An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Biltest

Ja, den nye 5-serien er knallbra!

En svært god bil har blitt enda bedre - og faktisk billigere!  Nye BMW 5-serie er rett rundt hjørnet.

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no

Artikkel av: Øystein Byberg
15. desember 2016 - 13.55

Det er en liten begivenhet for bilinteresserte hver gang det kommer en ny BMW 5-serie. Den 7. generasjonen er på plass i Norge i februar, men vi har allerede kjørt den nye BMW-en under den internasjonale lanseringen i Portugal.

Selv om utgående BMW 5–serie fortsatt er en utmerket bil, syv år etter lanseringen, var det nødvendig med en helt ny modell nå. Det skyldes den beinharde konkurransen, først og fremst fra Mercedes E-klasse, men også modeller som Jaguar XF og Volvo V90/S90 ypper. Med ett er Audi A6 gamlingen i selskapet.

Foto: BMW

Designmessig har heldigvis ikke BMW gjort de helt store endringene. Vi snakker i stor grad om evolusjon snarere enn revolusjon. Tyskerne har gjort akkurat nok med designet til at den utgående modellen virker gammel nok parkert ved siden av, slik at de som eier en slik bil i dag ønsker å kjøre forhandleren for å få en innbyttetakst.

5-serie er strammet opp, men familielikheten med både 3- og 7-serie er stor. Fronten, med iøynefallende lykter, avslører at det er siste generasjon som lurer bak deg.

Foto: Hegnar.no

Målene er nesten som før.  Lengden har vokst med tre cm til 4,94 meter, mens bagasjeplassen er blitt 10 liter bedre. Sedanen rommer nå 530 liter. Samtidig er den inntil 100 kg lettere enn forgjengeren takket være utstrakt brukt av lettere materialer.

Når du setter deg inn bak rattet får du den gode BMW-følelsen. Her er oppgraderingene større. Ikke minst tenker vi da på den nye 10,25 tommers touchskjermen som nå kan skreddersys etter førerens ønsker. Du kan flytte rundt på navigasjonskart, radio, apper, telefon osv etter eget ønske.

Instrumentpanelet føles imidlertid hakket mer moderne i en ny Mercedes E-klasse, men det blir i stor grad en smakssak.

Foto: BMW

Det nye er dessuten at du kan betjene flere funksjoner ved hjelp av håndbevegelser, for eksempel volumet på stereoen. Dette er hentet rett fra storebror 7-serie og oppfattes nok mest som en gimmick.

Head-up-displayet er nå 70 prosent større enn tidligere og kan i tillegg til farten vise blant annet trafikkskilt, radiostasjoner, telefonlister, navigasjonsinstrukser osv. Meget bra, så lenge du ikke bruker polaroride solbriller, som filtrerer bort visningen, men det er ikke BMW alene om.

Den andre store nyheten er at BMW har gått lengre enn tidligere når det gjelder assistansesystemer.  Kameraer, radar og ultralyd-sensorer overvåker området rundt bilen. BMW snakker ikke om autonome biler, men systemet er slik at bilen i praksis følger veimerkingen selv på motorveien. Der kan den også skifte fil på egen hånd, når du ønsker det.

Foto: BMW

Under lanseringen fikk vi kjørt to utgaver av bilen; 530d xDrive og 540i. Ingen av disse blir bestselgere i Norge, men viser mye av styrken til 5-serie; sportslighet og til dels råskap pakket inn i eleganse.

530d xDrive er utstyrt med en seks sylindret dieselmotor på 265 hk. Maksimalt dreiemoment på 620 Nm gir et herlig skyv ved forbikjøringer. 0-100 km/t går unna på 5,4 sekunder. Dessuten går den silkemykt, uten dieselkakling. Forhåpentlig lar kommende BMW-eiere seg ikke skremme av all propagandaen rundt diesel-biler, for dette er særdeles bra. Kjører du langt er diesel fortsatt tingen.

540i har 340 hk. Sprinten til 100 km/t tar 4,8 sekunder dersom du går for xDrive-varianten. Det er også en flott maskin som står særdeles bra til bilen.

Foto: BMW

PS: Vil du ha det råeste på denne siden av M5 er M550i xDrive bilen for deg. Den er utstyrt med en V8-er på hele 462 hk og klarer 0-100 km/t på bare 4,0 sekunder. Da kan vi lure på hva BMW vil varte opp med av prestasjoner i M5 når den kommer.

BMW-er er kjøremaskiner, nærmest uavhengig av hvilken modeller du kjører. 5-serie er intet unntak. Det er en bil du gjerne har lyst å kjøre, en bil du tar omveier med for å kjøre mest mulig.

Ved at den har blitt lettere enn tidligere har den blitt enda bedre ved aktiv kjøring. Samtidig får du storbilfølelse på landeveien.

Foto: BMW

Vi synes 5-serie treffer perfekt i balansegangen sportslighet og komfort.  Selv 540i med M Sport-understell blir ikke ukomfortabel.  Sammenlignet med en E-klasse er nok 5-eren fortsatt hakket mer dynamisk og sportslig.

Enkelte sammenligner komforten i 5-serie med 7-serie. Så langt vil ikke vi gå, for storebror er fortsatt i en klasse for seg som limousine, men du har det bra, uansett om du sitter fremme eller bak i bilen.

Foto: Hegnar.no

Men i Norge vil nok mange ta til takke med en 520d, helst med xDrive. De strupede «Norges»-motorene er heldigvis historie her på berget etter at politikerne endelig har tatt til fornuft og fjernet effektavgiften. Det betyr også at 5-serie med større motorer med ett blir mye mer interessante i Norge.  Eksempelvis anslås prisforskjellen på en 520d xDrive og en 530i xDrive til bare 67.000 kroner fra nyttår, mens den med de gamle avgiftene ville vært ca 95.000 kroner.

Foto: BMW

Det store spenningsmomentet er imidlertid hva prisen på den ladbare hybriden 530e blir. Vi kjenner drivlinjen fra 330e, det vil si at bilen får en samlet effekt på 252 hk og flotte ytelser. I teorien blir den elektriske rekkevidden på 4x km. 530e blir en prisbombe.

Det eneste som taler i hybridens disfavør er at den bare kommer som sedan og ikke kan leveres med xDrive, i alle fall ikke ennå. Det er umulig å få en tysker til å røpe noe som helst om akkurat det, men vi blir ikke veldig overrasket om vi etter hvert ser 530e som stasjonsvogn og/eller med xDrive. Men det vil tiden vise.

Foto: BMW

Det bringer oss over det andre viktige poenget for nordmenn; stasjonsvogn. Høyst sannsynlig vises denne frem på Genève-utstillingen i mars. Det betyr at den vil være på plass i Norge i mai. Det er bare å glede seg!

Inntrykket vi sitter igjen med etter å ha kjørt nye 5-serie er at vi snakker om evolusjon snarere enn om revolusjon, at bilen har fått en skikkelig oppdatering av både dashbord og assistanse-systemer og at den kommer styrket ut av det nye avgiftssystemet.  Du får mer bil for mindre penger.

At den kjører som en drøm og har flotte drivlinjer er nærmest selvfølgeligheter for en 5-serie.

Da gjenstår det bare å sette 5-serie på ønskelisten før jul.

Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på lanseringen som BMWs gjest

Foto: Hegnar.no

Foto: Hegnar.no