Motor
Dette produktet har ingen tilknytning til redaksjonene i Hegnar Media.
Hegnar Agenda
Annonsørinnhold

Denne bilen er alle luksus-SUVers mor

Store, luksuriøse SUVer er blitt stadig mer populært. Noen bilmerker var tidligere ute enn andre med dette konseptet, og aller først var faktisk Lexus. Allerede i 1998 lanserte det japanske premiummerket sin første luksus-SUV, eller "crossover" som var betegnelsen på det amerikanske markedet. Lexus RX 300 var den første SUVen i verden som kunne by på det samme komfortnivået og raffinementet som en luksussedan.  

27. februar 2017 - 11.01

(Annonsørinnhold)

Suksess fra første stund
Konseptet ble en stor suksess, og RX 300 bidro sterkt til å plassere Lexus i tetsjiktet av premiumbilprodusenter.

I løpet av de seks årene modellen (med litt ulike motoriseringer) var i salg, ble det solgt nærmere 400.000 eksemplarer. I 2004 lanserte Lexus etterfølgeren, som var en minst like revolusjonerende nyhet: verdens første luksushybrid – RX 400h. Fem år senere kom en enda litt større og sterkere versjon, RX 450h.

En levende legende
Den nyeste versjonen av RX 450h, som kom på markedet i 2016, er ytterligere forbedret og raffinert – og er er resultatet av 18 års sammenhengende suksess. Den er fjerde generasjon, og faktisk den tredje i rekken med hybriddrift.

I forhold til første generasjon RX er dagens modell betydelig større. Med sine 313 hk har den også mer krefter å by på – men har likevel langt lavere utslipp av CO2 og NOx, takket være hybridteknologien.

Lær mer om RX 450h

Prisbelønt kvalitet
I årenes løp har samtlige RX-modeller høstet et nesten utrolig antall utmerkelser for alt fra produktkvalitet og pålitelighet til komfortnivå og design. Det gjelder også de øvrige modellene i Lexus-familien, og her hjemme har Lexus bevist at kundene verdsetter den konsekvente satsingen på kvalitet: Lexus har gått til topps i kundetilfredshetsundersøkelsen AutoIndex fem år på rad, og er det bilmerket i Norge som har de mest fornøyde kundene.

Fem seire av fem mulige
AutoIndex er Norges største og mest omfattende undersøkelse som tar for seg norske bileieres erfaringer med eget bilmerke. Undersøkelsen gjennomføres årlig, og omfatter alle de største og mest utbredte bilmerkene.

Bilkundenes fornøydhetsgrad med egen bil deles inn fire hovedkategorier: Hvor fornøyd er kunden med selve bilen (teller 50 %), med servicen hos forhandler, med verkstedets utførelse og service – og hvor lojal er kunden mot sitt nåværende bilmerke (sannsynlig gjenkjøp/anbefale til andre).

AutoIndex-undersøkelsen ble første gang gjennomført i 2002. Lexus deltok for første i 2011, og gikk til topps i samtlige kategorier på første forsøk. I de påfølgende fire årene har historien gjentatt seg: Lexus har gått seirende ut fem år på rad – med høyest poengsum både totalt og i hver av underkategoriene. Den tilsvarende undersøkelsen i Sverige ga nøyaktig samme resultat.

I USA og England har Lexus i en årrekke toppet listene på undersøkelser innen så å si alle kriterier, først og fremst kvalitet, feilfrihet og kundetilfredshet.

Annonsørinnhold