An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.
Motor

Prøvekjørt

Mercedes-AMG E63 S - ekstrem familiebil med 612 hk!

Vi konkluderer med at Mercedes-AMG E63 S er den mest perfekte «flyskrekk»- og «skilsmisse»-bilen du kan kjøre/kjøpe!

Artikkel av: Øystein Byberg
2. november 2017 - 10.26

Mercedes-AMG E63 S. Er du bilinteressert er disse ordene, bokstavene og tallkombinasjonene nok til at det bruser litt ekstra i blodet. «Verdens raskeste stasjonsvogn»! Det er ikke bare en E63, men med «S»-en bak. Det betyr 612 hk, vs «bare» 571 hk uten. V8-er hentet fra AMG GT. 850 Nm!

0-100 km/t på 3,5 sekunder. I en stasjonsvogn!  Det sies at AMG har vært litt forsiktige og konservative da de oppga denne tiden, for bilen er under gunstige forhold enda raskere!

Toppfarten er på 250 km/t, men AMG gir deg muligheten for å kjøre i 300 km/t, med «AMG Driver's Package». Det er viktig, i Tyskland, hvor det ville vært den ultimate ydmykelse å bli frakjørt av for eksempel en Audi RS6.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Som du som har lest våre tester tidligere vet, er AMG en av våre absolutte favoritter blant trebokstavers forkortelser. Står det AMG på bilen borger det for kjøre-og lydopplevelser helt utenom det vanlige.

Når man kjører AMG-varianter med «lillebror»-motoren (43) på tre liter hentet fra en V6 biturbo-motor tenker man at dette er rått og at man egentlig ikke trenger større motor. Det er naturligvis helt feil.  Jo større jo bedre. Vel kan de fleste «klare seg» med en E43, C43 eller hva det måtte være, men det er E63 som gir deg ekstremsport-følelsen. Vi snakker om en avhengighet à la den vi finner på plata ved Oslo S.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Testbilen i matt grå lakk er langt ifra anonym. Alle skjønner at dette ikke er en vanlig E-klasse-taxi med AMG-styling. Og skulle de mot formodning være i tvil, er det absolutt ingen tvil når de hører kraftverket bli fyrt opp. Herre jemini for et herlig brom.

Selv uten de sedvanlige AMG-emblemene røper de fire enderørene, de store, røde bremsekaliperne og de store felgene deg. Du gjemmer deg ikke i en E63 S!

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det var vått og glatt under deler av vår testperiode. Flunkende nye, myke vinterdekk var et nødvendig onde. På en slik type bil gjør det mye for kjøreopplevelsen. Vi valgte derfor å ikke belaste bilen og dekkene med «Launch control», hvor man setter bilen i «Race mode», holder bremsen inne, gir bånn gass, og slipper. Vi har opplevd dette tidligere, i sedan-utgaven. Vel er en Tesla ekstremt rask, men dette….!

Det føles rett og slett absurd å kjøre en AMG GT forkledd som stasjonsvogn. En praktisk supersportsbil. Hytteekspress!

Det er naturligvis mest artig å kjøre bilen i Sport +, hvor responsen er fenomenal, girskiftene lynkjappe og hvor eksos-lyden er heftigst.

Det er så mye kraft som skal ned i asfalten at det ikke er noe problem å få det gule ESP-lyset til å lyse som et juletre, 4MATIC+ til tross.  Uansett fart. Uansett føre.  Du får det opp i headup-displayet.

Les også: Sportsbil i forkledning (E43) og Vi har kjørt «Miste lappen på et blunk»-bilen (E63 sedan)

(Artikkelen fortsetter under bildet)

PS: Testbilen var utstyrt med Mercedes’ mest avanserte kjørerassistansesystemer, som nærmest gjør bilen selvkjørende. Vi brukte dem ikke. Er det én bil du skal KJØRE selv, er det denne.

Bagasjerommet er på 640 liter, baksetepassasjerene har all verdens plass.  En E-klasse er mer praktisk enn nesten alle andre biler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Vi vil utrope E63s som den ultimate «flyskrekk-bilen», enten du har flyskrekk eller ikke. Hvorfor fly høyt når du kan fly lavt? Det er en grei unnskyldning for å kjøre bilen over lange distanser. Helst på Europa-ferie.

For oss hadde nok E63s også vært den ultimate «skilsmissebilen». «Nei, det er ikke noe galt med bilen, smellene skal være der», «Nei, førerkortet ryker ikke i 100 km/t i 80-sonen». «Ja, det er Sport + som er den beste innstillingen». «Jeg ga jo bare litt på, du skulle kjent det dersom jeg virkelig ga gass». Og det pinlige blikket hos medpassasjeren i alle akselerasjonsfelt.…etter tordenskrallet fra bilen. Det du trenger er en overbærende kone (eller mann for den saks skyld).

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Prisen på herligheten? Snaue to millioner kroner, lastet med utstyr. Det er faktisk «billig», naturligvis hvis du har nok penger og slipper å pantsette hus, kone og barn. I kategorien mye plass, pris under to millioner og over 600 hk finnes det per i dag bare to alternativer; Audi RS6 Performance og Tesla Model S og X med den heftigste motoren.

Supersportsbil! Familiebil! Verdens beste bil? 

An Error Occurred: Forbidden

Oops! An Error Occurred

The server returned a "403 Forbidden".

Something is broken. Please let us know what you were doing when this error occurred. We will fix it as soon as possible. Sorry for any inconvenience caused.