Motor

Biltest

Porsche Panamera Turbo - verdens beste bil?

Porsche Panamera Turbo er den komplette pakken.

Foto: Porsche

Foto: Porsche

Artikkel av: Øystein Byberg
16. desember 2016 - 13.42

Det hender vi kjører biler hvor tanken «verdens beste» dukker opp i underbevisstheten. Sist det skjedde kjørte vi Mercedes E-klasse, som har blitt en særdeles bra bil.

Forleden dukket de samme tankene opp igjen. Porsche har nemlig fornyet sin store limousine Panamera. Første generasjon var fantastisk å kjøre, men designerne hadde ingen god dag på jobben da de tegnet den.  Den var klumpete og brautende, med en overdimensjonert bakpart.

Foto: Porsche

Nå har Porsche glattet ut Panamera og tegnet den slik den burde sett ut fra dag én. 911 er benchmark hos Porsche. Alt måles opp mot ikonet. Også designelementene. Du finner mye 911 i det nye Panamera-designet, og det er udelt positivt. Alt fra de litt høyreiste lyktene foran til formen på skjermene og den lange lysstripen bak.

Proporsjonene har med ett blitt perfekte. Nå er Panamera en særdeles elegant bil.

På førerplass har det skjedd en liten revolusjon, eller faktisk en ganske stor. En drøss med knapper er kastet ut til fordel for touch-knapper og en stor touch screen, hvor du  kan skreddersy oppsettet slik du ønsker det.

Det er to ting Porsche aldri vil finne på å endre. Det første er at en Porsche alltid skal startes på venstre side av rattet. Selv med nøkkelen i lomma er formen på startfunksjonen som en nøkkel.

Det andre er en stor turteller midt i synsfeltet.  Kastet du ut den, kaster du ut Porsche-sjelen, selv om den har blitt mindre viktig enn tidligere.  Og en sentral turteller betyr at Porsche ikke kan få den flotte virtuelle cockpiten vi finner i andre modeller fra VAG-konsernet, med Audi i spissen. En viss grad av skreddersøm av instrumentene har du likevel, selv om den store turtelleren og det noe mindre speedometeret har en fast plassering. Til høyre for turtelleren kan du for eksempel få opp navigasjonskart eller night vision, som ser fotgjengere i mørket.

Foto: Porsche

Vi synes dashbordet ser moderne ut og er brukervennlig. Det hender imidlertid at man kan gå seg litt vill i menyene for å finne funksjoner som ikke er så viktige, som for eksempel massasjen i forsetene (dersom du velger 14 veis komfortseter. Massasje er også tilvalg i baksetene).

Noen viktige funksjoner kan du styre flere steder, som knappen for sport-oppsett. Som i 911 har du et hjul på rattet hvor du kan velge mellom «normal», «sport», «sport plus» og «individual».

Det er naturligvis morsomst å sette Porschen i ett av sports-programmene. Da er bilen mye mer på hugget og gir fra seg mer potent lyd, ikke minst dersom du har sports-eksos som på testbilen.

Vi kjørte rosinen i pølsen, Turbo-modellen med 550 herlige hester under panseret. Vi kan ikke si annet at Porsches egenutviklede V8-maskin på fire liter passer perfekt i Panamera.

Støydempingen blir nesten for bra, for du vil jo helst høre mest mulig av maskineriet.

Du har naturligvis krefter i overflod. 0-100 km/t går unna på 3,6 sekunder, mens toppfarten er på 306 km/t.  Er det rart drømmen om «Autobahn» lever? Den går som et uvær og gir de rette, deilige autofile følelsene.

Kjører du mye på mørke veier vil vi sterkt anbefale at du krysser av for LED Matrix hovedlys, hvor Porsche Dynamic Light System Plus er inkludert. Vi har tidligere kjørt biler som automatisk blender ned og maskerer forankjørende og motgående trafikk, men aldri opplevd et system som fungerer så bra som i Porschen.

Det beste med Panamera Turbo er allsidigheten. Du kan kjøre den som er supersportsbil på bane og lett holde følge med en vanlig 911, men du kan også bruke den på familietur og til butikken, uten at passasjerene vil klage på noe som helst.

Det sportslige DNA-et ligger i bunn. Vi har kjørt forrige generasjon Panamera, med mye mindre motorer, på bane og blitt imponert over hvor utrolig bra den gjør det der.

