Motor

Prøvekjørt

Denne SUV-en kan bli en storselger i Norge

Den ferske SUV-en med mulighet for både syv seter og 4x4 kan bli en hit blant norske barnefamilier.

Artikkel av: Øystein Byberg
29. mai 2017 - 13.14

Skoda er og har vært synonymt med fornuftige biler til en gunstig pris, nærmest den nye folkevogna i Volkswagen-konsernet. Praktiske løsninger under samlebegrepet «Simply Clever» har gitt bilene det lille ekstra i forhold til mange av konkurrentene.

Nå er tsjekkerne på plass med en helt ny bil, en stor og praktisk SUV som bør passe den norske folkesjela nærmest perfekt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kodiaq er en rommelig familiebil med høy bakkeklaring. SUV-en leveres i utgangspunktet som både fem- og syv-seter, men vi vil tro de aller fleste vil gå for den ekstra seteraden, enten de trenger den eller ikke.

Og en slik røff familiebil bør ha 4x4, selv om forhjulstrekk er standard på de rimeligste utgavene.

Designmessig står ikke Kodiaq for de største krumspringene. Den følger opp Superb, som har blitt en mye flottere bil enn tidligere. Ikke minst fronten har fått en ny look à la flaggskipet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I løpet av testperioden var designet på bilen et samtaleemne med både kjente og ukjente, som mente bilen så flott ut. I det hele tatt var interessen for bilen større enn vi hadde ventet.

Utseende er i det hele tatt «ærlig». «What you see is what you get».  Det er ikke gjort noen forsøk på å kamuflere størrelsen. Bagasje- og lasterommet er stort.

Når du setter deg inn i Kodiaq innser du at det har skjedd en del med interiørdesign hos Skoda de siste årene. Skoda distanserer seg i stadig mindre grad fra de litt dyrere Volkswagen- og Audi-modellene. Plasten er ikke av kjipeste slag og en rekke interiør-detaljer trekker opp, som ambiente-belysning og dekslene på dører og dashbord.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Volkswagen-konsernet holder heller ikke lenger igjen når det gjelder utstyr. For eksempel er det ikke så mange år siden ryggekamera var utilgjengelig i en Skoda. Nå er en flott variant på plass, der du også kan se bilen i fugleperspektiv når du rygger.

Kodiaq har mye sikkerhetsutstyr tilgjengelig. Noe koster litt ekstra, men vi ville ikke kjøpt bilen uten for eksempel blindsonevarsling og aktiv «lane assist», som hjelper sjåføren å holde bilen innen veimerkingen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kodiag er en romslig bil, selv om du ikke har samme overflod av plass i baksetet som i en Superb. Baksetet kan justeres i lengderetningen slik at de to som havner på bakerste rad skal ha plass til beina.  Også vinkelen på setene kan justeres, noe som er spesielt positivt dersom du transporterer barn.

De to bakerste setene blir mest nødseter og seter til barn. Veldig kjekt når klassen skal på tur og du kan si at du kan ta med seks stykker.

Bagasjerommet er romslig. Som syv-seter får du plass til 630 liter bagasje med 3. seterad nedfelt, samt 2.005 liter med alle seter nedslått, mens kapasiteten som fem-seter er på 720 liter (2.065 liter).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kodiaq har en startpris på 327.700 kroner. Den er nok ikke så relevant for så mange, da du får en liten 1,4 liters bensinmotor på 125 hk, manuell kasse, enkleste utstyrsnivå Active, fem seter og forhjulstrekk.

Billigste 4x4-modell koster fra 443.000 kroner. Da får du en 150 hks bensinmotor og fem seter.

Vår testbil var topputgaven Style kombinert med en to liters dieselmotor på 190 hk, 7 trinns DSG automatkasse, firehjulstrekk og syv seter, med en startpris på 542.900 kroner. Den svært godt utstyrte pressebilen hadde en prislapp på ikke mindre enn 672.700 kroner. Mange vil nok kvie seg for å betale nesten 700.000 kroner for en Skoda, men så får du mye bil for pengene.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dersom de syv setene ikke er noe must, og du ikke trenger den høye bakkeklaringen en SUV gir, ville vi sett nærmere på vår favoritt i Skoda-familien, Superb med 280 bensinhester, 4x4 og DSG. Den går som en uvær og har bedre plass enn Kodiaq-en. Et lavere tyngdepunkt gir dessuten denne bilen bedre kjøreegenskaper.

Vi tror Kodiaq kan blir en storselger i Norge. Få biler gir deg kombinasjonen SUV, god plass med 7 seter, 4x4 og mye utstyr til en ok pris.

Status er ikke alt i 2017 (selv om man skulle tro det når man ser bilparken i dette landet).

Simply Cllever. Dørbeskytter og paraply