An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

BMW avduker spydspissen: Historiens raskeste M5

0 til 200 går unna på 11,1 sekunder. 

BMW M5. Foto: BMW.

BMW M5. Foto: BMW.

Artikkel av: Are  Strandli
22. august 2017 - 09.25

- I mars lanserte vi de første modellene i den helt nye generasjonen av BMW 5-serie. Modellutvalget er allerede bredt, og inkluderer plug-in hybriden 530e iPerformance og den sportslige M550i xDrive. Nå avdukes spydspissen, eller rosinen i pølsa om man vil, helt nye BMW M5, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge. 

Den nye generasjonen M5 er den sjette i rekken siden debuten i 1984.

– Siste generasjon BMW 5-serie har virkelig lykkes med å finne sin plass i segmentet, og byr på teknikk og kjøreglede som både eksisterende og nye BMW-kunder vet å sette pris på, sier Tegneby.

Nye M5 er historiens raskeste å gjør 0 til 100 på 3,4 sekunder, samt 0 til 200 på 11,1 sekunder (!). 

Under panseret gjemmer det seg en 4,4 liters V8-motor med TwinPower turboteknologi på hele 600 hestekrefter.

Dreiemomentet oppgis til 750 Nm, og toppfarten som er begrenset til 250 km/t, kan økes til 305 km/t ved å velge M Driver's Package. 

Firehjulstrekk

Den nye generasjonen kommer med BMWs firehjulsdriftssystem, M xDrive som kombinerer sportsligheten til bakhjulsdrift med veigrepet til firehjulsdrift.

- Når det ikke er ikke mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, og behovet for mer grep melder seg, kobles forhjulene sømløst inn gjennom en overføringskasse koblet til girkassen med egen aksling til forhjulene, skriver BMW i pressemeldingen. 

Dersom man ønsker å nyte M5en til fulle, kan firehjulsdriften kobles helt ut.

Nye M5 kommer også med den nye 8-trinns automatgirkassen M Steptronic. 

Når det gjelder eksteriøret, kommer 5-seriens nye spydspiss med et nytt  design på støtfangeren med større luftinntak som har som oppgave å forsyne bilens bremser- og nedkjølingssystem med kald luft.

For første gang på en M5 er taket laget i et karbonfiberforsterket plastmateriale som er ekstremt lett og sterkt. 

Begrenset opplag

Dersom man ønsker å få seg et unikt eksemplar, er det nå mulig å bestille BMW M5 «First Edition» som vil produseres i kun 400 eksemplarer. 

Nye M5 har verdenspremiere på bilutstillingen i Frankfurt i september, og vil bli lansert i første halvår 2018.

Prisen er foreløpig ikke klar.