«Premium» begynner å bli et av de mest misbrukte ordene i bilbransjen. Det virker som om «alle» har premium-ambisjoner. Noen klarer det, som flere tyske bilprodusenter, men langt flere mislykkes. Porsche er premium i alle ledd. Se og lær!

Mye ser du, som skinnkvaliteter, mangel på hardplast, lyssetting, men mye føler du deg frem til, som rattet, lyden av dører som lukkes, alle berøringsflater osv. Til og med lukten kan avsløre om du sitter i en dyr eller billig bil.

Panamera gir alle de «riktige assosiasjonene». Tyskerne har gjort det de kan for å få deg som sjåfør og passasjerer til føle deg mest mulig vel. Du har det rett og slett særdeles bra i en Porsche.

At Porsche har det rette DNA-et, historien osv bidrar til den gode opplevelsen.

Praktisk er den også. Du får fire fullverdige sitteplasser, et stort bagasjerom på 495 liter og firehjulstrekk.

Foto: Porsche

Dersom vi skulle kjørt en tur til Italia eller Portugal i morgen, ville Porsche Panamera Turbo antakelig vært vårt favorittkjøretøy. Det er en kontinentkrysser av rang.

Det går naturligvis med en del drivstoff, men bensin er visst bra. Vi ble litt overrasket da vi sjekket kjørekomputeren, som viste et forbruk på rundt 0,5. Da vi så nærmere etter var forbruket 5 km på literen… Ja ja. Som vi ofte terper på når vi skriver om superbiler; det er ikke drivstofforbruket som tar knekken på familieøkonomien.

Det leder oss over på mer økonomi; pris. Må du spørre om prisen har du antakelig ikke råd. En Panamera Turbo starter på rundt 2,2 millioner kroner, mens vår testbil kom på 2,7 millioner kroner. Du kan tross alt få et rekkehus i Stavanger for den prisen, men «verdens beste bil» er verdt hver krone, dersom du har pengene.

Alternativt kan du gå for den fantastiske «budsjett»-versjonen, den ladbare 4 E-Hybrid-en som koster 900.000 kroner mindre.  Da får du 462 hk, firehjulstrekk og mye av det samme utstyret, inkludert en smørbrødliste av ekstrautstyr som gjerne lopper deg for en halv million ekstra.

