An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Biltest

Slik er helt nye Peugeot 5008

Vi har prøvekjørt en helt ny, svært romslig SUV med 24 cm bakkeklaring. Her er dommen!

Artikkel av: Øystein Byberg
23. februar 2017 - 14.17
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.

Peugeot har skjønt det, SUV er greia. Med 5008 fullfører nå den franske bilprodusenten rekken som består av fem crossovere og SUV-er.

Forrige generasjon 5008 var en syv seters flerbruksbil, men MPV-er er ikke like populært overalt. Omtrent bare navnet er med videre. Peugeot har beholdt det praktiske med bilen, men hevet den slik at den både får bedre bakkeklaring og er gjort tøffere. De syv setene er beholdt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi tok turen til Portugal for kjøre bilen som er klar for Norge i september. For å ta hovedkonklusjonen først, vi tror Peugeot har noe å fare med.

Peugeot 5008 er i likhet med lillebroren 3008 en såkalt C-segment SUV. Peugeot trekker selv frem Nissan X-Trail og helt ferske Skoda Kodiaq som hovedkonkurrentene, men her hjemme er den større Mitsubishi Outlander en vel så aktuell utfordrer, da først og fremst i fem seters plug-in-versjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Om den er stygg, pen eller tøff vil vi ikke ha for bastante formeninger om, til det er smaken så ulik. Peugeot har imidlertid gjort noen grep for å gjøre den tøff, med dominerende hjul, designelementer foran og bak, se for eksempel hvordan størrelsen kamufleres øverst på bakluken.

Utseende skal i det minste ikke skremme bort så mange kunder. Personlig synes vi imidlertid at lillebror 3008 ser hakket mer harmonisk ut.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

En av de største styrkene til Peugeot 5008 er den innvendige plassen. Bagasjerommet er på over 700 liter. Baksetet, som består av tre individuelle stoler som kan justeres både i lengderetning og i ryggen er svært så rommelig, i det minste med setene i bakerste posisjon. I forhold til forgjengeren er benplassen blitt 60 mm bedre.

De to bakerste setene fungerer naturligvis best som nødseter. Du kan enten folde de bakerste radene helt ned og få et helt flatt gulv, eller så kan du enkelt kaste ut tredje rad helt når du ikke trenger dem. De to setene veier bare 13 kg per stykk og kan oppbevares i boden eller garasjen når de ikke er i bruk.

Smart!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Peugeot

Peugeot 5008 leveres med et utvalg bensin- og dieselmotorer fra 100 til 180 hk. De fleste kan kombineres med en tradisjonell automatkasse.

Vi startet med den relativt ferske 3-sylindrede 1,2 Puretech-motoren på 130 bensinhester. Mange vil nok være skeptiske til å kjøpe en så stor bil med en så liten motor, men vi tror ikke de blir skuffet, med mindre de ofte fyller bilen til randen med passasjerer og bagasje. Den er sprekere enn vi hadde ventet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Maksimalt dreiemoment er på 230 Nm, bare 10 færre enn i den større bensinvarianten med 165 hk. De fleste bilprodusentene driver med downsizing om dagen. Peugeots alternativ fungerte veldig bra. Ved gasspådrag hører man den umiskjennelige raspelyden man gjerne forbinder med motorer på 3 sylindre. Det er på ingen måte noen ulyd. Ellers er motoren stillegående.

Det vi merket oss i begge de to testbilene vi kjørte var mer hjulstøy enn vi kunne ønske oss. Den var naturligvis mest fremtredende på dårlig asfalt, men det har vi som kjent ganske mye av i Norge. Dekkvalget kan selvsagt også ha en del å si.

Dersom du er var for støy, anbefaler vi sterkt at du prøver bilen før du kjøper den. Sannsynligvis er det mest en vanesak.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Balansegangen mellom komfort på den ene siden og sportslighet på den andre er syltynn. I en fransk bil hadde vi kanskje ventet at komfort skulle få fortrinn, men vi opplevde bilene vi kjørte som hakket stivere enn ventet.

Bil nummer to vi kjørte var en dieselutgave på 150 hk, kombinert med en presis manuell kasse. Det er mye som kan sies om dieselmotorer for tiden, men dersom man ikke bor i en av de store byene med frykt for dieselforbud, er dette flotte alternativer, med solid bunndrag fra lavt turtall.

Den heftigste utgaven er en GT-versjon på 180 hk.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det som kan bli 5008s store hemsko her hjemme er at den verken kan leveres med firehjulstrekk eller som hybrid.

Da vi spurte Peugeot-ledelsen om det er aktuelt med enten 4x4 eller hybrid-utgaver fikk vil til svar at dette forbeholdes mindre 3008, som kommer som ladbar hybrid i 2019.  Batterier i 5008 ville ha betydd at de to bakerste setene måtte kastes ut. Dermed har Peugeot prioritert å beholde syv-seteren i porteføljen.

Når det gjelder firehjulstrekk var svaret at bare 3-7 prosent av de som kjøper C-segment SUV-er velger dette og at det dermed er liten etterspørsel etter det på global basis.

Og ladbare hybrider er nærmest en særnorsk greie markedet ikke akkurat skriker etter.

Med en bakkeklaring på hele 23,6 cm, hadde absolutt 4x4 vært en fordel å ha som valgmulighet. Bilen har imidlertid noen funksjoner som man typisk finner i 4x4-SUVer, som Hill Descent Control og Advanced Grip Control.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det høye tyngdepunktet på 5008 var ikke noe problem under vår testkjøring. Litt krenging må man regne med. Den er ikke like kjøreglad som «benchmark» Ford S-Max, men for den typiske kunden vil bilen gi akkurat de kjøreegenskapene de ønsker.

Dashbordet er forfriskende moderne, som det vi finner i 3008. Det vil si et lite, nærmest firkantet ratt, hvor et heldigitalt instrumentpanel på 12,3 tommer befinner seg i synsfeltet over rattet. Er man lav kan nok rattet ødelegge sikten, men for oss fungerte det utmerket.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hva man ser i panelet kan skreddersys. Vi valgte å få navigasjonsinstruksjonene midt i synsfeltet. Det minnet om VAG-konsernets Virtual Cockpit. Alt i alt har vi lite å utsette på instrumentpanelet. I stedet synes vi det ser flott ut og fungerer veldig bra.

Mange funksjoner er flyttet til den store «påklistrede» skjermen i midtkonsollen. Det er litt uvant, men også dette er en vanesak som vi ikke skal trekke for.  Touchskjermen har en grafikk og et grensesnitt 2017 verdig.

Materialvalgene skiller seg også ut, med bruk av både plast, skinn, tøy og tre. Vi synes det ser delikat ut.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Prisene starter på 322.000 kroner for en basic 5008 Access 1,6 diesel på 100 hk.

En velutstyrt (Allure) 1,2 liter med 130 hk og automat går for 386.000 kroner, noe som fremstår som gunstig.

Den råeste versjonen, GT med 180 hk og automat, blir din for 472.000 kroner.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Importøren tar sikte på å selge 1.500 5008 i et fullt år med alle motoralternativer tilgjengelige, samt 500 i det korte introduksjonsåret 2017. Bilen i seg selv er god nok til det. Hemskoen er mangel på 4x4 og elektrifisering.

De store styrkene er den innvendige fleksibiliteten med syv seter og et klasseledende bagasjerom, bakkeklaringen og pris.

Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på arrangementet i Portugal som Peugeots gjest

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.