortene og kaffeavtaler først som sist.

AMG GLC 43 er en av de bilene du finner et påskudd for å kjøre lengst mulig. Du kjører gjerne noen mil ekstra for å kjøpe et par liter melk.

Lyst på et AMG-vanvidd? Ta en titt på denne!

Brom brom

Det brummer herlig fra V6-maskinen. Lyden er så langt unna dieselknatring som det er mulig å komme. Og bensin er bra! Den store maskinen blir begunstiget med et avgiftskutt på over 75.000 kroner når effektavgiften blir fjernet når bilavgiftene endres.

Bak rattet får man umiddelbart godfølelsen. Det lukter godt, det ser pent ut og det du tar i gir deg en behagelig følelse.

Som seg hør og bør kan du sette opp bilen etter dagsform. I komfort er den så komfortabel en bil på 21 tommers fottøy kan være. Litt stivt er det og skal det være. Den ni trinns girkassen tar det ganske så bedagelig. I det daglige kjører man helst bilen i dette modus.

I Sport og Sport + blir naturligvis bilen mye mer på hugget. I sistnevnte modus virker GLC klar for racerbanen, med høye turtall, lynkjappe girskift og knallhard fjæring.

Eco er det fjerde alternativet, men vi tok oss ikke bryet med å teste dette i løpet av vårt altfor korte ukeslån av bilen.

Man blir gjerne litt barnslig i en AMG-modell. For eksempel gir man litt ekstra gass i tunneler for å høre på lyden. Dessuten blir man ekstra obs på høyreregelen. Det er lurt å bremse helt ned for å se om det kommer biler inn fra siden, for så å gi gass.

4MATIC og høy bakkeklaring lover godt før vinteren, men vi ville ikke satt GLC-en på noen avanserte offroadoppdrag, selv om den helt sikkert ville gjort en god figur. Til det er bilen (og felgene) for dyr(e).

Praktisk

De praktiske egenskapene er der. Bagasjerommet er ganske rommelig. Det er i alle fall mye mer plass der enn i den ladbare versjonen. Baksetet er helt ok og man sitter høyt!  Mange som kjøper en Mercedes med AMG-emblemer vil naturligvis sitte nærmest mulig asfalten som mulig. De vil helst kunne ta på den når de strekker hendene ut av vinduet, men her blir det kompromiss man må svelge.

Konkurrentene

AMG-en er en heftig bil, med dertil heftige konkurrenter. Hovedutfordreren er nok Porsche Macan. BMWs X3 xDrive35i med 306 hk blir en lettvekter i denne sammenhengen. Og hos Audi venter man på en ny Q5.

Konklusjon

AMG GLC 43 er nok en modell som kunne passet godt inn i de fleste norske garasjer.  Kombinasjonen av rå kraft, fremkommelighet, praktiske egenskaper, utstyr og opplevd premium-kvalitet verdsettes høyt. Selv setter vi dessuten pris på at den faktisk også er såpass komfortabel at den også ville fungert som familiebil i det daglige.

Mercedes AMG GLC 43 er slik vi ser det nærmest et perfekt kompromiss, hvor man får sportsbil og familiebil i ett.