Motor

Prøvekjørt

BMW 5-serie Touring innfrir skyhøye forventninger

Det har ikke blitt lettere å velge for deg som vil ha premium stasjonsvogn. Vi har kjørt nye, knallbra BMW 5-serie Touring.

Artikkel av: Øystein Byberg
11. mai 2017 - 13.08

Nå er bilen her mange har ventet på, stasjonsvognutgaven av nye BMW 5-serie; Touring.

Som sedan-utgaven vi har kjørt tidligere snakker vi om evolusjon snarere enn revolusjon. Man skal være kjenner for å skille utgående og ny modell, men skinnet bedrar. Under karosseriet finner vi mange nyheter som gjør bilen helt «ny».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW-en har gått gjennom en real slankekur hvor inntil 100 kg er skrelt bort. Likevel er bilen større enn før. Økt sporvidde bidrar til at bagasjerommet har vokst, riktignok bare med 10 liter til 570 liter. Vel så viktig er det at nyttelasten har økt med 120 kg til 720 kg. Som før trenger man ikke nødvendigvis å åpne hele luken når man skal laste noe inn. BMW er omtrent alene som å tilby den geniale åpningen av vinduet i bakluka.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bilen er også mer familievennlig i den forstand at baksetet nå kan romme tre barneseter (to seter med isofix og en pute i midten). Dessuten tar vi med at 40:20:40-deling av baksetet er standard.

For voksne er bakseteplassen ok for de fleste. Den har i det minste vokst noe.

Det finnes større biler, som for eksempel hovedkonkurrenten Mercedes E-klasse, men for de trofaste BMW-kundene (og mange andre) er bilen stor nok.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Under lanseringen i Tyskland fikk vi kjøre to motoralternativer; 520d og 530d. Førstnevnte er en fire-sylindret dieselmaskin på 190 hk og et maksimalt dreiemoment på 400 Nm. Dette blir motoren de fleste kundene i Norge kommer til å velge, da i kombinasjon med xDrive firehjulstrekk. («Alle» vil velge 4x4 i Norge)

Vi må innrømme at vi ble litt skuffet over draget i motoren. Den skal klare 0-100 km/t på åtte sekunder, men motoren virket litt slappere enn vi hadde ventet. Med fullastet bil har den ikke mer krefter enn den absolutt må ha.

Da vi nevnte problemstillingen for en av BMWs topper mente han bilen føltes slappere fordi den er så støysvak.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

530d er i en helt annen liga. Seks sylindre. 265 hk og et voldsomt dreiemoment på 620 Nm gir et herlig kraftoverskudd og er motoren bilen fortjener. Sprinten til 100 km/t går unna på bare 5,8 sekunder, mens toppfarten på tysk manér er begrenset til 250 km/t.

Ulempen er naturligvis at 530d vil koste drøye 100.000 kroner (vårt anslag) mer enn 5-serie med den minste motoren.  Fordelen er at motoren står mye bedre til bilen. Er kjøreglede viktig for deg, er det de best anvendte pengene du kan tenke deg.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Felles for begge motorene er et svært lavt støynivå. I det hele var støyopplevelsen i bilene helt i toppklasse. Vi må ta høyde for at den tyske asfalten lurte oss ved å være av bedre kvalitet enn det grove norske dekket.  Vi har blitt lurt før. Før vi konkluderer rundt støynivå må vi prøve bilen i Norge.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

BMW utstyrer bilene sine med verdens beste automatkasser. Punktum. De åtte trinns kassene i testbilene fungerte perfekt. Alle andre bilfabrikanter: Se, lær, plagier, bygg!