Dersom kjøpsargumentene dine er mest mulig fart og sportslighet i en mest mulig elegant og komfortabel bil, som kan brukes både til hverdag og fest, kommer du ikke utenom Panamera Turbo. For en bil!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det hender vi kjørerbiler hvor tanken «verdens beste» dukker opp i underbevisstheten. Sist det skjedde kjørte vi Mercedes E-klasse, som har blitt en særdeles bra bil.
Forleden dukket de samme tankene opp igjen. Porsche har nemlig fornyet sin store limousine Panamera. Første generasjon var fantastisk å kjøre, men designerne hadde ingen god dag på jobben da de tegnet den. Den var klumpete og brautende, med en overdimensjonert bakpart.
Nå har Porsche glattet ut Panamera og tegnet den slik den burde sett ut fra dag én. 911 er benchmark hos Porsche. Alt måles opp mot ikonet. Også designelementene. Du finner mye 911 i det nye Panamera-designet, og det er udelt positivt. Alt fra de litt høyreiste lyktene foran til formen på skjermene og den lange lysstripen bak.
Proporsjonene har med ett blitt perfekte. Nå er Panamera en særdeles elegant bil.
På førerplass har det skjedd en liten revolusjon, eller faktisk en ganske stor. En drøss med knapper er kastet ut til fordel for touch-knapper og en stor touch screen, hvor du kan skreddersy oppsettet slik du ønsker det.
Det er to ting Porsche aldri vil finne på å endre. Det første er at en Porsche alltid skal startes på venstre side av rattet. Selv med nøkkelen i lomma er formen på startfunksjonen som en nøkkel.
Det andre er en stor turteller midt i synsfeltet. Kastet du ut den, kaster du ut Porsche-sjelen, selv om den har blitt mindre viktig enn tidligere. Og en sentral turteller betyr at Porsche ikke kan få den flotte virtuelle cockpiten vi finner i andre modeller fra VAG-konsernet, med Audi i spissen. En viss grad av skreddersøm av instrumentene har du likevel, selv om den store turtelleren og det noe mindre speedometeret har en fast plassering. Til høyre for turtelleren kan du for eksempel få opp navigasjonskart eller night vision, som ser fotgjengere i mørket.
Vi synes dashbordet ser moderne ut og er brukervennlig. Det hender imidlertid at man kan gå seg litt vill i menyene for å finne funksjoner som ikke er så viktige, som for eksempel massasjen i forsetene (dersom du velger 14 veis komfortseter. Massasje er også tilvalg i baksetene).
Noen viktige funksjoner kan du styre flere steder, som knappen for sport-oppsett. Som i 911 har du et hjul på rattet hvor du kan velge mellom «normal», «sport», «sport plus» og «individual».
Det er naturligvis morsomst å sette Porschen i ett av sports-programmene. Da er bilen mye mer på hugget og gir fra seg mer potent lyd, ikke minst dersom du har sports-eksos som på testbilen.
Vi kjørte rosinen i pølsen, Turbo-modellen med 550 herlige hester under panseret. Vi kan ikke si annet at Porsches egenutviklede V8-maskin på fire liter passer perfekt i Panamera.
Støydempingen blir nesten for bra, for du vil jo helst høre mest mulig av maskineriet.
Du har naturligvis krefter i overflod. 0-100 km/t går unna på 3,6 sekunder, mens toppfarten er på 306 km/t. Er det rart drømmen om «Autobahn» lever? Den går som et uvær og gir de rette, deilige autofile følelsene.
Det beste med Panamera Turbo er allsidigheten. Du kan kjøre den som er supersportsbil på bane og lett holde følge med en vanlig 911, men du kan også bruke den på familietur og til butikken, uten at passasjerene vil klage på noe som helst.
Det sportslige DNA-et ligger i bunn. Vi har kjørt forrige generasjon Panamera, med mye mindre motorer, på bane og blitt imponert over hvor utrolig bra den gjør det der.
«Premium» begynner å bli et av de mest misbrukte ordene i bilbransjen. Det virker som om «alle» har premium-ambisjoner. Noen klarer det, som flere tyske bilprodusenter, men langt flere mislykkes. Porsche er premium i alle ledd. Se og lær!
Mye ser du, som skinnkvaliteter, mangel på hardplast, lyssetting, men mye føler du deg frem til, som rattet, lyden av dører som lukkes, alle berøringsflater osv. Til og med lukten kan avsløre om du sitter i en dyr eller billig bil.
Panamera gir alle de «riktige assosiasjonene». Tyskerne har gjort det de kan for å få deg som sjåfør og passasjerer til føle deg mest mulig vel. Du har det rett og slett særdeles bra i en Porsche.
At Porsche har det rette DNA-et, historien osv bidrar til den gode opplevelsen.
Praktisk er den også. Du får fire fullverdige sitteplasser, et stort bagasjerom på xxx liter og firehjulstrekk.
Dersom vi skulle kjørt en tur til Italia eller Portugal i morgen, ville Porsche Panamera Turbo antakelig vært vårt favorittkjøretøy. Det er en kontinentkrysser av rang.
Det går naturligvis en del drivstoff, men bensin er visst bra. Vi ble litt overrasket da vi sjekket kjørekomputeren, som viste et forbruk på rundt 0,5. Da vi så nærmere etter var forbruket 5 km på literen…Ja ja. Som vi ofte terper på når vi skriver om superbiler; det er ikke drivstofforbruket som tar knekken på familieøkonomien.
Det leder oss over på mer økonomi; pris. Må du spørre om prisen har du antakelig ikke råd. En Panamera Turbo starter på rundt 2,2 millioner kroner, mens vår testbil kom på 2,7 millioner kroner. Du kan tross alt få et rekkehus i Stavanger for den prisen, men «verdens beste bil» er verdt hver krone, dersom du har pengene.
Alternativt kan du gå for den fantastiske «budsjett»-versjonen, den ladbare hybriden som koster xx kroner mindre. Da får du xxx hk, firehjulstrekk og mye av det samme utstyret, inkludert en smørbrødliste av ekstrautstyr som gjerne lopper deg for en halv million ekstra.
Dersom kjøpsargumentene dine er mest mulig fart og sportslighet i en mest mulig elegant og komfortabel bil,som kan brukes både til hverdag og fest, kommer du ikke utenom Panamera Turbo. For en bil!

PS: Du får kun fabrikkbilder denne gangen. Vi var for opptatt med å kjøre Panamera-en denne gangen til at vi fikk parkert den lenge nok til at vi fikk tatt noen egne bilder.