Motor

Biltest

Den svære motoren passer perfekt i Jaguar-SUV-en

Med motor fra sportsbilen F-Type blir SUV-en F-Pace et skikkelig råskinn.

Artikkel av: Øystein Byberg
27. mars 2017 - 14.02

Vi likte Jaguars SUV F-PACE da vi kjørte den rett etter lanseringen for et snaut år siden. Men den gang måtte vi nøye oss med en to liters diesel på 180 hk. Vi savnet kraften og lyden fra en ekte Jaguar, for det er først og fremst med store bensinmotorer disse bilene virkelig er i sitt ess.

Nå har vi fått kjøre rosinen i pølsa, F-PACE S med 380 staute hester under panseret. Dermed ble også opplevelsen en helt annen denne gangen.  Til tross for at ekvipasjen er på 1.856 kg sørger den kraftige motoren for at akselerasjonen 0-100 km/t går unna på bare 5,5 sekunder. V6 Supercharged motoren på tre liter sørger for et herlig kraftoverskudd.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Og det er bare vellyd å registrere. All dieselkakling er glemt, for her er det bensin som spruter gjennom slangene. Faktisk kunne vi tenkt oss enda råere lyd. Vi vet hva Jaguar kan, da vi har kjørt sportsbilen F-Type med et fantastisk lydbilde.

Det er gjerne slik at de som har kjørt Jaguar en stund har en forkjærlighet for bensin. Da er F-PACE S midt i blinken.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Den store trenden innen bilverdenen er SUV-er og Crossovere, ikke bare i Norge men i hele verden. Dermed kom Jaguar i grevens tid med sitt alternativ. Konsernet har riktignok et bredt utvalg terrengbiler og SUV-er gjennom Land Rover og Range Rover, men mange har ventet på en høyreist Jaguar.

F-PACE leveres faktisk med bakhjulstrekk som innstegsmodell, men vi garanterer at (nesten) ingen vil kjøpe denne. Faktisk er bare 1 av nærmere 250 registrerte F-PACE med trekk på bare bakhjulene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi hadde stor glede av F-PACE S AWD i løpet av dagene vi hadde den til rådighet på glatte vinterveier. Med en bakkeklaring på 21 cm er fremkommeligheten utmerket, selv om en Range Rover er enda råere utenfor allfarvei.

Testbilen var fullastet med ekstrautstyr og tilbehør for over 200.000 kroner, noe som bidro til at opplevelsen med bilen ble svært god.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bak rattet får man umiddelbart «Jaguar-følelsen», med påkostede, myke, eksklusive materialer. Instrumentpaneler, knapper og spaker er akkurat der vi forventer å finne dem i en Jaguar.

Riktignok har flere av premiumkonkurrentene større og mer påkostede skjermer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

F-PACE er en praktisk familiebil, med et bagasjerom som i teorien tar hele 650 liter, 40-20-40-deling av baksetet og riktig så god plass for passasjerene. Her lider ingen noen nød.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Designmessig synes vi Jaguar har vært flinke i det siste, ikke minst når de har utviklet F-PACE, som har den rette, elegante og eksklusive utstrålingen som vi forventer for en bil med et slikt kattedyr i grillen.

Jaguar er gjerne komfortable biler. Testbilen var litt for stiv for vår smak. Oppsettet er sikkert perfekt dersom du kjører på motorvei med biljardbord-standard, men på norske krøtterstier kan det bli litt mye hopp og sprett over ujevnhetene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I denne prisklassen (grunnpris 1,2 millioner, 1,4 millioner for testbilen) finnes det etter hvert mange særdeles bra alternativer. Det blir litt smak og behag om man velger tysk, svensk, japansk, amerikansk eller engelsk. Men Jaguar F-PACE har ingenting å skjems over, snarere tvert imot. Med «rett» motor blir det riktig så bra.

Med F-PACE S har Jaguar-en fått den motoren den fortjener!

Se også video av F-Pace her

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.