Sikkerhetsnivået er naturligvis tatt videre i nye 5-serie. Den har elementer av autonom kjøring. Ved hjelp av et knappetrykk på rattet kan du la bilen ta over mye av styringen, oppbremsing osv, men BMW er og skal være en bil som kjøres, det ligger i sjelen. Dermed har ikke BMW foreløpig tatt autonomien like langt som for eksempel Tesla.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi kjørte de to utstyrsnivåene Luxury (520d) og M-sport (530d). Det som slo oss var at begge bilene var mer komfortable enn ventet. Meget bra, er vår dom. Vi opplevde ikke de helt store forskjellene da vi testet de ulike innstillingene på understellet. 5-serie leveres med luftfjæring på bakakselen som standard.

Setene er blant de mest komfortable som finnes på markedet. I testbilene var de dessuten også utstyrt med massasje med åtte ulike programmer, mest en gimmick.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Bak rattet får man umiddelbart BMW-følelsen. Den gode følelsen. BMW har ikke falt for fristelsen å gjøre store endringer, noe som virker fornuftig. Vi finner ikke heldigitale instrumenter som man finner i en E-klasse eller den virtuelle cockpiten fra Audi. I stedet finner vi et særdeles velfungerende head-up-display, som faktisk er 70 prosent større enn tidligere og en helt ny touch-skjerm hvor man kan skreddersy innholdet etter eget ønske.

I Norge har Touring-varianten vært dominerende i alle år. Slik blir det ikke nå. Fra en andel på rundt 80 prosent tidligere, vil nå bare rundt halvparten av 5-serie-kundene velge stasjonsvogn.

Stikkordet er ladbar hybrid. 530e, gavepakken fra norske myndigheter, vil ta store deler av markedet.  Plug-in-BMW-en avkreves for en engangsavgift på bare 3.565 kroner. Dermed får modellen med 252 bensinhester og elmotor en startpris så lav som 538.700 kroner. Importøren opplyser at 530e nå utgjør tett opptil 70 prosent av sedan-salget.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Sverger du til xDrive har du fra start av bare to valg; 530d med 265 hk og 540i med 340 hk, men så sent som i dag bekreftet BMW at det fra sommeren kommer en 530i og en 540d med xDrive med henholdsvis 252 og 320 hk. Da kommer også volummodellen 520d xDrive. Prisen for denne er ikke klar, men importøren anslår en pris fra rundt 600.000 kroner.

Kommer Touring som plug-in? Nei.  Det offisielle svaret fra BMW er at det ikke er noen planer om det nå, men at de følger med på utviklingen. Hvis plug-in (mot formodning) skulle bli en hit utenfor steinrøysa Norge skal man ikke utelukke noe som helst.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Når kommer den? Faktisk veldig snart. Du har sikkert lagt merke til markedsføringskampanjene allerede. Norges-lanseringen er satt til 18. mai. Utgavene med drift på bakhjulene kommer først. Det vil si at nordmenn i hovedsak vil vente litt på xDrive, som dominerer markedet fullstendig.

Har vi tro på nye 5-serie Touring? Ja, veldig! Det er en svært bra bil hvor det er utrolig vanskelig å finne negative sider. Hvis vi hadde drevet med terningkast, ville den fått en klar sekser.

Men det ville også Mercedes E-klasse og Volvo V90 fått. Og snart kommer Audi med en ny A6 som antakelig også vil hevde seg helt der oppe. Snart kommer dessuten Jaguar med sin Sportbrake-versjon av XF. Hva du velger blir veldig mye opp til smak og behag. Hva liker du? Hvilken image vil du ha?

(Artikkelen fortsetter under bildet)

De gamle forestillingene om at Mercedes lager de mest komfortable bilene, Audi og BMW de mest sporty og Volvo de sikreste står for fall.   BMW-en er både komfortabel, sporty og sikker.

Det vi kan love er at utvalget av brukte 5-serie til salgs vil øke kraftig fremover. Mange kunder vil nok velge å oppgradere til siste skrik. Det er det indre som teller!

Nye 5-serie Touring innfridde i alle fall våre høye forventninger.

Vi gjør oppmerksom på at Hegnar.no deltok på arrangementet som BMWs gjest